AMIGA REVIEW online
  Uvodná stránka     Software     Hry     Obaly     Download     Amiga na PC     Amiga Forever  

Téma: Phoenix Platform Consortium

JOHN CHANDLER, ANDREJ BUNTA

Obrázky beta verzie Neutrina pre AR exkluzívne poskytol greenboy.
Spoluautorom interview je John Chandler, redaktor britského online magazínu Suite 101.
www.suite101.com/

Krátko potom ako v Gateway-Amiga padali hlavy najvyšších a s nimi aj ďalšia povesť o záchrane Amigy, oznámilo svoj vznik Phoenix Platform Consortium. Už z úvodného prehlásenia bolo jasné, že na rozdiel ostatných iniciatív Phoenix nebude dávať prázdne sľuby a nebude poskytovať žiadne informácie, pokým nebude môcť prezentovať reálne výsledky. Koncom januára sa Amiga Review v spolupráci so Suite101.com podarilo získať rozhovor s frontmanom Phoenixu, v komunite známym ako greenboy.

JC: Väčšina čitateľov už asi počula o konzorciu Phoenix. Aké sú vaše ciele?
V kocke - je to organizácia vývojárov. Zájdem trochu do histórie v nádeji, že objasním idiosynkratickú filozofiu Phoenixu.
Začalo to tým, že na diskusnom fóre Team AMIGA som sa stretol s aktivistom Mariom Saittim, s ktorým som potom spoločne presadzoval zmeny v ICOA (vtedy organizácia vývojárov). Niektoré nosné idey pochádzajú z roku 98, kedy som napísal sériu príspevkov s titulkom "A Dealer Manifesto: AMIGA CENTRAL". Potom ako sme prezentovali naše výhrady k ICOA, sme zistili, že naše úsilie podporuje i Gary Peake (správca fóra Team AMIGA - pozn. aut.).
ICOA umierala, lebo jej smerovanie a zameranie bolo totálne závislé od Gatemiga (spoločnosť predtým známa ako Amiga Inc.). Napriek tomu Gatemiga úplne ignorovala vývojárov v ICOA. Považovali sme za alarmujúce, keď ICOA nevyužila svoj zostávajúci potenciál na podporu marketingu a stratégií spolupráce, ktorých cieľom malo byt aspoň sa pokúsiť podporovať používanie a predaj produktov pre klasickú Amigu, kým v Gatemiga zdanlivo vznikala Amiga novej generácie.
V ICOA väčšinou neprejavovali záujem o naše nápady a neverili, že sme správne odhadli situáciu v Gatemiga. Boli ochotní čakať na zázrak, ktorý nikdy neprišiel. Tak sme spolu s Mariom odštartovali "underground" hnutie, ktoré sme nazvali Phoenix, oslovujúc vývojárov, ktorí neboli súčasťou ICOA alebo boli nespokojní.
Rýchlo sme pritiahli významných aktivistov Amiga-komunity ako Giorgio Gomelsky (ktorý bol v čele predošlých iniciatív a pravidelne so mnou korešpondoval), Paul May (aktívny v mnohých iných komunitách) a Clash Bowley (kamarát MooBunnyho, obranca neštandardných smajlov). Pokračovali sme v zbližovaní s ľuďmi, o ktorých sme predpokladali, že budú s nami sympatizovať a dokážu držať jazyk za zubami. To posledné bolo dôležité, pretože niektorí členovia ICOA a niektorí ďalší nohsledi Gatemigy boli voči našej prítomnosti a našim myšlienkam nepriateľskí (a pravdepodobne stále sú).
Náš záujem sa neskôr rozšíril o potencionálneho OS partnera QNX - ktorý dostal od Gatemiga košom. Už predtým sme s nimi hovorili, pretože ich myšlienkové vlastníctvo je fascinujúce. A boli ďaleko prístupnejší ako Gatemiga. Koniec koncov, želali sme si nadviazať vôbec nejaký kontakt s materskou spoločnosťou.
Ale potom, čo Gatemiga poslala QNX z kola von a snažila sa presvedčiť Amigistov, aby ako náhradu zhltli Linux, sme si uvedomili, že by sme radšej mali premýšľať o spolupráci s niekým, kto by bol naozaj schopný preraziť na trh, lebo naša viera, že sa to podarí Gatamiga, bola nalomená.
Naše presvedčenie, že Gatemiga nikdy nepostaví myšlienkového nástupcu Amigy sa potvrdilo vtedy, keď sme videli, ako zo dňa na deň vyrazili Billa McEwena. V tom čase sme už boli pripravení pozvať Billa, s ktorým sme už predtým diskrétne komunikovali, do Phoenixu. Bolo jasné, že už nemôže nastať konflikt záujmov.
Mená ste v každom prípade mohli vidieť v našom ustanovujúcom prehlásení (viz. AR 49 - pozn. aut.): bolo príjemné, keď o nás informovali a keď sme blbli s ľuďmi, ktorí kedysi pracovali na Lorraine (kódové označenie prvej Amigy), ďalej ex-zamestnancami Commodoru a všetkými tými vývojárskymi talentami. Je jednoducho super mat také množstvo mozgového potenciálu a ducha Amigy pod jednou strechou - dokonca i keď sa občas hádajú, kto práve vyrába najlepší grafický čipset...
Takže tu je vzorec: nespokojnosť s priveľmi neschopnou materskou spoločnosťou a principiálny odpor voči priveľkému spoliehaniu sa na materské spoločnosti, silná túžba upriamiť sa na ostatné záležitosti, ktoré vytvárajú platformu a trh, a ponúknuť vývojárom podporný systém. Preto máme vo Phoenixe rozšírenú definíciu pojmu "vývojár". Podporujeme marketingových odborníkov, tlač a vydavateľov, finančníkov, prekladateľov, ľudí z web-priemyslu - takmer hocikoho, kto potenciálne môže prispieť k zrodu a zachovaniu zdravého trhu.
Nastúpte na palubu ľudia a urobte si miesto!

