Trapped

Vánoční demo-párty, nazvaná prozaicky "The Party 5", byla skutečně velice plodná, a to nejen na dema (CrazySexyCool, Rabbies, UnderWorld...), ale i na jiné projekty.

Jedním z nejprogresivnějších je právě "Trapped". Tvůrci (německá firma Oxyron Software) ho amigářské veřejnosti představili dokonce dvakrát. Poprvé jako závěrečnou část (outro) svého dema Exorcism (mimochodem i jinak poměrně zajímavého) a podruhé již nabídli dokonce jeden level hratelného preview.
Jedná se další Doom klon na Amize, ale tentokrát s mnoha odlišnými prvky. Nabízí se tedy spíše srovnání s Hereticem (PC), Hexenem (PC) nebo Marathonem (Mac). Příznivci "tvrdé" akce sice nebudou zklamáni, ale i ambice hráčů, odkojených dungeony, nevyjdou naprázdno. Trapped je totiž skloubením obou typů her.
Zajímal by vás její vznik? Před osmi měsíci vytvořil určitý kodér určitou rutinu na rotaci určité krychle, pokrytě neurčitou texturou. Umístil ji do "reálného" prostoru a řekl si, že by z toho mohla být zajímavá hra. Přidal pár dalších rutin, polygony, efekty, ovládání, monstra, dveře... a bylo to. Jak prosté!

Hlavní rysy
Trapped má spoustu novinek, oproti podobným (nejen) Amiga hrám. Poprvé je použita možnost změny zorného úhlu nejen nahoru [UP] a dolů [DOWN] (Breathless, Rise Of Triad), ale i vpravo [S] a vlevo [A] (Marathon). Také zbraně jsou poměrně netradiční. Od směšné dýky, dvousečného meče, husitského řemdichu a kladiva na čarodějnice, až po Perunův trojzubec. Hrdina (ne hráč!) se může všemožně dopovat. Potřebuje k tomu jen dostatek magických lektvarů. Modré lahvičky zvýší zdraví, zelené sílu pro boj s nepřáteli, červené odolnost a žluté rychlost. Klávesa [P] přepíná mezi nápoji a přes [Enter] ho vypijete. Pokud je rychlost pohybu nejnižší, lze použít i mapování. Pokud však použijete kouzla MagicMap, aktivujete automapping (pravý horní roh obrazovky), který je k pak vždy k dispozici. Mimochodem, zdá-li se vám preview příliš těžké, zkuste to, co pomáhalo i u preview Fearse [Help].
Velká výhoda je v tom, že si rozlišení můžete sami zvolit [F1] v závislosti na konfiguraci, jakou máte. Nabízen je Copper mód (rozlišení: 96 x 96, velikost bodu: 3 x 3 nebo 2 x 2) a rutina ChunkyToPlannar (96 x 96 2 x 2, 96 x 192 2 x 1 a 192 x 192 1 x 1). T v tom nejlepším rozlišení "běhá" hra téměř plynule na druhém Amiga standartu (030/50 MHz) i se zajímavým visuálním efektem - Blur (rozmazání textur). Ti méně šťastnější mohou povypínat zdi a podlahu, houpavý pohyb, animované textury atd.
Lákavá jsou i již zmiňovaná kouzla. Míchají se [F7] z různých kombinací mlhy tří barev (RGB), které nacházíte cestou, spolu se svitky, obsahující předpis ingrediencí. Poklidný průchod vám samozřejmě ztěžuje spousta nepřátel (neviděli jsme je už někde?), bodáky, vysunující se z podlahy, teleporty, přepínače a časované spínače, pasti, ale i nenáročné logické hádanky. Kapitolou samou pro sebe jsou však právě ony originální efekty. Kdo zná třeba LightWave, tomu jistě netřeba vysvětlovat, co jsou to LensFlares. Pro ostatní: jedná se o světelný jev, vznikající na čočce kamery, kde se láme světlo z bodového zdroje a vytváří tak třpytivé prstence. V podstatě je to tedy defekt, který ale ve hře vytváří tu pravou atmosféru.
Hra je vůbec celá zaměřená na světlo a vše co se světla týká. Tím nemyslím jen ohnivé koule (FireBally) a lucerny, ale i ubývající svíčku. Pokud vám dohoří, ocitnete se téměř v naprosté tmě. Nepřipomíná vám to trochu Shadow Lands či Shadow Worlds? Také průsvitné a průhledné textury jsou uchvacující. Takové rozbití mozaikového okna kladivem, doprovázené zvukem tříštěného skla, přináší nezapomenutelný zážitek. Totéž platí o roztočení podivného kolotoče, který má na každém rameni zdroj světla a odkryje tak pár zajímavých předmětů. A pro opravdové "fajnšmekry" už jen čtyři slova: Kanál Glenz, Shade, Alpha.

Zápory
Určitým nedostatkem je ovládání myší, jako jediné možné. Naštěstí dopředný pohyb je pomocí pravého tlačítka a tak hráč nemusí "válečkovat" myší celou podložku jako u některých leteckých simulátorů.
Také grafika, přestože (nebo právě proto) byla renderována v raytraceru nevypadá příliš neodolatelně. Ne snad, že by měla málo barev, nebo že by byla příliš hrubá ... každá textura ale má vlastní nesladěnou paletu, což dohromady působí poměrně rozpitým dojmem. Ne nadarmo se hledá schopný grafik...
Pohybový 3D engine není také z nejplynulejších. Není sice vůbec pomalý, ale svým překreslováním trochy připomíná uběhaný "Speed". Možnost výběru z pěti rutin tuto nevýhodu naštěstí trochu zmírňuje. Pár slov závěrem Ať jsou výhrady proti Trappedu, jakékoliv (nepodporuje grafické karty...), nedá se mu upřít jedno prvenství. Protože o "Shadu" není zatím ani vidu, ani slechu, je to první doomovka na Amize s dungeonovskými prvky (a bez střelných zbraní!)

57 ( 11-12 / 2000 )
56 ( 9-10 / 2000 )
55 ( 7-8 / 2000 )