Rebel

Tomáš Novák

Na trhu je první opravdu kvalitní česká strategická hra. Majitelé všech modelů Amigy včetně CD32 se mají na co těšit.

Nikdy jsem příliš nevěřil v kvalitu české herní produkce. Většinou se jednalo o samé blbosti, ale v poslední době mě některé české programátorské týmy přesvědčují o pravém opaku. Už jenom Magic Island je "totální". A Rebel je první českou strategií na Amigu, která vypadá dost dobře a která se taky dá pařit, a to je prosím v Amosu! Vytvořil ji tým tří lidí, kteří si říkají CyberAlliance. Jo a ještě jedna zajímavost: hra vychází také na CD-čku, takže majitelé CD-32 nepřijdou zkrátka. Pro "obyčejné" Amigisty je hra na třech disketách a pochopitelně jde instalovat na harddisk, kde zabírá něco přes 2 MB.

O co tedy jde?
Svět je plný násilí a boje o moc. Největší část země patří Zorganovi pánu chaosu. Zbytek si rozdělilo pět dalších vojevůdců - rytíř Ison, nelidský Gurhan, kouzelník Nithor, odvážný Admon a nakonec zákeřný Gall. Všech pět samozřejmě touží po Zorganově moci, a tak mu zákeřně nabídli své spojenectví. Ten je samozřejmě nechtěl přijmout všechny, a tak jim řekl, aby si vzájemně "dali na čumák" a ten, kdo ho bude mít nejmíň červenej, že bude jeho kamarád. No a tak se těch pět pořádně vyzbrojilo, osedlali koně a začali se mezi sebou prát. Vznikla tak snad největší válka, kterou lidstvo za celou svou existenci zažilo. A tobě nezbývá nic jiného, než si vybrat jednoho z těch pěti a vydat se jeho jménem do boje, ve kterém se pořádně zapotíš, než dojdeš k vytouženému cíli - porazíš chaose a získáš tak vládu nad celým světem.

Začínáme
Na úvodní obrazovce si vybereš buď putování nebo proti sobě. Při první volbě hraješ sám, volbou proti sobě vás může hrát až pět. Zde bych se asi měl zmínit o tom, že se hraje na kola, takže postačí jedna myš. Poté si zvolíš postavu, za kterou budeš hrát. V případě hry více hráčů si ještě můžete určit počet měst a velikost mapy. Pak již následuje vlastní hra. Zde bych ještě upozornil na jednu drobnost, a to na kódy. Je to sice správné, všichni víme, jak je to s pirátstvím v Čechách, ale proč s nimi kromě začátku otravovat i uprostřed hry, třeba po třech levelech? Navíc se mi již několikrát stalo, že se po zadání kódu z manuálu objevila hláška, že jsem zadal chybnou barvu, což jsem samozřejmě neudělal. Kromě toho barvy v manuálu zdaleka neodpovídají, třeba fialová v manuálu je ve hře modrá. No nic, s tím vás už nebudu zatěžovat a podíváme se raději kousek dále.
Před každou bitvou se objeví stručný popis, o co vlastně jde, tedy například srovnat nepřátele se zemí, zastavit postup nepřátelských vojsk, ochránit bojovníka při přechodu přes nepřátelské území nebo někoho vysvobodit. Potom se objeví mapa a hle, co mi to připomíná - že by starší hru podobného ražení Death or Glory? Jo, je to tak. Krajina i postavičky jsou dost podobné. Do začátku dostaneš pár bojovníků a dál už se starej, abys přežil. Každá jednotka má daný počet kroků, které může udělat. V horní části obrazovky je panel, na kterém je řada ikon a několik důležitých informací. Je zde vidět energie aktuální jednotky a v boji také energie nepřítele. Pak je tu hodnost jednotky, ta určuje sílu útoku nebo počet kouzel. Dále jsou tu klasické operace jako "load/save", informace o tom, jak si ve hře stojíš nebo šipka na přepínání mezi jednotkami. No a nakonec tady můžeš uzavírat mírové smlouvy s ostatními vojevůdci. Při volbě vlajky se objeví okno, kde si vybereš, s kým chceš smlouvu uzavřít, délku jejího trvání a počet finančních prostředků, který na to chceš vynaložit. No a on buď souhlasí, nebo ti řekne, aby sis "trhnul nohou".
Jednotkou můžeš pohybovat pomocí myši, prostě klikneš na jednotku, kam s ní chceš jít a je to. Vzdálenost, kterou můžeš ujít, také ovlivňuje terén, přes který jdeš (třeba přes hory se leze těžko). Pokud "dojdeš" na protivníka, začne boj, který je automatický a zvítězí vždycky silnější jednotka (proč je to, sakra, vždycky nepřítel?!). Hned na počátku doporučuje zabrat několik měst, jedině v nich totiž můžeš produkovat nové bojovníky. Při kliknutí na město se objeví tabulka s jednotkami, které můžeš vyrábět, a to tím, že na příslušnou jednotku klikneš. Každá jednotka se cvičí různou dobu a pochopitelně tě to něco stojí, peníze jsou vidět na horní liště. Výrobu můžeš přerušit tím, že na město klikneš oběma tlačítky a potvrdíš svojí volbu. Ze začátku samozřejmě nelze vyrábět všechny jednotky, to přijde časem. Ne každé město je vhodné pro produkci všech druhů bojovníků, a tak si ho můžeš za 4 pětky upgradovat. Existují tři typy měst: vesnice, města a hrady.
K dispozici máš několik druhů jednotek, které se od sebe liší počtem kroků, silou a speciálními vlastnostmi. Je tu například zedník, ten umí stavět zdi, nová města a pevnosti no a dokonce i na nalezišti zlata umí postavit důl. A tím se ti samozřejmě naplní kasa. Další speciální vlastností je třeba u katapultu, že umí bořit budovy, zdi a města. V neposlední řadě je tu mnich a čaroděj, kteří umí kouzlit. Mnich sice nezvládne všechno, ale umí používat tři útočná kouzla. Čaroděj jich umí 7, a to od jednoduché ohnivé střely až po léčení vlastní jednotky a vyvolávání démona.
Grafika ve hře je perfektní, krajina je v každém levelu trochu jiná, a tak po chvíli nezevšední. Navíc při pohybu pozadí naprosto plynně scrolluje, to by "klozetáci" slintali (pro neznalé: od slov Personal Closet - PC). Po hudební stránce to taky docela ujde, zvuky ve hře jsou perfektně nasamplovaný a je jich dost. Hudbu sice přímo ve hře neuslyšíte, ale zato ten úvodní dunivý song fakt stojí za to. Myslím, že autoři odvedli perfektní práci a za to jim patří vřelý dík. Však svět ještě uvidí, že i v týhle malý zemičce uprostřed Evropy umějí dělat dobrý hry.

Rebel

70 ze 100

Grafika: 70