Ab: Vo Phoenixe zastávaš pozíciu hlavného koordinátora a "napomáhača na voľnej nohe". Ako sa stal bývalý díler Amíg a muzikant frontmanom takejto organizácie? Si jej duchovným otcom?
V skutočnosti existovala a stále existuje zakladateľská skupina, ktorá tvorí jadro. Sú v nej niektorí už spomenutí ľudia: tí, ktorí odrobili väčšinu práce a viedli nekonečné diskusie, aby prekonali všetky prekážky. Ešte stále kreslíme mapu budúceho vývoja Phoenixu založenú na modeloch, ktoré sme prediskutovali na začiatku.
Ale keď sme sa pripravovali zverejniť svoju existenciu, ukázalo sa, že táto zoo bude potrebovať dozorcu, ktorý by na ňu dohliadal. Padol všeobecný súhlas, že ja som dosť stupídny na to, aby som pracoval zadarmo (nakoniec som predsa muzikant), že ľuďom z Phoenixu dokážem vtĺcť do hláv zopár metafor a že som dokonca preukázal niekoľko ďalších nevyhnutných schopností.
Poznámka: To oslovenie "napomáhač" alebo "koordinátor" navrhol Carl Sassenrath (alebo nebol to Gary Peake?) - a podporili to i ostatní, pretože to vystihuje našu neformálnu atmosféru. Ako budeme postupovať, bude sa to samozrejme vyvíjať tak, aby to vyhovovalo našim potrebám. Ale práve teraz som stále na voľnej nohe, snažím sa užívať si a zároveň pomáham sústreďovať pozornosť jedným smerom. Ako každý iný Hi-Toro fanatik, verím v Joea Pillowa, veľké ušaté papuče a vtipy, ktoré "normálni" ľudia nie vždy pochopia.

JC: Phoenix od samého začiatku odporúčal QNX Neutrino ako ten správny kernel pre vývoj pod hlavičkou Phoenixu. Aké vzťahy má Phoenix s QSSL (QNX Software Systems Limited), tvorcami Neutrina?
Veľmi dobra otázka! QNX je excelentná spoločnosť s excelentnou podporou, počúva vývojárov a od okamihu, ako ich oslovila Gatemiga, čo sa stalo pred ich impresívnou demo-show v Kolíne `98, boli vždy dychtiví naučiť sa niečo o Amige a jej komunite. Tešia sa veľkému rešpektu v kruhoch odborníkov na real-time operačné systémy po celom svete i medzi kanadskými a medzinárodnými obchodnými spoločenstvami.
Z dôvodu, že ONX je súkromná spoločnosť, to čo od nich počujete, je to čo naozaj dostanete - v ceste nestoja žiadne kapitálové záujmy. Spoločnosť vedú ľudia, ktorí radi programujú a ktorí sú špecialistami na architektúru OS svetovej úrovne. Ľahko si ich obľúbite, pretože oceňujú tie isté vlastnosti, ktoré urobili Amigu takou skvelou. A tí ľudia sú naozaj milí a úprimní.
Z praktického hľadiska, od neskorého novembra väčšina ľudí z týmu, ktorý má na starosti vývoj Neutrina, spolupracuje s podskupinou vývojárov Phoenixu na prvotnom beta programe: finalizujú zmeny a ladia, pokým sa konečná verzia o niekoľko týždňov nedostane k celej členskej základni Phoenixu. Ich vnímavosť a vôľa ponechať na Amigistoch, čo má obsahovať, čo sa má zmeniť a čo sa má neskôr pridať, urobili na mňa silný dojem.
Nemôžem povedať nič iné len to, že som nimi a ich víziou nadšený.

