Boulder Dash 3D

(aneb klasika ještě po deseti letech)

Píše se rok 1984 a softwarová firma „FirstStar Software“ právě na herní trh vypustila bombu. Logicko-akční hru, ve které přebíráte roli panáčka, sbírajícího diamanty, uhýbajícího před padajícími balvany a bojujícího se záludně-duhově měnícími se čtverečky, kterým můžeme říkat třeba „améby“. Přestože v hře nemůžete střílet, o rychlou akci není nouze: Třeba se podkopete pod kámen, necháte si amébu přijít až těsně k vám, pak elegantně uhnete do strany a vychutnáte si jak je tato pod vámi rozdrcena. Nebo posunete balvan až k okraji tunelu, kterým se blíží améba a pak do něj lehce strčíte. Anebo necháte amébu, aby.... Ale dost už!
Hra získala takový úspěch, že brzy existovaly verze na všechny počítače, tvořily se další levely ve speciálním editoru, objevilo se pokračování a ještě další pokračování...

Přítomnost
Píše se rok 1996 a herní trh je zaplněn „interaktivními“ mega-slátaninami se zdigitalizovanou grafikou, přepočítanými animacemi, kompletně nasamplovanými zvuky a hudbou CD kvality. To vše je jen na šesti cédéčkách. Máte pocit že sledujete nějaký film, a nejen to, občas se dokonce můžete do hry i vložit!
Pak si jeden člověk uvědomí, že před deseti lety ho mnohem více bavila hra, která zabírala jen pár desítek kilobytů, měla osm barev a jednobitové zvuky. Opráší ji, dá ji moderní (3D) háv a nazve ji „BoulderDash3D“. Mimochodem, ten nostalgik je Polák a před necelým rokem nám nabídl hratelné demo podobné hry „Speed!“, ve které skáčete a probíháte labyrintem okolo očíslovaných met až k cíli.

Svět 3D
BoulderDash3D začíná průletem ztemnělým městem mezi budovami. Zalétnout můžete do galerie (Gallery), kde se dozvíte podrobnosti o exponátech, s nimiž se ve hře setkáte. V kině (Cinema) vám zdarma promítnou film o turnaji dvou hráčů a pak už hurá do vlastní hry (Game).
Třírozměrná verze je samozřejmě v mnohém odlišná od svého vzoru a nemyslím tím jen to, že ji hrajete z vlastního pohledu. Hlavní hrdina se již také zmodernizoval, už se neprokousává z místa na místo, ale pohyb mu nyní usnadňuje vznášedlo. Zmizely améby (což je velká škoda, to jistě uznáte), ale přibyly například loupeživí krabi, drzé včely, plazmové výboje nebo vzdušný vír.
Cestu k cíli vám ulehčují pružiny, tryskový pohon, vítr energie nebo možnost skoku. Také diamanty často získáváte netradičně. Třeba je zpátky odeberete zlodějskému krabovi nebo si vypomůžete raketovým motorem k jinak nepřístupným místům. Některé balvany vězní diamant, stačí ho však shodit z výšky, případně u něj odjistit bombu a je to. Výtah uvedete do provozu tak, že ho zatížíte kamenem. Záludné balvany visí u stropu a uvolní se pokud pod nimi proletíte. Také je můžete použít jako štít, chránící vás před smrtelnou plasmou. Určitý počet diamantů (obvykle 10) musíte sebrat (a udržet si je) do stanoveného času (rekord je neuvěřitelných 33.60), teprve pak se otevře teleport, který vás přenese do dalšího levelu.
Už v jedno-levelovém preview si můžete změnit velikost obrazovky v závislosti na rychlosti vašeho počítače a také ji rozdělit na čtyři okna a v každém máte možnost nechat si zobrazit pohled z kabiny, pohled z vnější kamery za raketkou nebo ze statické kamery, kterou si kamkoliv umístíte.
Ještě něco k technické stránce. Hra vyžaduje Amigu 1200 a výše. Demoverze má pouze nízké rozlišení (Copper rutina jako „Speed!“). Autor však slíbil i „Intuition mód“ (256barev/HAM8) a také „EGS Window“ (TrueColor- grafický systém). Plná verze má také umožňovat hru až osmi hráčů na dvou počítačích najednou, podporu červeno-zelených stereo brýlí (tisíckrát lacinější než helma virtuální reality), replay, spoustu levelů a možná i editor.

Budoucnost
Píše se rok 2006... Právě jsem rozstřílel na cucky dalšího démona svým „Plasma Launcherem“. Jeho vektorové tělo se rozprsklo na milióny texturovaných polygonů a ještě teď mi jich pár stéká po přilbě. Jestli se nepletu, tak to byl dneska dvěstěpadesátý. Vtom mi něco zachrochtalo za zády. Pateticky se otočím a spatřím fialového Minotaura. Zamířím kinetický megajoystick jeho směrem. Přepnu zbraň na „Anihilator“ a stisknu několikrát přerušovaně spoušť. Dávka antihmoty vygumuje nepřítele nejméně z nejbližšího gigabytového okolí kybernetického prostoru. Abych se přiznal, poslední dobou mě ten „AlienBreed4DVI: The Smiling Clowns“ nějak nudí. Nespokojeně sundávám z hlavy virtuální helmu. Splasklá datová rukavice mi sama sklouzne z pravé ruky. Zatímco se mé oči vzpamatovávají po nekonečných hodinách strávených v digitálním světě, „unpluguju“ svoji „Amigu Runner“ z „Cybernetu“. Z ničeho nic zahlédnu v tmavém koutě za stolem, tam, kam úklidový robot nemůže zajet, zaprášenou věc, která tu musí ležet snad čtvrt století. Nedůvěřivěji beru do ruky. To harampádí má kubický povrch, směšných šest barev, jenom 54 „faces“, ubohé dvě rotační osy a pouhých pár stovek „vertexů“. Zamyšleně s ní otáčím... Jako kdyby mi její různobarevné čtverce něco připomínaly, něco, co jsem měl kdysi dávno rád... Napadlo mě zkusit uložit podstavu jen z jedné barvy. Povedlo se! A co ale stěny? Audiovizuální komunikátor na hrudi mi slabě zapípal. Kamarád mě vyzívá na můj oblíbený „Virtua Punishment“. Teď nemám čas, tak deaktivuji cenzor. To jsem ještě nikdy neudělal... Složit stěny, to už je tedy pořádný oříšek! Čím to asi je, že mě ta zpropadená „Rubikova kostka“ pořád tak baví?!

Klávesy
[kurzorové klávesy] - pohyb vznášedla
[pravý SHIFT] - položení bomby /spuštění raketových motorů