Shadow of the Devil

Michal Mach

Chcete si konečně zahrát adventure, která sice není v češtině, ale namísto toho, abyste se začali učit anglická slovíčka, se můžete jen pohodlně usadit do vyhřátého křesla od domácího mazlíčka a začít hrát?

Opravdu chcete? Já věřím, že zajisté chcete.. Stačí si jen zakoupit jízdenku na vlak do hlavního města Slovenské republiky Bratislavy a zde se zastavit v redakci počítačového magazínu RIKI a koupit si novou originální hru - slovenskou hororovou adventure, která se jmenuje Shadow Of The Devil.
Je o mně známé, že adventury hraji ne moc často, a tak úkol od Kinga napsat recenzi na tuto hru adventure byl vůči mně unfér (co se dá ale dělat, když nikdo jiný není po ruce). Jediná adventura, kterou jsem hrála dohrál, byl totiž skvělý Star Trek 25thAnniversary. No, ale i tak plný cynických poznámek na jistou osobu jsem se vrhl na hru.
AMIGU vlastním zřejmě něco přes pět let. Za tu dobu mohu s klidným srdcem říci, že jsem se setkal s nesčetným množstvím her. Některé byly dobré a některé zase nestály ani za zlámanou grešli. Celkově by se dalo říci, že jsem hrál jenom tu skupinu, mezi které patřily „TY“ dobré (koho by také bavilo hrát „TY“ špatné?). Mezi hry výborné mohu zařadit takové slavné hity jakými byly Hook, Zool, Lotus Esprit Turbo Challege nebo Darkseed. Právě Darkseed byl skutečným skvostem v mé sbírce. Nejenom, že všechny adventure předběhl svou úžasnou grafikou, která byla na svou dobu uvedení na AMIZE nevídaná, ale i skvělý scénář a high sci-fi hudba dopomohli Darkseed do dvacítky nejprodávanějších titulů všech dob. Zkrátka a dobře Darkseed se svým tvůrcům opravdu vyvedl.
Zhruba před třemi lety ke mně přišel Petr Vochozka (tenkrát ještě nebyl tak populární, jako je dnes) a přinesl mi nový počítačový magazín. Jmenoval se RIKI a na rozdíl od jiných časopisů podobného zaměření, byl napsán slovenský. Byl barevný a hned mne upoutal svou snahou informovat čtenáře. Sekce novinek byla nabytá spoustou nových titulů. Bohužel většinou pro PC. Mezi novinkami pro AMIGU byla i nová slovenská adventure. Jmenovala se Shadow Of The Devil. Podle obrázků jsem usoudil, že se určitě jedná o skvělý kousek. Navíc graficky se velice podobala již zmíněné hře Darkseed. Plný skvělých dojmů jsem netrpělivě očekával příchod, kdy budu moci konečně smažit další dobrou adventure. No a vidíte. Po třech letech čekání a deprese jsem se dočkal. Píše se rok 1997 a Shadow Of The Devil je konečně na světě.
Přestože je hra dosová, postrádá instalátor a tak je jen na vás, jak si s tím poradíte. Hra je na čtyřech disketách, tak se snažte jak nejlépe dovedete. Po chvíli nasávání se mezi titulky objeví cosi jako intro. Postupně se vám představí autoři hry, Riki Computer Games, potom název hry atd. Mezi tím máte vždy asi tak pět sekund, abyste okoukali, o co vlastně jde. Text totiž chybí...
A abyste neplakali, tak tady tedy máte počáteční story. Nedaleko jednoho domu kdesi v Kocourkově se probudil malý, hodný a zcela neškodný Fredy Kruger (tak mi totiž místní čert připadá). V druhé scéně se objevuje za dveřmi jednoho pokoje. kde čte dopis od pana X (Bůh ví co). Poté vchází a dotyčnou mladou dívku zbavuje života. Mimochodem je celkem pěkná. Tak a tady intro končí. Potom už se v domě objevujete vy, pan Y. Scénář intra je více než klasický (nápad si píši za 3).
Nyní se pojďme podívat na grafiku. Jedná se dnes již o nestandardních 16 barev. Díky tomuto grafickému složení Shadow Of The Devil běží i na A500. Všechny objekty jsou poměrně dobře nakresleny a odpovídají reálu. A proto bych grafika za svůj povedený debut ohodnotil za 2.
To samé se ale nedá říci i o programátorovi. Pohyb hrdiny mi připomíná spíše robota Karla s IQ151. Zejména pak nechoďte podél zdi, protože tam na každý krok potřebujete klik myší. Scénu vidíte sice z boku, ale i tak je nutno obcházet objekty, např. stůl. Takhle tedy ne, píši 4. Během celé hry vás doprovázejí dva velmi pěkné moduly vystihující zcela temnou atmosféru, a tak alespoň hudebník má u mne za jedna. Co říci k hratelnosti já skutečně nevím. Tři hodiny jsem chodil, chodil, mačkal páky a furt dokola. Ono je to opravdu pro blbce, to co se hodí sebrat jde, zbytek ne. Celkově lze říci, že se jedná o v celku vhodnou hru pro skalní adventuristy. Autoři se sice snažili. ovšem hru dělá hrou nápad a zábava. Ovšemže tyto aspekty zde jsou, ale jsou zastoupeny v malé míře, že asi nikoho neuchvátí ani neohromí.
Co tedy říci nakonec? Snad jen to, že pokud se RIKI COMPUTER GAMES někdy rozhodnou pro pokračování, dopadne to lépe. Nám hráčům nezbude nic jiného, než-li si počkat na DUNCANa, který bude opět v jazyce, kterému všichni hovíme. Hooowght!

Shadow of the Devil

65 ze 100

Grafika: 75