Ab: A aká je vízia budúcnosti Phoenixu? Vaša konkurencia Amiga Incorporated hovorí, že stavia na plánoch a víziách, ktoré vznikli v rámci projektu KOSH a ku ktorým prispel súčasný protagonista a signatár Phoenixu, Dave Haynie.
Nie som si vždy istý, či Phoenix ako celok má nejakú prevratnú víziu. Vývojári len chcú mať za čo jesť, kým budú programovať pre vzrušujúci OS s obrovským potenciálom. Ale my zo zakladateľskej skupiny máme plány a už sme nimi nakazili vývojárov, ktorých snom je dožiť sa kreatívneho, produktívneho a radosť pôsobiaceho "computingu". Preto uznali, že je potrebné založiť osvetové vývojárske združenie, ktoré by zaručilo, že ich sen sa raz stane realitou.
Dúfajme, že práve teraz - ako tu spomíname Davea, Carla, RJ Micala alebo Giorgia, teda ľudí, ktorí už prešli tou cestou a chápu, že vývojári i komunita užívateľov potrebuje niečo viac ako len podporný program od bohorovnej hitech spoločnosti - ďalšie nadané hlavy niekde tam vonku inšpiruje "Language Is A Virus" od Laurie Anderson.
Tiež by som rád pripomenul, že Phoenix a Amiga Inc a si nie sú konkurenciou. Prvé sa snaží sústreďovať vývojárov všetkých veľkostí a tvarov a druhé je spoločnosť - ktorá síce z určitého pohľadu má podobný a z iného úplne odlišný ciel ako QNX. V každom prípade v mene osvietenej sebeckosti Phoenix nebude podnecovať deštruktívne praktiky.
Realita je taká, že s Billom a fleecym sme na každom kroku v neustálom kontakte v nádeji, že by sa nám to mohlo podariť zariadiť tak, aby to vyhovovalo každému. Hľadáme riešenia, ktoré by každému umožnili postupovať tak rýchlo, ako je len možné. Nechceme mrhať energiou skrytým bojom o pozície alebo šírením propagandy. Chceme, aby vývojári mohli slobodne programovať pre tú platformu, pre ktorú sa rozhodli, a nevznikali tlaky, aby prisahali výlučne na jednu vlajku. V nasledujúcich týždňoch možno uvidíte nejaké prekvapenia.

JC: V minulosti sme od mnohých spoločností a organizácií počuli množstvo sľubov ohľadne nového OS a nového hardvéru. Tí, ktorí zverejnili termíny a plány vývoja neuspeli a tí, ktorí to neurobili, sa vytratili. Úbohá situácia. Hoci riskujem, že privolám kliatbu späť môžeš aspoň v hrubých rysoch načrtnúť kedy môžeme od Phoenixu očakávať reálne produkty? Na aký trh budete mieriť najskôr?
Nemôžem zverejniť žiadny časový rámec, naozaj nie. Môžem povedať len toľko, že robota ide tak rýchlo, ako sa len dá. Dan Dodge (riaditeľ vývoja v QSSL pozn. aut.) chce mať všetko tak, ako to má byť, to je preňho základ. A chcem povedať, že cieľom Neutrina je desktop. To implikuje hojnosť aplikácií: oblasť SOHO, hry, vzdelávacie programy, multimédiá, hudba, video, domáca sieť, internet - vlastne všetko, čo už poznáme a azda i niečo naviac, na čo si ešte len privykneme. To nie je zrovna málo.
To znamená, že čoskoro sa dočkáte nejakého oznámenia...
Čo sa týka časového harmonogramu pre interný vývojový systém, ide to tak, ako by malo. Doteraz som nezaznamenal žiadny sklz. Je to potešujúce, ale musím sa priznať, že s nejakým oneskorením aj tak počítam, pretože jednoducho poznám pravidlá počítačového priemyslu. Možno ma neskôr pochytí väčšia nervozita, ale snažím sa zachovať si perspektívu.
Viete, strašne nerád by som odtrhával Dana Dodga od práce, ale možno by ste mali spraviť interview s ním ; } Ja zastupujem vývojárov a OS partneri sú tiež vývojári. Takže ja plne rešpektujem ich právo oznamovať svoje vlastné produkty a časové plány, kedy uznajú za vhodné. Phoenix doteraz neporušil žiadne závažné dohody o utajení, ale rozhovory a príspevky do fór sú pre neohľaduplných a nedostatočne inteligentných určite zdrojom pokušení. Nechcem sa stať obeťou ; }

