SCALA - 1. dielRNDr. Milan Turek
Program SCALA sa na trhoch zjavil približne pred štyrmi rokmi ako titulkovací
software a už vtedy naznačoval niekoľkými svojimi parametrami, že pôjde o jeden
z najvýkonnejších programov pre oblasť počítačovej videoprezentácie.
Slovné spojenie "SCALA" má hneď niekoľko významov. V niektorých európskych
jazykoch scala znamená rebrík, má význam hudobnej škály a rovnako je nazvaná aj
popredná talianska operná scéna. Je celkom možné, že autori programového
komplexu - SCALA - chceli názvom programu naznačiť, že tu pôjde o solídnu
hudobnú prezentáciu alebo prípadne svojím "rebríkom" sa hodlajú vyškriabať veľmi
vysoko. A čo znamená spojenie počítača Amiga s programom SCALA?
Magické slovo súčasného počítačového sveta - "multimédia" sa u firmy Commodore
zjavilo asi pred šiestimi rokmi. Medzitým si tento termín prisvojilo mnoho
počítačových firiem, ale skutočné multimédia - znamenajúce spojenie počítačovej
grafiky s videom a hudbou v reálnom čase - priniesol až program SCALA pre
počítače AMIGA. Program SCALA sa na trhoch zjavil približne pred štyrmi rokmi
ako titulkovací software a už vtedy naznačoval niektorými svojimi parametrami,
že pôjde o jeden z najvýkonnejších programov pre oblasť počítačovej
videoprezentácie. Dizajn obalu, v tom čase zelená krabica s rebríkom, sa
zachoval dodnes. Dnes sa SCALA predáva v niekoľkých variantoch od programu
určenému videoamatérom až po profesionálne aplikácie. Obaly programových verzií
sa odlišujú svojou farbou, pričom si zachovali svoj originálny dizajn
pochádzajúci zo slávneho dizajnérskeho štúdia v Nórsku.
Jednotlivé verzie:
1. SCALA Home Video Titler HT100 - Jedná sa o najjednoduchšiu programovú
verziu (a teda aj najlacnejšiu) v modrom balení. SCALA HT100 je určená pre
titulkovanie amatérskej videotvorby na počítačoch AMIGA. Dodáva sa na troch
disketách, vyžaduje 1 MB RAM, pričom nemusí byt inštalovaná na pevný disk. Na
disketách sa okrem vlastného programu nachádza sada rozličných pozadí a symbolov
umožňujúcich efektne titulkovanie alebo vytváranie obrazových skriptov.
2. SCALA MM300, MM400 - Plne multimediálna programová aplikácia do
profesionálnej videotvorby. Ideálny titulkovací a prezentačný softvér
interaktívne využívajúci grafické a hudobné možnosti počítačov AMIGA a
prídavných zariadení. Dodáva sa na 9 disketách, vyžaduje minimálne 3 MB RAM,
inštaláciu na pevný disk a operačný systém od verzie Kickstartu 2.0. Na
disketách je prezentačný skript pre program SCALA, množstvo efektných pozadí,
animácie, hudba, zvuky, symboly a farebné palety. Program je určený do
profesionálnych videoštúdií, ale aj náročným amatérom a všetkým nadšencom ktorí
si chcú zo svojho počítača vytvoriť multimediálnu stanicu. Programová verzia je
chránená proti pirátskemu používaniu hardvérovým kľúčom.
3. SCALA InfoChannel IC500 - Integrované profesionálne riešenie pre káblovú
televíziu, uzavreté sieťové aplikácie alebo aj samostatný interaktívny systém.
Komunikácia medzi jednotlivými stanicami je realizovaná cez telefónnu sieť alebo
satelitom. InfoChannel IC500 je rozšírený po celom svete. Poznajú ho v
rozličných hoteloch, nákupných centrách, informačných strediskách a v
televíznych káblových staniciach. Vo viac ako 20 krajinách prostredníctvom
InfoChannelu prijímajú ľudia televízne káblové informácie denne vo svojich
domácnostiach. Aplikácie na báze Scala InfoChannel sa využívajú rovnako v
profesionálnych marketingových riešeniach ako aj na vnútropodnikový informačný
systém. Medzi zákazníkmi nájdeme také renomované firmy ako Phillips alebo
Coca-Cola company.
4. SCALA Echo EE100 - Desktop Video programové riešenie aj s pripojeným
hardvérom. Cez káblové prepojenie na LANC/Control-L minikonektor kamkordéra
alebo infračervené riadenie videorekordéra, umožňuje synchrónne spúšťanie
videozariadení počítačom AMIGA. Riešenie v spojení s genlockom je ideálne pre
videoamatérov, školy alebo aj rozličné prezentačné využitie, napríklad pre
hotely, cestovné zariadenia, apod. Na báze EE100 sa dá realizovať nenáročný
lineárny strihový systém.
