Ran 1 Football

Michal Much

Další je zas mezi námi. Zdali je či není nejlepší, to ať uzná každý sám.

Pro ty, jenž nepoznali o čem v nadpisu mluvím, se jedná o další fotbalový manager. Podle satelitních programů vzniká ve světě fotbalových managerů stále více nových her. Naposledy co si pamatuji to byl Hatrick, podle stejnojmenného programu na ARD. A dnes je tu po kratší odmlce další manager Bundesligy, tentokráte podle stanice SAT, Ran 1 Football.
Autorem této hry je firma Greenwood a dá se říct, že odvedla vcelku dobrou práci. Hra je na pěti disketách a její instalace na HD je celkem rychlá, z disket se to sice dá hrát také, ale nedoporučuji, jedná se o prvotřídní diskotéku. Nu začátku vás uvítá sada pěkných obrázků, kterými je tato hra mimochodem celá protkána. Poté následuje výběr týmu, za který chcete hrát (první a druhá německá liga) a obtížnost hry. A ještě předtím, než se objeví základní menu, můžete zhlédnout poslední zápas svého týmu v poslední sezóně. Poté už se objevuje základní menu.
Pro přehlednost vám je zde popíši.
1 - Zde se můžete podívat na ligové tabulky a po kliknutí na jakýkoli tým se objeví veškeré statistiky o daném týmu (góly, zápasy, prohry atd.). U každého týmu je samozřejmě soupiska týmu, kde po kliknutí na jméno se objeví statistiky daného hráče.
2 - Transfer, neboli prodej, nákup, pronájem hráčů, ať už z transfer listu nebo vámi zvoleného týmu. Přitom si zvolíte i typ hledaného hráče (gólman, obránce atd.).
3 - Credits
4 - Tabulka odehraných zápasů.
5 - Informace o dalších ligových, národních, a evropských pohárových zápasech.
6 - Next day
7 - Trénink, ten si zde speciálně rozebereme, protože je mu v této hře věnována snad až moc velká pozornost. Po kliknutí na ikonu se objeví další čtyři.
Manschaft Treining - Zde můžete nechat trénovat celý kádr kondici, sprint, a něco málo taktiky hry. U prvních dvou případů je vše doprovázeno celkem pěknou sequencí a v těch zbývajících obrázky.
Torwart - Zde na sobě maká gólman společně s některými vámi vybranými hráči. Opět se přitom díváte na sequenci. Gólmana necháte například chytat penalty, nájezdy dvou na něj atd.
Einzel Treining - Toto se snad nedá ani popsat, lze zde trénovat snad úplně vše, ale pouze vždy jednotlivý hráč(i). Podle mě je to sice pěkné, nicméně na nic, neboť než projedete celou soupisku jste naprosto otrávený (zlatý hattrick).
Taktik - Zde si navolíte pouze styl jaký budete hrát
8 - Deník, do něho si automaticky zapisujete co jste který den dělali.
9- Zde si též volíte jaký styl hry budete hrát.
10 - Load, Save

Veškeré nejdůležitější okamžiky sledujete jakoby z kamery umístěné na tribuně, tedy z boku. Pohled je vždy na celou polovinu hřiště, na které se zrovna hraje. Jedná se o celkem pěknou, ale trhanou sequenci. Při tréninku sledujeme obdobnou sequenci jako při zápase nebo pouze obrázek. Velice nepříjemné je to, že jakoukoli tréninkovou sequenci nelze odkliknout. Další minusem je to. že uděláte-li chybný krok před zápasem např. nastoupíte v deseti, dostanete bez upozornění kontumaci 4:0. A proto hrajete-li venku musíte vždy nominovat sestavu už před odjezdem Velice nepřehledné je také dosazování hráčů na posty tj. když si nedáte pozor bude vám v útoku hrát obránce apod. Prodej a nákup hráčů je řešen standardně. Po odehrání kola se jako v hattricku objeví zpravodajství o proběhlém kole. Další minus, nelze ho vynechat. Naprosto mě šokovala jména hráčů, jakoby autoři fotbal znali z doslechu a sestavy si vymýšleli. Příklad jeden za všechny (Kuka je asi Kitka). I přestože hru velmi kritizuji, se mi svým způsobem líbila.
Celkem bych hru hodnotil asi takto. Zvuků ve hře není mnoho a alespoň ten jásot po vstřelení branky by zde mohl být. Takhle se o gólu dozvíte jen z titulku. Po grafické stránce je hra propadák, jsou tu sice obrázky, občas i sequence, ale je to celé takové nakouskované. Plusem a zároveň minusem je trénink. Na jedné straně do detailu propracovaný styl tréninku, na straně druhé, pokud nebudete často trénovat všechny hráče je hra nehratelná. Nežli dohrajete jednu sezónu uplyne mnoho času a to dřív počítač vypnete. Výběr týmů z prvé a druhé ligy je vzhledem k počtu disket taky asi trochu málo, vždyť hattrick byl na disky tři a přitom byl výrazně lepší. Také mi zde chybí budování stadionu a jeho okolí. Peníze získáváte pouze z toho, kolik vám přijde diváků na zápas a přitom to nemůžete nijak ovlivnit, snad jen svými výsledky. Hře totiž chybí jakýkoli hospodářský faktor, a to je u manageru to hlavní. Pochválit snad mohu jen instalaci na HD a rychlé nahrávání. Podkladové obrázky jsou také celkem pěkné. Na první pohled se hra tváří velice pěkně, ale na pohled druhý zjistíte, že se jedná pouze o další spíše podprůměrný manager.

Ran 1 Football

50 ze 100

Grafika: 55