Ab: Do akej miery sú aktivity Phoenixu koordinované zo strany QSSL?
Videl som niekoľko mailov od prúdičov, ktorí vyhlasovali, že Phoenix je len fasáda pre QNX. To je smiešne. Pracovať priamo pre QNX nebolo ani možné, keďže Phoenix ešte len opúšťal hniezdo. Je prirodzené, že sme s QNX skoordinovaní, ale Phoenix sa zaujíma najmä o vývojárov, ktorí sa pridlho zmietali v žalostnej situácii, čo vyžaduje vlastné riešenia.
V QNX sa vždy zdráhali do niečoho nás nútiť. Prijímajú našu dlhodobú perspektívu, tj. že aby sme vytrvali, musíme najprv vybudovať silnejšiu komunitu, a potom môžeme začať rásť. Ponúkli nám a delia sa s nami o prostriedky na podporu vývoja špecifického pre ich OS, čo je bežné aj všade inde. Ale taktiež vždy rešpektovali členov Phoenixu ako seberovných a v našom úsilí nás povzbudzovali bez ďalších podmienok.
Teda táto koordinácia je fakticky organický proces, ktorý stojí na odborných znalostiach a časových rozvrhoch, a vyvíja sa podľa toho, ako prichádzajú jednotlivé fázy. Buď si istý jedným, pútnik: dohody sa uzatvárajú vzájomným konsenzom a pri bastlení tohto vtáka sa neublížilo žiadnym zvieratám.

Ab: Hovoríme o Neutrine 2.x a Photone 2.x alebo to bude niečo špeciálne? Je to pokračovaním projektu pre Gateway-Amiga?
Relatívne nová kombinácia Neutrino/Photon sa v embedded a digitálne konvergentných zariadeniach už používala, keď v Gatemiga zistili, že QSSL sa zaujíma aj o desktop. Nakoniec jeden z dôvodov, prečo mikrokernelová štruktúra má svoj význam je ten, že je škálovateľná od tých najmenších zariadení až po tie najväčšie distribuované alebo sieťové modely. A aký by mohol byť lepší spôsob vývoja, ako mat sebestačné (self-hosted) prostredie na naozaj super desktope, ktorého kernel sa ani nemusí meniť.
Desktop je stále to miesto, kde vzniká väčšina digitálneho obsahu, kde sú vývojári a kde sa logicky zbiehajú dáta z domácej siete a kopca informačných zariadení. Ďalej, existuje obrovský dopyt po desktope, ktorý by bol vzhľadom na moderné štandardy rýchly a ľahký - čiže taký, aby ho bola radosť používať, skúmať a rozširovať.
Naozaj je pravdepodobné, že s prispením post Amiga vyvojárov sa tak stane a že akákoľvek divergencia - spôsobená nárastom počtu spoločností a individuálnych užívateľov používajúcich Neutrino a Photon mikrokernel (Photon je GUI mikrokernel) - bude modulárnej povahy. Takže áno, bude to niečo špeciálne a áno, nadväzuje to na pôvodný zámer, ale je to i logickým rozšírením samotnej architektúry.

Ab: Koľko ľudí momentálne pracuje na tomto projekte? Bude vývojárska verzia dostupná v 1. kvartále tohto roku?
Keď sa neukážu žiadne zásadné prekážky, všetci vývojári Phoenixu by sa mali dostať k finálnej verzii niekedy v tomto kvartále. Pôvodná beta skupina sa priebežne rozrastá tak rýchlo, ako je len možné. Začali sme približne s 30 Amigistami a niekoľkými ľuďmi z vývojárskej komunity ONX; povedal by som, že od novembra pribudlo ďalších 30. Aj teraz sa pracuje na utilitách a typovo podobných aplikáciách, čo je najlepší spôsob, ako sa učiť, vychytávať chyby a zdokonaľovať funkčnosť.

JC: Softvér je pre každú platformu životnou nevyhnutnosťou, pričom množstvo nových systémov - napriek ich technickým prednostiam - pre nedostatok softvéru zlyhalo. Aké výhody poskytuje Phoenix a/alebo QSSL vývojárom, aby podporili prenášanie softvéru na Neutrino?
Vo Phoenixe sa o stratégiách prenášania Amiga softvéru hovorilo naozaj dosť. Niektorí ľudia na to vyvíjajú nástroje. Ďalej, je tu POSIX kompatibilita, čo pri prenášaní z rôznych nixov niekedy veľmi pomôže. Zároveň sa pracuje na kvalitných vývojárskych nástrojoch - a najmä na IDE (integrované vývojové prostredie) - taktiež sa berú do úvahy skúsenosti ľudí testujúcich ranú beta verziu. Viac o stimulovaní vývojárov povedať nemôžem.
QNX sa môže pochváliť tým, že má vynikajúcu personálnu podporu pre vývojárov, čo je dôvod, prečo sa raný beta program realizuje s užším výberom z Phoenixu tj. aby v začiatočnej fáze bol pomer približne jeden na jedného. Potom čo sa beta dostane do finálneho štádia a rozdistribuuje sa všetkým ostatným členom Phoenixu, bude tak k dispozícii jedna skupina ľudí zbehlá v Neutrine/Photone naviac.

