Hudba trochu jinak...

Pavel Pok

Tento článek je určen především pro ty z vás, kteří chtějí nebo již tvoří hudbu na Amize a používají rozhraní MIDI.

Prvním předpokladem je vlastnit počítač Amiga, samozřejmě. Druhým předpokladem je klávesový syntezátor a třetím předpokladem je mít na takový nástroj peníze. Pojem klávesový syntezátor jsem použil úmyslně z důvodu toho, že koupi levného a na zvuky chudého keyboardu považuji za vyhození peněz. Jedině ho používat jako MASTER KEYBOARD pro rozšiřující MIDI expandery. Berte to jako dobře míněnou radu, samozřejmě si kupte co chcete... klidně si kupte Písíčko. No nic. Pokud jste splnili první tři předpoklady, zbývá čtvrtý předpoklad a tím je... asi správně tušíte, MIDI rozhraní. Nyní máte dvě možnosti. Buď použít klasické MIDI rozhraní, které si můžete postavit doma za cca. 300 Kč nebo si ho koupit u nějaké Amiga distributora, tam ovšem nebude tak levné. Schéma můžete nalézt např. v knize Počítače a Hudba nakladatelství Grada. Je také možné, ze váš hudební nástroj bude vlastnit HOST konektor. Jedná se o 8-pinový MINI DIN a můžete ho také spatřit na video zařízeních S-VHS nebo na počítačích Apple Mac. Připojení vás vyjde asi na 60 Kč. Bezchybnost mohu předvést osobně. K vašemu nástroji můžete dál připojovat další MIDI zařízení přes MIDI konektory. Tato alternativa se mi zdá nejrozumnější, protože málokdo zůstane u jednoho. MIDI nástroje a časem dokoupí levnou verzi nástroje v podobě Expanderu. A právě expandery většinou mají HOST vestavěn. Takový nástroj má implementován také MIDI rozhraní. Z klávesových syntezátorů uvedu např. KAWAI K-11, který je již dnes dost zvukově zaostalý, ale za to podporuje GENERAL MIDI. Z expanderů asi YAMAHA TG 100 nebo TG 300. Oba podporují GENERAL MIDI. Nyní zbývá sehnat nějaký MIDI sequencer v podobě programu pro Amigu. Velmi dobrý je Bars a Pipes. Je přehledný a snadno ovladatelný, ovšem minimem je procesor 68020 a 2 MB RAM, Hard disk také není na škodu. Program umí přehrávat IFF samply a animace ve formátu ANIM 5, obojí z disku. Bars a Pipes je alternativa pro hudebníky hrající klasickou hudbu přímo z nástroje, jinak řečeno umí hrát na klavír. Pro takové jako jsem já doporučuji OCTAMED. Na OCTAMED jsou většinou zvyklí tvůrci hudebních modulů a už vidím, jak se učí prstoklad a předělávají část svého mozku na Bars a Pipes. Navíc OCTAMED umí ovládat najednou PAULU i MIDI. Takže nemusím vysvětlovat, co to pro hudebníka znamená. 16 MIDI kanálů a 2-stopý stereo sampler či 4-stopý mono. 8kanálový režim nelze s MIDI používat. S MIDI pracuje také Oktalyzer, MUSIC X, DMCS I,II a další.

Hudební nástroje ...
Takových by bylo. Předně musí mít vestavěno MIDI rozhraní. Jsou to dva či tři 5-pinové konektory označené MIDI IN, OUT popř. THRU. Pro neznalé pozor. MIDI konektory má kdeco, třeba ATARI ST. Ještě dnes si vzpomínám na dosud nepřekonaný CUBASE. Ale zpět k nástroji. Při koupi klávesového nástroje se ptejte na MULTI TIMBER či Multitimbrální režim. Nerad bych měl na svědomí nějakého discofila, který si po shlédnutí Bravo Super Show rozhodně musí koupit ROLAND D-50, protože právě jeho oblíbená formace a její skladatel mlátil hlava nehlava do tohoto synťáku. ROLAND D-50 je opravdu skvělý nástroj se skvělými zvuky mnoha syntéz (kam se hrabe moje SY 35 a TG 300), ovšem neumí Multirežim. Smůla co, discofile. Takže dávat pozor. Lacinější syntezátory jako třeba moje SY 35, umí v MULTI pouze 8 kanálů najednou. Nic moc, ale když přidám dalších 8 z TG 300 a ještě 2 popř. 4 z Amigy získám zhruba 44 hlasů. Už slyším toho diskofila, jak rapuje do mikrofonu zasunutého do 8bitového sampleru v paralelním portu a... Při koupi nástroje záleží hlavně na tom, jak máte hluboko do kapsy. Mě to donutilo celý rok pracovat i o víkendech a skoro přestat kouřit. Další hledisko pro výběr je hudební směr, kterým chcete... určitě dosáhnout hitparád. Jooo, discofile, už Tě vidím na zadních stranách časopisu Bravo a Ty nemůžeš spát z toho, jak si Tvoje fanynky trhají r..... nad Tvým úsměvem. Zpět k hudebnímu směru nebo chcete-li stylu.