Domácou krajinou SCALY je Nórsko a jeho hlavné mesto Oslo, ale strediská nájdeme
aj na západnom pobreží USA, v Izraeli alebo v Austrálii. Len pre zaujímavosť
počítač AMIGA s programom SCALA sme videli aj vo filmovom šote o Vietnamskej
televízii.
SCALA nemusí byt určená len televíznym divákom. Obrovská obrazová plocha 10,5 x
14,4 metra na štadióne GmbH Horst Sparwald v nemeckom Frankfurte je riadená
dvomi AMIGAmi 3000T. Športový fanúšikovia sa počas futbalového zápasu môžu
pokochať aj efektnými obrazmi s animáciami riadenými programom SCALA a keď
samotný zápas nie je zaujímavý o zážitok sa postará grafický tím za AMIGAmi s
programom SCALA.
Autorom programu SCALA sa podarilo naozaj kompletné dielo a až pri reálnej práci
s programom, používateľ ocení celkovú logiku programu, používateľský interfejs a
výkon, ktorý aj z obyčajnej AMIGY 1200 urobí multimediálny stanicu. Investícia
do programu sa zaručene veľmi skoro vráti v oblasti profesionálnej videotvorby,
veď SCALA MM400 dokáže nahradiť veľmi drahé digitálne efektové zariadenia.
Práca s programom
V článku o programe SCALA sa budeme prevážne venovať práci s programovou
verziou SCALA MM300. Od základného popisu prejdeme k používaniu editora,
efektovým prelínačkám, interaktívnemu ovládaniu programu, synchronizácii a
časovaniu obrazu s hudbou, riadeniu prídavných zariadení programom SCALA.
Počítač AMIGA je ideálne médium do oblasti videa a všetkým, ktorí využívajú
AMIGU vo vlastnej videotvorbe, by program SCALA nemal chýbať v knižnici. SCALA
sa dodáva v niekoľkých svetových jazykoch, u nás je najčastejšie k dostatiu
nemecká verzia ale na objednávku to môže byt aj anglická a prípadne verzia v
inom jazyku.
Program SCALA MM300 stojí viac ako samotný počítač AMIGA 1200, to ho predurčuje
pre skupinu používateľov, ktorí majú svoj počítač AMIGA nielen na hranie, ale
hlavne ako výrobný prostriedok.
Po prvom kontakte s programom SCALA som bol doslova ohromený jeho možnosťami.
Očarujúco jednoduchý a pritom maximálne funkčný používateľský interfejs,
komunikácia s operačným systémom počítača, plná podpora AREXXu, využívaniu
grafických možností používateľského hardware počítača AMIGA - to všetko z neho
robí jeden z najkomplexnejších a najideálnejších prezentačných programov pre
oblasť multimédií. Autori programu sa poistili pred zneužitím a rozšírením
pirátskych kópií hardwarovou ochranou priechodzím kľúčom pre joy port alebo port
myši počítača.
Programová disketa obsahuje bezproblémový inštalačný skript a kompletná dodávka
zahrňuje množstvo pozadí, fontov (slovenské a české fonty pre scalu dodáva AMIUM
po názvom Big Fonts Pro), ukážkových skriptov symbolov, zvukov, paliet a hudby,
s ktorými sa hneď dá realizovať profesionálna prezentácia napríklad vlastnej
firmy alebo prevádzkovanie informačného kanála káblovej televízie.
A ešte jedna informácia úvodom. Ak nemáte viac ako 3 MB operačnej pamäte ani sa
o prácu s programom SCALA MM300 alebo MM400 nepokúšajte!
Popis užívateľského interfejsu
Po otvorení programu SCALA poskytuje iba základnú komunikáciu. Interfejs je
účelne zjednodušený a poskytuje len nevyhnutné informácie o danom stave
programu.
V hornej častí obrazovky je komunikačná lišta, kde program vypisuje rôzne
pomocné informácie. Vľavo je charakteristická ikona SCALY (výkričník nie je len
náhodne vybrané logo, ale má aj svoju špecifickú funkciu) pre ukončenie programu
a vpravo je ikona pre prepínanie obrazoviek. Hlavnú časť poľa vyplňujú prázdne
obdĺžniky, o ktorých bude reč v ďalšom. V spodnej časti obrazovky je programové
MENU (pravé tlačítko myši sa využíva pre efektívnu prácu s editorom a má aj iné
funkcie o ktorých bude reč - nevyužíva sa pre Amigácke MENU).