JC: Na Amigu už samozrejme existuje množstvo softvéru, z ktorého časť asi nikdy nebude prenesená na Neutrino, ale ktorú užívatelia nebudú chcieť stratiť Plánuje Phoenix pre Neutrino nejakú formu emulácie alebo API-kompatibility, ktorá by zaistila chod staršieho softvéru bez nutnosti rekompilovať?
Už prebehli debaty, či by Phoenix ako celok mal vyvinúť vrstvu zaisťujúcu API-kompatibilitu. Ale zreteľne sa ukázalo, že pre budúcnosť mnohí považujú za najlepšie, aby sa všetky tie človekohodiny (fakticky človekoroky) práce namiesto toho vložili do natívneho vývoja aplikácií a nástrojov, lebo už v tom čase sa plánovalo alebo bolo vo vývoji niekoľko dobrých emulácií. Prevládol názor, že k Neutrinu a Photonu bude pravdepobne treba pristupovať novým a sviežim spôsobom namiesto vláčenia dedičstva so sebou.
Nemôžem prezradiť, akú emuláciu bude balík obsahovať, ale QNX sa uistilo, že to bude riešenie, ktoré bude dobre fungovať a zároveň bude presne špecifikovať, ktoré Amiga tituly a aplikácie pôjdu ktoromkoľvek stroji vybavenom Neutrinom. Rozumiem tomu tak, že uvidíme pokusy tretích firiem, ktoré budú založené na iných prístupoch.
Každý si uvedomuje, aké sú migračné stratégie pre Amigistov dôležité - pre Amigistov, ktorí investovali množstvo času do učenia sa aplikácií a ktorí chcú ostať naďalej produktívni. Akákoľvek nová platforma, ktorá vstupuje do arény, musí adresovať požiadavky svojich prvých osvojiteľov. Bolo vynaložené veľké úsilie, aby sa tak stalo. Stačí takáto odpoveď?

JC: Phoenix ale nie je len o softvéri. Väčšina ľudí netrpezlivo očakáva nový hardvér. Z rôznych hardvérových vývojárov z Phoenixu iba Phase 5 proklamovala svoje plány, a to ešte pred vznikom Phoenixu. Zvažujú otázku nového hardvéru aj ďalší zo združenia a čo môžeme od nich v budúcnosti očakávať?
Tá zmienka, že Phase 5 prišla so svojím plánom ešte pred vznikom Phoenixu, nie je presná, asi tak o mesiac alebo viac. Ale fakticky všetko to, na čom hardvéroví vývojári z Phoenixu pracujú, je určené pre klasické Amigy ako prechodný hardvér. To Amigistom umožní používať Neutrino a emulovať softvér pre klasickú Amigu na súčasnom hardvéri.
Ale nazdávam sa, že oveľa zaujímavejšia je filozofia "procesorového agnostizmu", ktorú propaguje QNX. A to z dôvodu, že na základné dosky a stroje používajúce PowerPC (G3, G4 a ďalej), Athlon a ostatné x86, možno Aplhu a produkty od Transmety, sa môžeme pozerať ako na rôzne línie, čo sa týka výkonu a užívateľských predností.
Napríklad práve teraz nastal veľký boom záujmu o základné dosky POP, ktoré vychádzajúc z PowerPC dosiek, sú voľne dostupné hocikomu, kto ich chce vyrábať. Dobrým príkladom sú dosky, s ktorými práve vstupuje na trh Silicon Fruit. Očakávajte viac spoločností, ktoré budú stavať systémy na základe takýchto dosiek - systémy, na ktorých môže bez problémov bežať Neutrino (ako i ostatné OS).
Ďalším očividným riešením dostupným v krátkom čase je používať stroje x86 poslednej generácie s Athlonmi a rýchlymi pamäťami a subsystémami poslednej generácie. Ale i menej moderné, štandardné PC bude vo väčšine prípadov mnohým ľuďom stačiť (heh). A uvedomte si jedno: ľudia spozorujú nápadný prírastok výkonu - zvlášť ak predtým na tom istom hardvéri používali OS od Microsoftu.
Žiadny bloat. A real-time odozva. Pravdou je, že väčšina dostupného hardvéru samotného je skvelá - to len M$ a Linux spôsobuje, že vyzerá zle.
Zákaznícke čipy...? Zákaznícke čipy, ktorými bola Amiga na začiatku požehnaná, ju čím ďalej, tým viac sputnávali - viac už nepatria na základnú dosku. Abstrakcia na úrovni OS umožňuje ľahko vymeniť grafickú alebo zvukovú kartu za lepšiu jednoducho zastrčením novej.
A nakoniec z iného pohľadu, tieto karty obsahujú zákaznícke čipy. Ale s tým, že tieto zákaznícke čipsety dodávajú spoločnosti s miliardovými rozpočtami na výskum, vývoj a marketing, spoločnosti, ktoré žijú v 6-9 mesačných výrobných cykloch a paralelne vyvíjajú technológie spôsobom, o aký sa typická počítačová spoločnosť nemôže ani len pokúsiť. Tieto spoločnosti sa na dané technológie špecializujú a je to vidieť. A pretože PCI a iné štandardy sú multiplatformné, tieto čipy a karty môže využívať každý desktop, ktorý spĺňa dané konštantne zdokonaľované štandardy.
Takže to znamená, že keď niekto chce používať dobrý OS, nemusí platiť extra hardvérové poplatky len pre potešenie z jeho používania : }