Pop, Techno Pop, Dance, Rock ROLAND, KORG, YAMAHA syntezátory
Acid, Trance, House, HardCore - YAMAHA, KURZWEIL, ALESIS a samplery

Možností je samozřejmě více, ovšem na strojích firmy CASIO asi HardCore nepůjde ani náhodou. Možná tak NEW KIDS ON THE... SHOCK. Tak co, discofile, ještě si myslíš, že se z Tebe stane Marc Spoon či Carl Cox ? Asi né.... No ze mě taky určitě ne.
Kromě klasických syntezátorů a expanderů jsou také k mání samostatné bicí expandery nebo chcete-li bicí moduly. Levnější bývají v provedení ručních padů a obvykle mohou použít pevně nastavené sady zvuků a mívají pouze MIDI IN popř. MIDI THRU pro průchod do dalších nástrojů. Dražší bicí jsou obvykle v rockovém provedení. Velmi dobrý je ALESIS D-4. Mnoho stovek zvuků a efektů. Kromě MIDI ho lze ovládat tuším z osmi padů pro živé hraní.

MIDI normy ...
Nejznámější norma se jmenuje GENERAL MIDI. V této normě hrají veškeré solidně napsané nebo chcete-li nahrané MIDI FILES, tedy soubory s koncovkou MID. Např. Bars a Pipes může sloužit jako přehrávač těchto souborů. Norma pracuje s bankou 128 zvuků a bankou 10 bicích sad.
Také veškeré skladby pro zvukové karty na PC, které využívají OPL3 nebo WAVE TABLE jsou GENERAL MIDI skladby. Díky tomu si můžete přehrávat tyto skladby i na vaší Amize pomocí GM nástroje.
Další norma se jmenuje CLAVINOVA - DISK ORCHESTRA. Postarala se o ni firma YAMAHA a soubory jsou ve formátu ESEQ. Lze je přehrávat také na hardwarových playerech DCR-20 či známějším MDF2. Jedná se o přístroj s disketovou jednotkou DD, ovládacími tlačítky s displayem a MIDI OUT konektorem. Poslední používaná norma má označení C/M a je téměř shodná s Clavinovou. Používá ji zvukový modul CM-64.

Druhy MIDI dat ...
Rozeznáváme 7 základních druhů, se kterými pracuje snad každý nástroj (viz tabulka).

Problémy MIDI přenosu ...
Nic není bez chyb a u levnějších nástrojů je to znatelné. MIDI je samozřejmě stejné jako u dražších, ovšem některé firmy dělají velký rozdíl mezi klávesovým nástrojem a expanderem. U levnějších nástrojů se ani neuvádí rychlost příjmu MIDI dat. A tak se vám docela dobře může stát, že se váš nástroj bude stručně řečeno pomalý. To se pak projevuje zejména u bicích stop skladby. Představte si: hlavní melodie, basová linka a nějaký akordový doprovod a bicí, kde cinká zavřená hajtka 16-krát do taktu - danceový styl. Jenomže ta hajtka necinká přesně, ale jakoby se zasekávala. Toto zjištění je velice špatné. Nástroj je s tím zkonstruovaný. takže se nejedná o vadu, která by šla odstranit. Mamě můžete prodejci svůj nástroj vracet a požadovat zpět peníze. Tato rada je opravdu drahá. Při koupi nástroje se ptejte na rozlišení či časování při příjmu MIDI dat. Např. u SY 85 je to 1/768, ale nevím to jistě. Zlomek vyjadřuje počet správné vyhodnocených dat za sekundu. Expandery většinou pracují s frekvencí přenosu 1 Mhz, což je dostačující. Pokud však takový problém nastane, existuje celkem chytré řešení. Některé často používané zvuky upravíte tak, že u nich prodloužíte náběh - ATTACK a zvuk budete v sekvenci spouštět o něco dříve než bicí zvuky. Jak to bude účinné, závisí na každém individuálním nástroji a na tempu skladby

