Desert Apache

Honza Konečný

Znič všechny nepřátelské jednotky v sektoru! Je zde pět spřátelených stanovišť, všechna musí být bezpečně chráněna před nepřátelským útokem!
Prolétám nad nepřátelským územím, moje oči pátrají v krajině pode mnou. Náhle vidím přímo před sebou protiletadlový kanón. Zaměřovač se pomalu ustaluje na cíli. Konečně se zbarví červeně a krátce zapípá. Okamžitě tisknu spoušť. Raketová salva prořízne vzduch u ohlušující exploze s oblakem kouře označuje místo, kde se před chvílí skrývalo dělo. Akceleruji a táhnu knipl doleva. Apache se okamžitě otáčí u já mizím za kopcem. Chvilku si nerušeně vychutnávám let když tu náhle zpoza útesu na mé levé straně prudce vyrazí vrtulník. Identifikuji nepřátelskou Kiowu. Táhnu knipl dozadu a trhnu jím doleva. Pip, pip, píp. Stisknu spoušť. Raketnice začnou chrlit svou smrtící náplň proti nepřátelskému stroji. Provádí obrat doprava. rakety ho bezpečně míjejí. Podcenil jsem ho, nevěděl jsem, že je OH-58 tak obratná. Dostává se mi za ocas. Sidewinder letí...
Kdo zná firmu Dark Unicom, jistě si velmi dobře pamatuje na jejich první hru s názvem Tomcat. Kdo ne, tomu ji stručně popíšu. Jedná se o hru, kde je úplně všechno zdigitalizované a hráč vlastně ovládá hraný film, do kterého může jen minimálně zasahovat. Tento systém byl použit například v Dragons’s Lairu. Ovšem to byla kreslená pohádka, kdežto Tomcat byla ostrá simulace letounu F14 Tomcat. Nyní tedy Dark Unicom přichází s šesti a půl megovým pokračováním s názvem Desert Apache.
Narozdíl od svého předchůdce nás tato hra zavádí do prostředí vojenských vrtulníků. Létáme zde s vrtulníkem americké armády AH-64 Apache, naším starým známým z většiny simulátorů. Tohle ovšem není přímo simulátor, je to opravdu spíše film s několika herními prvky. Funguje na všech Amigách (to aspoň píše autor, na A1000 bych moc nesázel) a musím říct, že na naše monitory konečně přináší vzrušující zábavu. Rozhodně se to líp hraje, hůř popisuje, ale pokusím se vám vysvětlit ovládání. Jde v podstatě o tohle: napřed vidíte úvodní scénu, kde prolétává Apache nad pouští. Potom se ocitnete na etapě, kde je vyznačeno pět cílů. Najedete joystickem najeden z nich a stisknete fire. Teď jsou dvě možnosti buď se dostanete nad nepřátelskou základnu, nebo do souboje s nepřátelským vrtulníkem. Nad základnou mále, jediný úkol: vidíte scénu, kde je označen váš cíl. Joystickem na něj najedete a stisknete spoušť. Toť vše, Apache zahájí palbu a cíl vyletí do vzduchu. Musíte to ale provést co nejrychleji a strefit se, jinak postřílíte akorát pár vojáků, ale úkol není splněn. Zdá se to jednoduché, ale chce to trénink.
Druhá možnost je letecký boj. Ten je naopak dost těžký. Váš cíl je zaměřit a zasáhnout nepřátelský vrtulník. Musíte ho dostat před sebe, dostat ho do zaměřovacího kříže u odpálit rakety. Jakmile to zmáčknete dřív, nebo později, nebo když to trvá moc dlouho, nepřítel vás vymanévruje a dostane se vám za ocas. To je pak moc zlé. Pak vidíte, jak pod vámi ubíhá krajina a HUD vám píše Warning. Chce to bleskovou akci - musíte co nejrychleji pohnout joystickem v určitém řetězci pohybů a doufat, že jste hnuli správně. Pak záleží víceméně na náhodě - buď dostanete vrtulník před sebe a máte šanci ho sejmout, nebo honička pokračuje a máte šanci manévrovat, anebo vidíte scénu, ve které nepřítel odpaluje raketu a máte (malou) šanci nervově se nezhroutit.
Vím, že si teď třeba řeknete „A co je na tom zábavného?“, ale chce to vidět. Je to totiž, ta obrovská dynamika akce doprovázená skvělými zvuky a rychlými obrazovými sekvencemi, která navozuje tu správnou bojovou atmosféru a která vás nutí stále znovu a znovu spouštět hru, i když vás už předtím třicetkrát dostali. Hra má několik levelů, v každém (asi, já se dostal do druhého) přibude pár nových scén.
Tuhle hru si ROZHODNĚ sežeňte u zahrajte, poznáte pravou zábavu.

Desert Apache

80 ze 100