JC: Mnoho ľudí vyjadrilo legitímne obavy, že Amiga Corporation a Phoenix prezentovaním odlišných plánov a vízií spôsobujú rozkol medzi vývojármi aj užívateľmi, a tým znižujú šance na úspech nového Amiga hardvéru a operačného systému. Vnímaš to tak, že Amiga a Phoenix, či už zámerne alebo nie, premárňujú šancu na vznik novej Amigy nepredložením spoločného a súdržného plánu? Alebo si myslíš, že práve rôznosť zvýši šance a my budeme mať o nejaký čas v rukách niečo hmatateľné?
Vnímam to tak, že je to tak ako to je, a dúfajme, že ľudia urobia všetko čo môžu, aby to dobre dopadlo. Riskujem, že sa budem opakovať, ale: zostávam v kontakte s lídermi všetkých hnutí a spoločností, ktoré sú ochotné komunikovať. Vymieňame si názory, vzájomne sa povzbudzujeme a vyjadrujeme si účasť, keď sa dostaneme do nejakého nešťastia. Každý je prítomný na diskusnom fóre toho druhého. Vo Phoenixe je niekoľko ľudí z ostatných iniciatív, ostatní boli pozvaní.
Opäť by som rád zdôraznil: konzorcium Phoenix je organizácia vývojárov - nie spoločnosť. Preto dúfame, že bez konfliktu záujmov budeme reprezentovať vývojárov a ponúkneme im prístup k infraštruktúre a veľkej banke talentov. Eventuálnym cieľom je mat komunitu vývojárov, ktorá bude rešpektovaná aj všade inde, a vyhnúť sa núdzi vývojárov aj užívateľov. Veľký ciel potrebuje veľkých ľudí. Dúfame, že dorastieme do tejto vízie.

JC: Myslíš si, že je životne dôležité pre prežitie oboch platforiem, aby Amiga Incorporated a Phoenix do istej miery spolupracovali? Prirovnal by som to k priateľskej rivalite medzi Linuxom a BSD Unixami. Je to reálne?
Nie vždy vidím práve priateľskú rivalitu medzi BSD a linuxom : } Dúfam, že my to zvládneme lepšie. Je to zvláštne: väčšina z nás ľudí oprávnene pociťuje oddanosť, lojalitu. Len nie vždy si uvedomujeme, že najlepšie si neposlúžime vyjadrením našej polarizácie formou, ktorá často hraničí s fanatizmom. My všetci máme spoločné dedičstvo a hoci každý má s Amigou svoje vlastné skúsenosti, musíme pripustiť istú podobnosť. Chceme v tom pokračovať.
Niekedy môže byť ťažké nepohnevať si konkurenciu - boli sme tak trochu cvičení zmýšľať týmto spôsobom - ale v súčasnosti musíme vynaložiť každý kúsok energie, aby sme zaistili, že každá cesta a každé hnutie sa zameria na to, čo dokáže najlepšie. Nič viac, nič menej.
Nech výsledky - hotové produkty a riešenia - hovoria samy za seba. A nech sa vývojári slobodne rozhodnú. I tak to robia, mnohí už v minulosti vyvíjali multiplatformne. Je dosť pravdepodobné, že niektoré z dostupných možností sa ukážu ako užitočné a hodnotné produkty, ktoré sa budú vzájomne dopĺňať. Ale ako to môžeme vedieť, kým to neskúsime?
Ab: Je to len náhoda alebo to symbolizuje dobu, v ktorej žijeme, že na čele posledných úsilí za zachovanie ducha Amigy stoja ľudia vystupujúci len pod pseudonymami, konkrétne fleecy moss a ty, greenboy?
Ah, prechádzame k metafyzičnu... Dobre. Možnože Fleecy a ja sme zapojení do dominantných aktivít, ale existujú aj iné iniciatívy tie sú požehnané ľuďmi, ktorí majú normálne mená. A my čierne ovce sme obklopení ľuďmi, ktorí nás podporujú v našich excesoch, a tí majú väčšinou konvenčné mená. I keď pri potulovaní po IRC a inde som si všimol, že oni tiež dokážu byť... odvážni... keď experimentujú so svojim imidžom. (ehm)

