UAE 0.5.2 - UNIX Amiga Emulator

Michal Kára

Zkratka UAE se byla původně pro „Unusable Amiga Emulator“, tedy nepoužitelný emulátor Amigy. Poté, co se již něco naučil, jej autor přejmenoval na „UNIX Amiga Emulator“. Ale nebojte se, lze jej provozovat i pod MS-DOSem. Je totiž celý napsán v Céčku a tak ačkoli jej autor vyvíjí pod Linuxem, můžete si ho spustit i pod MS-DOSem, Macem, NextStepem a prý existuje i verze pro pracovní stanici Alpha. Na počítačích fungujících pod systémem XWindows jako je Sun, Silicon Graphics nebo pracovní stanice firmy Hewlett-Packard běhá samozřejmě také. Možná by se zdálo, že emulace v Céčku musí být nutně velmi pomalá, ale není to úplně pravda. Sám jsem se na emulační rutiny koukal a slušné Céčko (zde GCC) je zkompiluje jako kdyby jste je napsali přímo v assembleru.
Nyní však již k emulaci. Program samozřejmě nepřevádí Amigové čipy na PC, ale má obrazovku přepnutou do módu 800x600, 65536 barev. To v nejlepším případě, lze mu vnutit i menší rozlišení, ale pak to nevypadá dobře. V pravidelných intervalech, jež je možno nastavit, si program zahraje na Agnuse (zobrazovací čip v Amize), vytvoří z copperlistu obraz a ten zkopíruje na svou obrazovku. Animace jsou pak sice trochu trhané, ale používat se to dá. Pokud například píšete v CLI, máte pocit jako při ovládání počítače přes modem; napsané znaky se opisují na obrazovku s malou prodlevou. Na druhou stranu je plně emulován coperlist včetně různých triků s ním.
Disketovou mechaniku program neemuluje, neboť PC hardware prostě neumí přečíst Amigový formát dat. Pokud vám bude nějaký pécéčkář tvrdit opak, tak to není pravda, ten řadič k tomu prostě donutit nelze. Pokud tedy chcete číst Amigové programy, musíte si nejprve přiloženým prográmkem na Amize disketu převést do souboru a ten poté emulátoru podstrčit. Takto můžete mít až čtyři soubory, které poté vidíte jako DF0 až DF3. Můžete si také nechat vytvořit na PC soubor, který se bude chovat jako harddisk. Je dokonce možno připojit si do zvláštního zařízení celý adresářový strom na PC. Potom z něj můžete číst a zapisovat soubory. Pod MS-DOSem však jsou jména souborů omezena na 7+3 a u souborů není možno u nastavit příznak „e“ - že jsou spustitelné.
Verze pod XWindows má také vestavěný debugger, takže lze velice jednoduše ladit i nesystémové programy, například dema. Když už jsem u nesystémových programů: Amigový grafický hardware je emulován poměrně dobře, i když jenom OCS verze. Pod emulátorem funguje mnoho her a dem a takřka veškerý systémový software. Z testovaných významných programů nefunguje podle autoru Elite II (ten se občas hroutí i na A500), Stunt Car Racer, Interceptor a PPaint 6.4.
Ovšem k provozu emulátoru potřebujete ještě jednu věc a to je kickstart, tedy obsah Amigové ROM. Autor ho pochopitelně nedodává, nebol je chráněn autorskými právy a musíte jej stáhnout z Amigy prográmkem, který je opět přiložen. Některá nesystémová dema a hry mohou nabootovat i bez kickstartu, ale těch není mnoho.
Dostává ní programů z Amigy na PC je také trochu problém. Bohužel emulátor nepodporuje sériový hardware, takže přímé přenášení mezi emulátorem a Amigou není možné. Je možné programy nahrát do RADU, poté z něj vytvořit soubor, nějak jej přenést na PC a tam ho z emulátoru přenést na emulovaný harddisk. Já osobně jsem namontoval adresář na PC jako zařízení na Amize. Ale ještě před emulátorem jsem spustil rezidentní verzi PC2Amiga. Poté jsem z Amigy požadovaný adresář zaarchivoval do LHA archivu přímo do adresáře na PC a rozbalil jej pod emulátorem. To mělo tu výhodu, že jsem nemusel z emulátoru vyskakovat pro přenesení souboru.
A na závěr to nejdůležitější. Hlavní vlastností emulátoru je kromě dokonalosti emulace také rychlost. Jak jsem již psal, je celý emulátor napsán v Céčku. Pro řízení rychlosti emulace se dá použít rychlost obnovování obrazu, respektive její převrácená hodnota. Tomuto parametru se říká framerate (f). Čím vyšší číslo se programu zadá, tím méně často bude kopírovat Amigovou obrazovku na PC. Emulace bude rychlejší, ale grafika se nebude tak často obnovovat a bude ještě trhanější.
Bohužel standardní programy jako SysInfo používají systémový čas a jeho rychlost je pod UAE závislá na rychlosti emulace. Proto jsem jako orientační porovnání použil dva prográmky. Jeden z nich vůbec nepoužíval grafiku, byl to program na výpočet prvočísel (bez tisku výsledků). Druhý si otevřel šestnáctibarevnou obrazovku a několikrát ji vyplnil čarami. Testy byly provedeny jednak na obyčejné Amize 500 a jednak na emulátoru běžícím pod MS-DOSem na DX5/133 MHz s 16MB RAM. U emulátoru byly navíc testy provedeny dvakrát pro různou rychlost obnovování obrazu.

Podrobné informace o UAE včetně přímého stažení je možno získat na „http://wwwu-sers.informatik.rwth-aachen.decrux/uae.html

Prvočísla
A500 UAE -f 1 UAE -f 20