Triky v systému

Jiří Brossmann

Pokud se na své Amize věnujete pouze hraní her, asi vás systém moc nezajímá. Možná ani nevíte, o co přicházíte.

Uživatelské poklesky
Každý správný gamesák, který si do své Amigy koupí pevný disk, se snaží přenést v co nejkratším čase co největší množství her na toto médium. Ostřílení hráči přesně ví co, kde, kdy a jak udělat, ale ti, kteří si Amigu pořídili relativně nedávno, a ničemu kromě her se vážněji nevěnují, mohou mít problémy. Pro ty je také určena tato stať - dnes se tedy podíváme na to, jak instalovat vybrané druhy her na harddisk.
Většina nových her v sobě již má program, kterému se říká "installer", a který hru umístí bezpečně na váš disk. Pokud je dobře napsaný, nemusíte se o nic moc zajímat - zasunete disketu a instalujete. Občas ale installer sveřepě instaluje hru do kořene disku. Pokud to nemáte rádi (stejně jako já), pak si můžete adresář se hrou ve Workbenchi přesunout na požadované místo (do cílového adresáře "hodíte" jeho ikonu). Potom je ovšem nutno se po takovém úklidu podívat do souboru "S:User-Startup", do kterého se přidává i příkazy "Assign". Může se totiž stát, že se při instalaci přiřadí adresáři se hrou zařízení které je nutné po přesunu přesměrovat. Příklad: Lemmings 3 máte nainstalované v adresáři HD1:Lemmings3. Rozhodnete se hru přesunout do adresáře HD1:Hry/Lemmings3. Pak je nutné, aby jste v User-Startupu místo "Assign L3: HD1:Lemmings3" napsali "Assign L3: HD1:Hry/Lemmings3". Pokud objevíte hru, která je na DOS-ových disketách (t.j. nehlásí se jako NDOS, nebo něco podobného), máte celkem dobrou šanci, že se vám povede ji na disk instalovat. Jak na to? Nejprve si vytvořte nějaký adresář na disku. Do něj pak "nahažte" všechny ikony disket na kterých hra je. Zapamatujte si jména těch disket (při vložení do mechaniky se budou hlásit např. DISK1, DISK2 a DISK3). Pak si vyeditujte User-Startup a dopište do něj "Assign DISK1: <kompletní cesta k první disketě>" atd. Pak si na disketě ze které se hra startuje najděte soubor "s/startup-sequence" a taky ho editujte. Podívejte se jaké příkazy se v něm provádějí a co není důležité můžete vymazat (pozor! některé hry potřebují natáhnout nejprve ještě nějaký jiný soubor). Potom si takto upravený soubor uložte na nějaké strategické místo s novým jménem (jen si nepřepište starou startup-sequenci!). Pokud mu pak přidáte ikonu a jako přiřazenou aplikaci napíšete IconX, měla by hra jít spustit pomocí této ikony. Chce to trochu praxe a tento způsob nefunguje vždy, viz. například Dungeon Master, který požaduje start z originální diskety. Pokud máte dvanáctistovku, pak se vám možná po takovéto úpravě nepovede hru spustit. Někdy se na obrazovce objeví podivné mazanice a změti čar. Může za to nový AGA chipset. Nejprve zkuste z boot menu (při renetu podržíte obě tlačítka myši) nastavit originální chipset a vypnout CPU cache. Pokud to nepomůže, může se stát, že vadí příkaz SetPatch, který opravuje některé chyby v ROM. Příkladem takové hry je stará Duna. Jak se vyhnout nahrávání SetPatche si povíme dále. Některé paměťově náročnější hry (například UFO, nebo Tower of Souls) si při instalaci vytvoří bootovací disketu, ze které se pak startují, aby se ušetřila nějaká paměť. To ale není vždy nezbytné. Pokud spuštění programu provedete ze startup-sequence, nemusíte disketu vůbec používat. U systému 3.0 můžete dokonce použít systémový příkaz RequestChoice, který umožňuje výběr pomocí gadgetů. Šablona příkazu je:

RequestChoice "název" "nadpis" "tlačítko 1 " "tlačítko 2" ... "tlačítko 0"

Pokud tento příkaz zadáte, pak vám vrátí číslo tlačítka které jste stiskli. Poslední tlačítko vrací vždy 0. Příklad použití je uveden ve výpisu (určitě to jde udělat i lépe, ale účel to splní). Další paměť můžete ušetřit tím že adresáře které se normálně vytvářejí na Ram Disku (ENV, Clipboards a T), přesměrujete na harddisk. Některé operace se tím sice zpomalí, ale ramdisk vám pak zabere jenom kilobajt paměti. Pokud máte disk rozdělený na více částí, pak nezapomeňte že systém každé části při startu přiřadí 30 bufferů (asi 15 kilobajtů paměti). Toho se zbavíte buď příkazem AddBuffers <jméno zařízení>: <počet>, kde počet bude záporné číslo, nebo opět z boot menu tím, že partition přepnete na "Disabled". Na závěr ještě jednu celkem důležitou radu: vždy se podívejte co všechno je nahráno na startovací disketě hry. Jednou jsem tak asi hodinu přemýšlel proč ta hra nefunguje, než jsem si všiml, že mi chybí jeden font, který byl na disketě. Doufám, že alespoň někdo zjistil něco nového a přeji mnoho zdaru při instalování čehokoliv!

Alias 0 "Set Prom 0"
Alias 1 "Set Prom 1"
Alias 2 "Set Prom 2"