Ab: greenboy - je to tvoje meno alebo priezvisko?
Áno. Je to moje meno. Bodka. Ako muzikant som viedol skupinu, ktorú som nazval "greenboy". Onedlho začali mňa volať greenboy (odlesk Jethro Tull). Mnohí z nich boli moji zákazníci, priatelia a partneri v Amiga projektoch. Videli na Amige vytvorené kazety a tričká "greenboy" a čoskoro si na to meno zvykli. Tak mi to zostalo. Začal som ho používať aj ako díler Amíg a taktiež pri ostatných obchodných príležitostiach.
V každom prípade som mal nie až tak konvenčnú klientelu - v dobrom. Predával som najmä big-box systémy kreatívnym ľuďom: grafikom a animátorom, muzikantom, ľuďom zo štúdií, galérií, partizánskym videographerom a i bežným Amigistom, ktorí sa samozrejme živo zaujímali o multimédiá a kreativitu. Boli to vzrušujúce časy.
Moje meno mi pravdepodobne nijako neublížilo. Vlastne vo väčšine prípadov bolo prínosom, lebo ten druh ľudí obľubuje zaujímavý prejav. Každá odvaha vyjadriť zdravú individualitu sa stretáva s nadšením. Dokonca i moji firemní klienti a ľudia, ktorým som radil, si zvyčajne zvykli na takéto zmýšľanie.
Teraz už je nemysliteľné, aby som sa stal niekým iným, pretože tie zlaté roky Amigy boli tak úspešné. Vtedy sa narazilo na nexus novoobjavenej energie, ktorú uvoľnili tvorcovia - programátori a inžinieri Amigy, keď znovu vynašli desktop, pričom definovali nové kategórie použitia a termíny na ich opis.
Kruh sa uzavrel: teraz ja pracujem na tom, aby som zastupoval nádejných vyvojárov, ktorí nám všetkým môžu dať nový život. Ten opečený starý vták je naozaj Phoenix. Aby som preskočil klišé - my dúfame, že poletíme ešte vyššie.

Ab: Máš ako líder Phoenixu ešte čas hrať na gitaru?
V skutočnosti gitara nie je mojou najsilnejšou stránkou. Hrával som na viaceré nástroje a používal som aj elektroniku, ale v prvom rade na saxofónoch (bary, tenor, alt, soprán) a bas-klarinetoch (vypočujte si Erica Dolphyho a Bennyho Maupina z obdobia, keď sa spojili s Milesom Davisom).
Lenže od momentu, keď som sa stal fanatikom do techniky, zahodil som mikrofón a začal som hrať cez echoplex a starý gitarový zosilňovač. Bol som fascinovaný, keď som robil živé elektronické úpravy zvuku a používal som rôzne syntetizátory, samplery, midi zariadenia a ostatné hračky.
Jedným z dôvodov, prečo ma lákalo robiť dílera Amíg, bolo, že už v tej dobe som vo svojom komerčnom štúdiu používal počítače. Okrem toho som sa tu a tam podieľal na nejakých projektoch a vybudoval som si dobrú povesť ako beta testér. Keď sa začalo udomácňovať midi, ľudia mávali ťažkosti naučiť sa pracovať s počítačom a získať ten správny softvér. Takže tá príležitosť prekračovať hranice bola ako šitá pre mňa.
Čo sa mi darí robiť aj tu, nie? ..na elektrickej basgitare som začal cvičiť pred dvomi rokmi. Sem-tam robím záskoky a predtým, ako som sa stal úplne posadnutý Phoenixom, som mal na krátky čas opäť svoju vlastnú kapelu. V súčasnosti hrávam na 6-strunovej a na mojej novej bezpražcovej 5-strunovej gitare; sú pripojené na monštróznu 1400 Wattovú basovú aparatúru doplnenú o - prekvapenie! množstvo elektroniky.

