Trapped

Je tomu právě devět měsíců od chvíle, kdy jsem napsal recenzi na první preview hry „Trapped“, která vyšla i na coverdisku. A co že se nám to dnes narodilo? Je to kluk a má se čile k světu!

Příběh
Po nekonečných bojích byl Tarnak konečně poražen. Obyvatelé Kaldrionu konečně volně vydechli od prokletí démonem. Všechny rasy obnovily své aktivity, města a obchodní stezky byly znovu postaveny a mír se opět vrátil do domovů. Rakev s tělem Tarnaka byla uchována v chrámu Rak Atuna, pod pečlivým pozorováním nejvyšších kněží. Staletí proběhla v míru a harmonii a Kaldrion nebývale prosperoval. Hlavní město Talmar, nazvané po bohu magie, se stalo středem obchodu a místem plným nejčerstvějších fám, kombinovaným s potěšením v bezpočetných krčmách při hraní, nebo jen tak při pití piva. Na západní části země vzniklo nové náboženství, uctívající Myss, bohyni ohně. Jeho nositelé pocházeli z vesnic okolo sopky Gilvar a veškerý čas trávili modlitbami ke své bohyni. Na Alornských planinách postavili svou říši. Stýkali se zde ty nejtemnější osobnosti ze zlodějských cechů. Na sever od plání leží město Ctha Val, nazvané po Ctchovi, bohu sluncí, a Val, bojovníkovi, který porazil Tarnaka. Darshiv, nejstarší Kaldrionské město, je místem proroků, věštců a astrologů. Všichni věří, že vládcem vesmíru je Darshiv, bůh hvězd. V městských knihovnách lze nalézt mnoho starobylých svitků a knih. Jednou z nich je proroctví Talmerova kola, které praví:
„... zlo povstane ze smrti a bojovníci, přijmoucí boj, budou zabiti. Je jen jedna šance vítězství nad Tarnakem. V nejjižnějším cípu země jsou katakomby bohů. Dvanáct fragmentů symbolu je zde ukryto. V jejich spojení do jednoho kola - Talmarova kola - je jediná šance, jak vypovědět Talmara z tohoto světa navždy.“
Velitel ve městě Ctha Val dal na vědomí všem bojovníkům následující zprávu:
„Kněží z Rak Atunova chrámů hlásí, že již nedokáží udržet kletbu nad Tarnakem. Teď je řada na vás, bojovníci Kaldrionu, nalezněte dvanáct symbolů v katakombách a obdržíte odměnu, v které se vám nesní ani v nejsmělejších snech....“

Na počátku bylo demo
Všechno začalo v srpnu loňského roku. Malá rotující kostka v demu „Temple of Decease“ (3. místo v Symposium 1995) se stala základním kamenem velké stavby - prvního akčního zoomovacího dungeonu na Amize. Její autor, Michael Piepgras, se totiž rozhodl použít právě její rutinu. Pro zpestření - jako textura prvních nepřátel posloužila Claudia Shifferová, protože jiný obrázek prý nebyl po ruce. Zdalipak známá top-modelka tuší, že se na čas stala „spritem“? Výsledkem práce mnoha měsíců je kompaktní hra s vysokou hratelností, optimalizovaná pro všechny procesory, oplývající takovými rysy, které spíše známe z raytracingových programů, než z her (lens flary, gouraudovo stínování, dynamické objekty, firebally...)
Vydání TRAPPEDu se strefilo přesně do momentu, kdy Amigistická hráčská veřejnost je stále lačná po hrách s mapováním textur typu „Doom“, ale přitom jako by již chtěla konečně vidět něco jiného, než věčné střílení. Něco jako je třeba „Ultima Underworld“ na PC a právě k této hře má TRAPPED asi nejblíže. Motiv hry je také ze středověku, nechybí ani odpovídající bodné zbraně a magie.