MIDI Samplery ...
Za poslední desetiletí zaznamenaly samplery velký rozvoj v oblasti zvuku počítačů, ale i klasických hudebních nástrojů. Dnes dochází spíše k propojování obou oblastí, zejména pak v hudebních a filmových studiích. Hojně se používá Apple Mac a bohužel pro Amigisty také PC. Nějakou roli by mohl hrát i ATARI FALCON. Mimochodem Falca osobně považuji za nejlepší zvukově orientovanou MIDI mašinu právě ve spojení s programem CUBASE AUDIO fy Steinberg. Falcon disponuje 8 DMA 16-bitovými stereo převodníky. Počítače jistě umí hodně, ale klasické klávesové samplery dokáží více. Takový sampler pak pracuje stejně jako každý jiný keyboard, alespoň co se týká přenosu MIDI dat. Jeho výhoda spočívá právě v Sampleru. Např. SY 99 je již kompletní hudební stanice. Má vlastní editor zvuků, sampler a sekvencer. Práce je o mnoho těžší než na softwarovém sekvenceru či sampleru, ale dosáhnete rovnocenného výsledku. Ovšem cena je ...... No, pokud máte nějakých 90.000 Kč, pak je tato YAMAHA vaše. Cena nejistě mohla změnit. Dostupnější se stává, pokud ji seženete, SY 85. Hodně funkcí shodných s SY 99, ale v základní konfiguraci pouze 512 kB pro samply, které jsou přístupné z diskety nebo z počítače jako SYS-EX. Sampler a paměť lze samozřejmě dokoupit. Racková verze shodná, alespoň podle mě, s SY 85 má označení YAMAHA TG 500. Navíc oba nástroje disponují quadrofonním zvukovým výstupem. To znamená, že některé zvuky jsou sériové a některé paralelní. Samplery vyrábí řada dalších firem. Ensoniq nabízí např. TS 10. Dále jsou to různé E-MU Emaxy, ROLANDy či KORGy. Samplery staršího data typu AKAI se dnes prakticky nepoužívají. Provedení samplerů bývá obvykle v 17-palcové rackové verzi. Oproti zvukovým kartám počítačů disponují samplery digitálním signálním procesorem. Snad jen právě zmíněný ATARI Falcon má přímo vestavěn DSP 56001 fy Motorola. Slušné, ale drahé studiové samplery vyrábí Kurzweil, Oberheim či Alesis.

Zvukové studio řízené Amigou ...
MIDI rozhraní ...
Klasické běžně dostupný MIDI interface sice dostačuje, ale raději bych doporučil interface fy STEINBERG. Dr.Ts či TriplePlay od Blue Ribbon. Poslední popsaný je sice nejdražší. ale disponuje třemi nezávislými MIDI výstupy !

Zvukové karty ...
8-hitový výstup Amigy je oproti 16-bitovým SoundBlasterům stále vpředu, ovšem pro potřebu studia jistě nestačí. Pro Amigu existují karty SunRize INDUSTRIES typů AD1012 a AD516. 1012 je mono 12-bitová 4-stopá karta v ceně dříve okolo 1 100 DM a 516 je stereo 16-bitová 8-stopá karta o něco dražší než 1012. Jako ovládací software je dodáván Studio 16. Dále je dnes k mání karta Toccata za 600 DM a o té bylo napsáno jistě dost.

Samplery ...
Samplery se dělí na hardwarové a softwarové. O hardwarových snad jen, že existuje mnoho 8-bitových a 16-bitové se teprve začínají rozrůstat. Softwarové samplery vyrábějí zvuk za pomocí programovaných syntéz. Hodně dokážete vytvořit v OctaMedu, ale lepší výsledky vytvoříte v UltraMIDI. Vzorky jsou 12-bitové a Amiga se stává slušným syntezátorem.

MIDI sekvencery ...
K dispozici je mnoho programů, podle mých informací se zdá být nejlepší verze 2.5 Bars & Pipes. Slušné jsou i sekvencery fy Dr.Ts či Steinberg. Trackerově orientované sekvencery jsou slabší v editaci skladby. Uvedu např. OctaMED či Oktalyzer.

Synth Editory ...
Slouží pro vytváření zvuků syntezátoru pomocí počítače. Uvedu např. univerzál banku X-OR fy Dr.Ts. Vůbec Dr.Ts a Sound Quest jsou autory veškerých editorů pro syntezátory.

Samplerové Editory ...
Každý jistě zná Aegis AudioMaster či Turbo TechnoSound. Ty ovšem pracují pouze se zvukem Amigy. Mezi profesionální software patří určitě MIDI Sample Wrench, SoundLab Mirage či Sound Oaso s pro sampler Mirage fy Ensoniq.

Hraje to samo ...
Mezi automatické skladatele lze zařadit starý Algorythmus a velmi dobře hodnocený SuperJam! od Blue Ribbon.

Note On / Off - Nota zapnuta / vypnuta - nejdůležitější data
Pitch Wheel - Kontrolér Pitch Bendu - frekvenční Pitch kolečko
Mono After Touch - Efekt po stisku dynamické klávesy
Poly After Touch - Efekt po stisku dynamické klávesy pro polyfonii
Program Change - Změna a nastavení zvuku či presetu na MIDI kanále
Control Change - Ovládání vnitřní struktury nástroje (dovoluje nastavovat hlasitost, efekty DSP procesoru tj. např. REVERB, HALL, SUSTAIN, PHASE, modulaci, pan stereo polohu a podobně. Max. 128 hodnot)
System Exclusive - Soubor dat obsahující informace pro nástroj (většinou obsahuje data pro zvukovou INTERNAL banku, ale může přenášet i celé skladby (např. PSR 500), konfiguraci nástroje a také data samplů (např. SY 85 či SY 99)

GENERAL MIDI DRUMSET

Program Change:
1 - Standart 41 - Brush