Ab: Pochádzaš zo Seattlu, mekky grungu. Akú hudbu máš rád?
Ah, už nebývam v Seattli. Presťahoval som sa do Montany. Čo sa týka hudby, páči sa mi skoro zo všetkého niečo, na období nezáleží. Žijeme v skvelej dobe, v ktorej ak niekto chce, nájde hudobné klenoty po celom svete a to v najrozličnejších okúzľujúcich žánroch. Musím ale uznať, že vystupovanie v totálne temných kluboch a natáčanie videí pre rôzne skupiny v Seattli v čase, keď nastupoval grunge, u mňa rozhodne prebudilo k životu pledge to shred.
Práve teraz? CD "Elio E Le Storie Tese", ktoré mi dal minulé leto Rudi "Nutello" Chiarito na Hayniestocku. Z Rudiho osobných stránok a stránok Sofa je očividné, že je, tak ako ja, fanúšikom Franka Zappu už od dôb Suzy Creamcheese. Rudi predpokladal, že sa mi Elio bude páčiť - v Taliansku je často považovaný za duchovného syna Zappu. Mal pravdu. Sú to machri dadaizmu najvyššieho rangu.

JC & Ab: Chcel by si na záver ešte niečo povedať?
Áno. Bolo pre mňa potešením pridať sa ku svetovej Amiga-komunite online potom, ako som stratil toľko nádejí (a tiež moje živobytie), keď CBM išiel ku dnu. Inak by som stratil kontakt s mnohými, na iné platformy presťahovanými priateľmi z užívateľských skupín, v ktorých som býval aktívny. Práca pre Phoenix je pre mňa do určitej miery znovuzrodením. Vždy som mal potrebu niečo robiť a možnože aj bojovať za vydedencov. Predtým som si však dosť dlhý čas lízal rany, než mi hviezdy dali znamenie a ja som to mohol skúsiť znovu.
Som hrdý na to, že som stretol ľudí z Phoenixu, QNX, Amigy a z celej komunity. Je to rodina bojovníkov, ktorá prežila ťažké časy, ale som teraz vzrušený, že som jej súčasťou, pretože má konečne šancu vzlietnuť.

Vytlačiť článok


© ATLANTIDA Publishing Všechna práva vyhrazena.
Žádna část nesmí být reprodukována nebo jinak šířena bez písemného svolení vydavatele.



Amiga na Vašem PC rychle, snadno a zdarma!


none

AMIGA REVIEW

57 ( 11-12 / 2000 )
56 ( 9-10 / 2000 )
55 ( 7-8 / 2000 )
54 ( 5-6 / 2000 )
53 ( 3-4 / 2000 )
52 ( 1-2 / 2000 )
 
51 ( 12 / 1999 )
50 ( 11 / 1999 )
49 ( 10 / 1999 )
48 ( 9 / 1999 )
46-47 ( 7-8 / 1999 )
45 ( 6 / 1999 )
44 ( 5 / 1999 )
43 ( 4 / 1999 )
42 ( 3 / 1999 )
41 ( 2 / 1999 )
40 ( 1 / 1999 )
 
39 ( 12 / 1998 )
38 ( 11 / 1998 )
37 ( 10 / 1998 )
36 ( 9 / 1998 )
35 ( x / 1998 )
34 ( x / 1998 )
33 ( 1-2 / 1998 )
 
32 ( 11-12 / 1997 )
31 ( 9-10 / 1997 )
30 ( 7-8 / 1997 )
29 ( 6 / 1997 )
28 ( 5 / 1997 )
27 ( 4 / 1997 )
26 ( 3 / 1997 )
25 ( 2 / 1997 )
24 ( 1 / 1997 )
 
23 ( 12 / 1996 )
22 ( 11 / 1996 )
21 ( 10 / 1996 )
20 ( 9 / 1996 )
18-19 ( 7-8 / 1996 )
17 ( 6 / 1996 )
16 ( 5 / 1996 )
15 ( 4 / 1996 )
14 ( 3 / 1996 )
13 ( 2 / 1996 )
12 ( 1 / 1996 )
 
11 ( 12 / 1995 )
10 ( 11 / 1995 )
9 ( 10 / 1995 )
8 ( 9 / 1995 )
7 ( 7 / 1995 )
6 ( 5 / 1995 )

ATLANTIDA NEWS

5 ( 3 / 1995 )
4 ( 1 / 1995 )
 
3 ( 11 / 1994 )
2 ( 9 / 1994 )
1 ( 7 / 1994 )
0 ( 5 / 1994 )