Monstrum

Honza Konečný

Nenávidím Dooma, všechny jeho klony a všechny napodobeniny a pokusy o jejich vytvoření. Jedinou výjimkou je Gloom Deluxe, ale jinak.. Snad právě proto mi Adam napálil recenzi na Ubeka, a když jsem protestoval, tak mi přihodil ještě Monstrum.
V poslední době to s hrami na Amigu jde zase prudce nahoru. Bohužel však musím konstatovat, že pouze s kvantitou. Co do nápadů a provedení jsme opět tak na úrovni roku 88. Hlavní slovo mají teď produkty od našich severních sousedů. A právě jedna taková polská firma, konkrétně největší z nich – Laboratorium Komputerowe Avalon, spáchala nejhorší zločin, totiž vypustila další hru. Čili po katastrofách typu Mr. Tomato a podobně tu máme jejich prvního rádoby Wolfensteina.
Celá hra se po technické stránce skládá pouze ze dvou souborů, totiž intra a samotné splácaniny. Jako první se samozřejmě nahraje intro. Tomu nemůžu, tedy kromě polštiny, asi nic vytknout. Vypráví o tom, jak kdysi v dávných dobách ještě prostor a čas nezapadaly do sebe, a tak se bohové rozhodli udělat v tom bordelu trochu pořádek. Zrodil se alternativní svět, svět válek, krve a barbarství, ale bohům se to nelíbilo a chtěli to napravit. Během války ovšem nedávali dobrý pozor a tak jim uniklo, že v horách povstalo Zlo a na svět přišlo Monstrum. Celý tenhle příběh se polsky píše na obrazovku a zároveň je strašidelným hlasem předčítán. Intro doprovází zlověstná hudba a nascanované, uhlem nakreslené obrazy různých zvěrstev (lebky, obludy, mutace), jako vystřižené z knihy mrtvých. Celkový efekt je velice dobrý, a tak člověk s napětím očekává, jaká že to hra bude následovat.
Odpovědět se dá jediným slovem. Strašná. Po několika úvodních volbách (ne po options, ale po opcjích), kde si vyberete, jestli chcete mít grafiku odpornou nebo ještě horší a jestli chcete zvuky a hudbu, se dostáváte do samotné hry.
Objevíte se uprostřed jakési plošiny, na které jsou různě poházené zdi. Máto svůj řád a to systémem zeď-mezera-zeď, zkrátka kdo zná Dynablastera, ten to pochopí, protože je to to samý vlastníma očima. Před sebou vidíte zaměřovací kříž (trochu divný v dobách dávnověku), dole je panel s energií, časem a počtem žycia (životů). Co vás okamžitě omráčí, je neuvěřitelně hrozná grafika. Všechny kontury, ale úplně všechny, mají zoubkované okraje! Celý je to rozplizlý, asi tak jako krupková kaše s kečupem, má to i podobnou barvu. Během několika vteřin vás začne někdo zezadu ohlodávat. Otočíte se, jde to dost pomalu, a uvidíte něco modrožlutého, jak to u vás přešlapuje a vám ubývá energie. Zmáčknete oheň, ozve se „pop“ a obludka začne mizet. Říká se tomu nesmírně brutální a krvavý souboj s nestvůrou. Cíl levelu je postřílet takovýchhle kašparů asi pět a stihnout to v čase. Pak se jde dál. Vzhledem k tomu, že jsou všichni na jedno pop, dá víc práce je najít, než. vyzmizíkovat. V druhém poziomu jsou jiní nepřátelé a je jich víc, nicméně v celé hře jsou enemy pouze na jedno pop a všichni se chovají stejně pitomě, mají takový syndrom z Death Mask, čili vidíte je už z dálky, jak jsou zaseknutí o roh zdi u bezmocně dupou. Vy jenom přijdete a z milosti je sfouknete.
Co je na celé hře nejlepší, je to, že z ní kdykoliv můžete přes Escape vyjít do DOSu. Rozhodně se k téhle megasuper smažbě už nikdy nebudu vracet.

Monstrum

40 ze 100