Ako už bolo povedané SCALA je chránená hardwarovým kľúčom. Ak ste ho zabudli
vložiť do jedného z dvoch portov (myš/joy) program otvorí okno s chybovým
hlásením "nenašiel som Scala Key", program používateľa jednoducho nepustí ďalej
a ukončí prácu. Ale pozor! Program hľadá "Scala Key" aj počas vykonávania iných
funkcií, takže ak sa Vám program aj podarí spustiť bez kľúča, nemusíte sa dostal
do ďalších častí programu.
Menu vstupnej obrazovky
Program bezprostredne po spustení povoľuje tri možnosti spôsobu práce. Takže
po poradí možností danej voľby:
1. Nový
2. Otvoriť script
3. System
V strednej častí sa nachádza ikona so znakom roztvorených kariet - je to
prepínanie obrazovky do "Shuffler" módu, jedna z ďalších mimoriadnych
programových možností, o ktorej bude ešte reč.
Poďme sa na začiatok pozrieť, čo ponúka SCALA pod položkou "System", takže s
myškou celkom doprava a po kliknutí na gadget sa nám predstavia možnosti
nastavenia práce s programom.
A tých možností je veľa. Budeme sa venovať len tým najdôležitejším z hľadiska
orientácie nášho článku.
Za zmienku stojí, že v informačnej lište sa dozvedáme o copyrighte programu
SCALA. Celkom vľavo hore je cyklovací gadget prepínajúci nasledovné voľby:
Užívateľské rozhranie Scala EX
Scala Buttons
Scala Timing
Cyklovací gadget prepína vstupy v poli pre konfiguráciu systému. Budeme sa
venovať z používateľského hľadiska najdôležitejším položkám, všetko ostatné by
presiahlo rámec tohto článku. Užívateľské rozhranie ponúka viac možností ako sa
zmestí na obrazovku, takže program poskytuje používateľovi posuvný gadget,
ktorého posunutím (nadol alebo nahor) dostávame kompletný výber položiek v poli
konfigurácie. Užívateľský interfejs SCALY má analogický posuvný gadget pre
všetky svoje obrazovky alebo ich častí.
Konfigurácia systému
Farby MENU - systém nemá svoju vlastnú voliteľnú paletu (z logického dôvodu
zachovania imidžu obrazovky programu SCALA), ale používateľ sa môže vybúriť až
35-mi možnosťami voľby farieb obrazovky (jedna kombinácia zaujímavejšia ako
druhá).
Hlavné menu pre Shuffler - bude popísané v ďalšom.
Zavretie Workbenchu - z dôvodu šetrenia operačnej pamäte program na požiadanie
zatvára Workbench.
Automatické otvorenie - Script, ktorý je aktuálne navolený sa zapíše do gadgetu
a automaticky sa bude nahrávať pri každom spustení programu SCALA. Ak klikáme na
gadget bez toho, že by bol otvorený script, program túto aktivitu "ignoruje".
Nastavenie - program komunikuje s preferenciami operačného systému a nastavuje
mód rozlíšenia. Podľa databázy monitorov poskytuje možnosti nastavenia módu
obrazovky (poskytuje rôzne voľby pre editáciu a pre beh skriptu).
Pomocné programy
Pomocné programy veľmi vhodne rozširujú oblasť aplikácie multimediálneho
programu SCALA. Tu sú programy ponúkané v základnom balíku.
AnimLab - scala vytvorí animáciu z definovaných obrázkov vo formáte ANIM5,
ANIM8, ANIM16, ANIM32, ScalaPrint - obrazové a textové informácie môžeme dať na
papier,
FixScript - ak sa stane, že program nevie nájsť podkladové obrázky, fonty,
texty, zvuky, apod. na disku môžeme mu pomôcť spustením daného pomocného
programu. Doporučujeme pred spustením pôvodný skript zálohovať.
Cyklovací gadget vpravo v strede umožňuje nahliadnutie do informácií o
konfigurácii aktuálnej pamäte a inštalovaných pevných zariadeniach, ďalej sa
dozvieme mená autorov programu a informáciu o verzii programu.
Ak sa rozhodneme trvale pracovať s nastaveným režimom systému tak si danú
konfiguráciu nahráme, "OK" potvrdí programu prácu s aktuálne nastavenými
hodnotami a "Späť" vráti program do plavného MENU bez zásahu do systému.
Scriptový editor
Na tomto mieste článku sa budeme venovať základným informáciám práce s
Editorom obrazu. Vo vstupnom MENU ideme analogicky z pravej častí smerom doľava
a klikneme do položky MENU Otvorenie scriptu. Vymení sa obsah okna a dostávame
nové informácie.