Začínáme!
Po úvodních titulcích z netradičně pojatého menu v podobě velkého pergamenu vybereme novou hru nebo nahrání uložené pozice. Zdařilá animace nás uvede do galerie portrétů, kde si vybereme svého bojovníka. Je jich celkem pět (trpaslík, barbar, bojovník, lovec a rytíř) a každý má osobitou charakteristiku, jako je síla, útočnost, rychlost, zdraví a zbraň, se kterou bojuje nejlépe. Všichni začínají s dýkou, která je poměrně málo účinná, ale používá se zato rychle. Hodí se pro lovce. Během svého putovaní seberete ještě dalších pět zbraní. Výhody dlouhého meče ocení jen rytíři a bojovníci. Palcát (pro zajímavost, v originále je to „morning star“ - ranní hvězda - jitřenka) se hodí spíše rytířům, ale těžké kladivo přijde vhod barbarům a trpaslíkům. Mocnou zbraní je trojzubec pro lovce. Vrcholem dokonalosti je válečná sekera pro trpaslíky, zabíjející některé obludy jen jednou ranou. A to se už nám nahrává první level. Vytí vlkodlaka a další zvuky dobře dokreslují strašidelnou atmosféru hry. Ovládaní je pomocí klávesnice a/nebo myši. Podpora joysticku zcela chybí. Grafika je jedním slovem úžasná. Už to nejsou ty rozpité textury z prvních dem. Najatý grafik odvedl vynikající práci. Zdi a podlahy, pokud jsou tedy vidět, vypadají skvěle. Bohužel často vidět nejsou, protože když delší dobu neseberete svíčku, nebo si nějaké to osvětlení nevyčarujete, vše tone v tmách...
Čarování je velice snadné - smícháte trochu té barevné mlhy podle kombinace, kterou se dozvíte v pergamenech a kouzlo je tu. Od těch jednodušších, jako je vyléčení zranění, statické světlo, kouzelná mapa, odolnost proti fireballům, zmrazení monstra, až po zplození ducha strážného, díky kterému vidíte i to, co se děje za vašimi zády, jako ve zpětném zrcátku. Po několika krocích pochopíte, že tato hra je skutečně dost odlišná. Kde jinde byste mohli vidět takovou záplavu lens darů, ohnivých koulí (fireballs), a to na vás ve vyšších levelech čeká i mlha. Člověk by skoro přivítal jen se tak procházet, prohlížet si okolí, lovit beze zbraní a vůbec nebojovat. Pak se objeví první nepřítel a počáteční pocit se ještě zesílí. Abych byl upřímný, bojové sekvence skutečně patří k tomu nejhoršímu. Nejen, že kvalita grafiky nepřátel oproti texturám značně pokulhává, ale i vlastní proces boje nenadchne. Téměř to vypadá, jako kdyby byl autor ortodoxní pacifista a požitek z akce chtěl znechutit i ostatním. Na druhé straně je to ale pochopitelné. Absence střelných zbraní vyžaduje výhradně boj zblízka a tehdy je každá textura značně zvětšená a tedy hrubá a kostičkovaná. Hratelnost naštěstí zachraňují kouzelné lektvary, magie, pasti a logické hádanky.

Technická stránka
Asi jako čtvrtá hra tento měsíc si TRAPPED dělá značné nároky na volné místo na vašem harddisku. Že by to bylo konečně blýskání na lepší časy? Pro instalaci totiž potřebujete okolo 15 MB. Jinak vám stačí jakákoliv Amiga s procesorem 68020 a aspoň s 2 MB RAM. Doporučuje se však více paměti (do 6 MB), protože se pak můžete těšit z animovaných textur, antialiasingu, přepočítaného stínování a několika zvukových efektů navíc. AGA chipset sice nepotřebujete, ale...
Hru skutečně „vychutnáte“ jen pokud máte rychlejší procesor, tedy aspoň tu 030. Pak se doporučuje vypnout „DataBurst cache“, třeba příkazem CPU. Rychlost enginu se urychlí až o 10%. Jako jedna z mála her TRAPPED podporuje i grafickou kartu Graffiti. Plynulost hry můžete na úkor kvality zvýšit i jinak. Třeba přepnout z 1x1 pixelu na 2x1 nebo 2x2, vypnout podlahu, pohupování při chůzi, průhlednost textur, lens flary... Můžete si také jen vybrat ze seznamu vaši konfiguraci a odpovídající nastavení se provede samo. Použitý engine bohužel umožňuje jenom pravoúhlé (ortogonální) zdi, ale zato o různé výšce, takže mohou být v levelu různá převýšení. Všimli jste si naklonění hráče na schodech? Zorný úhel lze totiž měnit i ve vertikálním směru, tedy nahoru a dolů.
Součástí originálního balení je i podrobný manuál na disketě vysvětlující ovládání. Autor nabízí zdarma druhý díl TRAPPEDu tomu, kdo mu pošle uloženou pozici (save01.dat) s nejvyšším skóre a stane se tak Dobrodruhem číslo 1. A na co že se můžeme v tomto pokračování těšit? Minimálně na stíny v několika úrovních, diagonální podlahu a strop, předměty a monstra z polygonů a prý ještě lepší level design.
TRAPPED je každopádně jedna z nejzajímavějších her, které na Amigu v poslední době vznikly, přestože to je v podstatě práce jen jednoho člověka. Pokud budou její nedostatky v druhém díle odstraněny, má velkou šanci zapsat se do hráčských srdcí jednou provždy.

Trapped

90 ze 100

Grafika: 90