V pravej častí sú nasledovné gadgety svojím názvom jednoznačne ponúkajúce výber
možností pre nasledovnú prácu:
Scripts, Backrounds, Animations, Music, Sounds, Symbols, Palettes, Text, Layouts
Variabilnosť programu dovoľuje jednotlivé kategórie preeditovať alebo doplniť
novými, čo využije používateľ najmä pri častejšej práci s programom. Poďme do
scriptov. V informačnej lište sa program slušne opýta ktorý zo skriptov
ponúkaných requesterom má otvoriť. Program automaticky hľadá adresár
Scala/Scripts.
Ak máte kompletne nainštalovanú SCALU, tak sa vám v requesteri objaví zoznam
všetkých scriptov dodávaných s programom. Vyhľadajme si napríklad
"ScalaRave.script" a potvrďme voľbu "OK". Obdĺžničky hlavného MENU sa krásne
zaplnili a poďme s myškou opäť kúsok doľava na gadget so znakom otvorených
kariet - Shuffler.
Shuffler
Geniálne jednoduchá možnosť editovania scriptu v novej verzii programu
SCALA. Program prekreslí obsah obrazovky a ponúka zmenšené individuálne obrázky
stránok daného scriptu. Len pre ilustráciu: vyberte si ľubovoľný zmenšený
obrázok daného scriptu držte stlačené ľavé tlačítko myši a obrázok umiestnite na
ľubovoľné miesto medzi danú sekvenciu obrázkov. Scala automaticky premiestni
poradie obrázkov scriptu a dovolí "vtlačil" želaný obrázok na dané miesto.
Ten, kto pracuje s operačnou pamäťou "na doraz", musí mať na pamäti, že tento
mód práce vyžaduje zvýšené nároky na RAM počítača, pretože si drží grafickú
informáciu o skripte. Nastavenie shuffler módu (t.j.) počet obrázkov na jednej
obrazovke sa deje cez nastavenie systému. Obrázky shuffler módu potom využívajú
aj jednotlivé editory. Práca v tomto režime programu je skutočne veľmi prehľadná
a má príchuť profesionálnej strižne.
Editor obrazu
Shuffler vie toho samozrejme viac, ale na počiatočnú ilustráciu to stačí.
Opätovným kliknutím na gadget "Shuffler" dostaneme pôvodný tvar scriptového
editoru. V danom scripte "ScalaRave.script" uchopíme posunovací gadget a smerom
nadol vyhľadáme riadok 41 scriptu s názvom "Number005". Kliknite na riadok 41 a
po jeho aktivovaní na položku MENU Prepracovanie. To čo dostaneme znázorňuje
obrázok (nižšie) v ktorom je editovaný text. Dostali sme sa do editora obrazu.
V spodnej častí je Menu pre výber funkcií. Činnosť niektorých funkcií je zrejmá
na prvý pohľad, niektoré funkcie vyvolávajú svoj vlastný requester a je tu ešte
niekoľko noviniek - špeciálnych grafických funkcií.
Na chválu tvorcom programu treba poznamenať že pre Amigistu a hlavne grafického
pracovníka, netreba pracne študovať operačný manuál, práve naopak práca s
editorom je úplne jednoduchá a výkon funkcií logicky naväzuje na aktuálne
požiadavky tvorby obrazového skriptu.
Farba - myšou si zvolíme v hornom obdĺžniku požadovaná farbu z danej palety a
následne klikneme do farebného štvorca v gadgete, ktorý zmení svoju farbu na
aktuálnu. Tým sme si zvolili farbu pre písmo na danom obrazovom podklade.
Písmo v gadgete je aktuálny typ písma a jeho veľkosť. Ak chceme zmeniť typ písma
kliknutím myšou do gadgetu, funkcia poskytne výber voľby písma z adresára
"Fonts:". Máme tu možnosť pred voľbou písma si ho nechať vykresliť a ak sa jedná
o vektorový font aj prekresliť podľa požadovanej veľkosti.
Zvolili sme požadovaná farbu, typ písma a v mieste nastaveného kurzora píšeme
požadovaný text.
Akokoľvek na začiatku práce s programom SCALA sa zdá aj používateľský interfejs
jednouchý, postupným "vnorením" sa do programu zisťujeme že práca s editormi je
predsa len trochu zložitejšia ako to vyzeralo na prvý pohľad a okrem nevyhnutnej
technickej znalosti je potrebná aj do určitej miery kreatívnosť myslenia, ale to
je podriadené viac-menej práci s akýmkoľvek grafickým programom. Samotný
interfejs je umiestnený v dolnej častí obrazu a zaberá asi jednu tretinu
obrazovej informácie, ak si prajeme vidieť celá stranu, stačí kliknúť na pravú
myš. Opätovné kliknutie na pravé tlačítko myši nám vráti editor do obrazu. (Pri
spustenom skripte kliknutie na pravé tlačítko myši posúva skript o ďalšiu stranu
dopredu.) K farbe sa žiada dodať, že majitelia AGA počítačov Amiga (A1200,
A4000) si môžu zvoliť na editovanie stranu až s 256 farebnými odtieňmi, všetko
závisí samozrejme aj od veľkosti FAST RAM.
Poďme teraz postupne k jednotlivým funkciám a podeditorom editora obrazu.
Interfejs editora pozostáva zo štyroch riadkov pre gadgety požadovaných volieb.
Celkom vľavo sú štvorcové gadgety pre editor efektov jednotlivého riadku,
kreslená grafiku alebo importovaný brush. Po zvolení efektu štvorček sa
prekreslí daným znakom zvoleného efektu. Horný gadget je pre efekt vstupu na
stranu a spodný pre efekt výstupu zo strany.
Prvý riadok gadgetov.
FARBA - vrchný riadok editora obsahu[e aktuálnu paletu, prípadne čase palety
(pri 256 farbách). Orámovaný štvorček palety označuje aktuálne zvolená farbu
(voľba sa prevádza ľavou myšou), po kliknutí do gadgetu Farba, tento oznámi
zafarbeným štvorčekom akou farbou budeme písať, prípadne kresliť. S týmto
gadgetom súvisí funkcia Palette.
OBRYS - obkreslenie písma, prípadne importovaného brushu odlišnou farbou.
Zvolená farbu pre obkreslenie vidíme vo štvorčeku gadgetu, ak zvolíme rovnakú
farbu pre obkreslenie ako pre samotné písmo, dostaneme efekt zhrubnutia písma.
Nastavenie hrúbky Obrysu cez podeditor Layout.
TIEŇOVANIE - tieňované písmo, farbu tieňa si opäť môžeme ľubovoľne voliť na
základe aktuálnej palety. Smer tieňa aj odstup tieňa od písma sa dá voliť
podeditorom Layout. Gadget opäť obsahuje štvorček, v ktorom nás informuje o
aktuálne zvolenej farbe.
TYP (písma) - preklikávací gagdet v prvom riadku vpravo poskytuje nasledovné
možnosti: 3D, 3D plus, Podčiarknutie, Pozadie, Passiv 3D priestorový efekt
písma, jednotlivé 3D farby sa odvíjajú od navolenej základnej farby - veľký
štvorček a do menších obdĺžnikov sa dajú navoliť farby pre bok a spodok 3D
efektu. Veľkosť a smer 3D efektu sa nastavujú cez podeditor Layout. 3D plus - je
aktívne iba pri kreslení obdĺžnikov alebo štvorcov (napríklad pre podklad
nadpisu), pri navolení tejto funkcie (bevel) gadget poskytne päť možností
editovania farby. Veľký štvorček je farba podkladu a štyri menšie obdĺžniky sú
farby bokov.
Scala podľa navolenej základnej farby a palety realizuje doplnkové fary
automaticky, ale tieto sú samozrejme preeditovateľné. Podčiarknutie - je aktívne
iba v prípade voľby podčiarknutého typu písma, gadgetom v treťom riadku. Môžeme
si zvoliť rozdielnu farbu písma a podčiarknutia. Hrúbka podčiarknutia sa volí
podeditorom Layout. Pozadie voľbou si aktivujeme rozdielnu farbu pozadia pre
navolený, resp. písaný text.
Podeditor Layout umožňuje rozlične rastrované typy pozadia, čo sa dá vhodne
využiť napríklad pre lepšiu čitateľnosť titulkov pri genlokovaní videa, apod.
Passiv - rozdielna farba písma s farbou passiv umožňuje realizovať zaujímavý
efekt zjavenia sa písma v inej Farbe (eventuálne vyjasnenie farby) po tom ako
dôjde do obrazu jedným z navolených efektov. Vytlačiť článok
Pozn.: články boli naskenované ako text a preto obsahujú aj zopár chýb. Taktiež neručíme za zdrojové kódy (Asm, C, Arexx, AmigaGuide, Html) a odkazy na web. Dúfame, že napriek tomu vám táto databáza dobre poslúži.
Žiadna časť nesmie byť reprodukovaná alebo inak šírená bez písomného povolenia vydavatela © ATLANTIDA Publishing
none
|