SGrab 1.8

Radim Demel

„Co mám dělat, když chci uložit obrazovku jako obrázek?“ Takto se mne nedávno zeptal kamarád, vlastnící Amigu teprve několik měsíců. Pokud stejně jako on nevíte, jak z obrazovky dostat něco, co se vám líbí, je tento článek určen právě vám.

Pro vytváření obrázků z obrazovek a na nich otevřených oken slouží tzv. grabovací programy. Hned na začátku bych možná měl připomenout, že těmito programy lze grabovat jen systémové obrazovky, tj. takové, jež běží v multitaskingu. Chcete-li tedy grabnout obrázek ze hry, která multitaskově neběží, tak máte smůlu...
Grabovat umožňují i některé komerční kreslící programy (např. PPaint funkcemi GrabScreen a GrabWindow), je ovšem poněkud nepraktické spouštět kreslící programy vždy, když chcete něco „sejmout“ z obrazovky. Určitě je vhodnější použít specializované programy, kterých na Aminetu najdete celou řadu. Mezi kvalitní programy tohoto typu patří také SGrab.

Nároky programu a konfigurace
SGrab vyžaduje pro práci OS 3.0+, Amigu s procesorem 68020+ a pro zprovoznění arexxového portu easyrexx.library. Na grabovací program jde o poměrně vysoké nároky, což má je způsobeno tím, že SGrab je v podstatě následovníkem programu CyberGrab a umožňuje snímat obrázky i na Amigách s grafickou kartou - pro tento účel byl původně vytvořen a na A500 s OS2.0 asi nikdo soudný grafickou kartu provozovat nebude... Samotná instalace je primitivní, program si prostě zkopírujete kamkoli na harddisk. Ve verzi 1.8 čeština není podporována, ale od příští verze by měl být dle vyjádření autora přidán i český katalog.
Vlastnosti SGrabu se nastavují v tooltypech, ve verzi 1.8 jich je k dispozici přesně 20. Mezi ty důležité patří např. FILE (zadání místa pro ukládání obrázků a šablony pro jejich název), DELAY (počet vteřin prodlení před sejmutím obrázku), AREXXPORT (umožňuje změnit název arexxového portu) atd. K některým důležitým tooltypům se dále ještě vrátím, zatím bych jen dodal, že SGrab lze používat i ze CLI, parametry jsou stejné jako tooltypy.

Použití programu...
...je snadné, dá se říci intuitivní. Klepnete-li na ikonu SGrabu, zobrazí se na obrazovce okno programu (lze ho otevřít i na zadané veřejné obrazovce). SGrab je komodita, takže po spuštění programu lze okno kdykoli skrýt a v případě potřeby vyvolat zadanou kombinací kláves.
Hlavním prvkem GUI je seznam Screens/Windows, kde jsou zvýrazněným písmem uvedeny všechny aktuálně otevřené obrazovky. Kliknete-li na tlačítko Windows (nebo zadáte příslušný tooltype), zobrazí se pod názvy obrazovek všechna na nich otevřená okna. Seznam se bohužel neaktualizuje v reálném čase, takže pokud např. otevřete novou obrazovku či zavřete nějaké okno, projeví se to v seznamu až po dalším kliknutí na tlačítko Windows.
Po vypsání položek seznamu můžete začít s grabováním. Kliknutím v seznamu označte příslušnou obrazovku či okno, které chcete uložit do obrázku - můžete přitom grabovat i obrazovky (či na nich otevřená okna), které jsou schována za obrazovkou v popředí! Potom kliknete na tlačítko Grab a SGrab (bez přepínání na obrazovku v pozadí) uloží požadovaný obrázek. Ukládání většího obrázku chvíli trvá, takže se nelekejte, pokud se několik vteřin zdánlivě nic neděje. Chcete-li sejmout obrazovku i s rozvinutým roletovým (nebo kontextovým) menu, stačí zadat pomocí posuvné lišty dobu prodlení (ve vteřinách) před zahájením snímání zadané obrazovky a po stisknutí tlačítka Grab v klidu na snímané obrazovce rozvinout menu a čekat na oznámení o uložení obrázku.
Pokud nechcete grabovat celou obrazovku, ale jen určitý výřez, klikněte na tlačítko Mark & Grab. V takovém případě platí, že kliknete-li v seznamu na obrazovku otevřenou na pozadí, přenese ji SGrab automaticky do popředí. Zde pomocí záměrného kříže vyznačíte oblast výřezu a poté se v popředí opět zobrazí obrazovka, na níž je otevřen SGrab. Při snímání výřezu se v levém horním rohu obrazovky zobrazí souřadnice kurzoru. Pokud snímáte okno, lze tlačítkem WindowContents (nebo příslušným tooltypem) zadat, aby se do obrázku uložil pouze obsah okna (tj. bez rámečku). SGrab bezproblémově snímá HAM obrazovky, obrazovky v módech grafické karty, stejně jako overscan obrazovky (větší než monitor).
Obrázky se ukládají do adresáře zadaného pomocí tooltypu FILE, ovšem z okna programu můžete kdykoli zadat jinou cestu pro uložení obrázků. Pokud ji zapomenete nastavit, uloží se snímaný obrázek automaticky do RAM Disku. Ale pozor! SGrab umožňuje ukládat sejmuté obrázky dokonce i do clipboardu, přičemž si můžete tooltypem CLIPUNIT určit, která jednotka clipboardu se bude pro tento účel používat! To je skutečně vynikající věc a přiznám se, že jsem se u jiných grabovacích programů s takovouto možností dosud nesetkal.
To ovšem není stále vše, co SGrab nabízí. Po uložení grabnutého obrázku si tento obrázek můžete pomocí tlačítka View prohlédnout přímo z GUI programu. Standardně je použit Multiview, ovšem tooltypem VIEWER si můžete nastavit vlastní externí prohlížeč, navíc si dokonce můžete tooltypem CLIPVIEWER souběžně nastavit i prohlížeč, který bude zobrazovat pouze obrázky uložené do clipboardu...
SGrab standardně ukládá sejmuté obrázky ve formátu ILBM, máte-li v systému nainstalovanou jpeg.library, umožňuje ukládat i ve formátu JPEG, přičemž lze přímo z GUI (nebo pomocí příslušných tooltypů) nastavit i stupeň komprese a vyhlazování. Do clipboardu je však možné obrázky ukládat pouze ve formátu ILBM. V dokumentaci se píše i možnosti použít k ukládání obrázků libovolný datatyp (pomocí tooltypu datatype), ovšem mně se tuto funkci nepodařilo ani po mnoha pokusech zprovoznit.
SGrab nabízí i arexxový port (pro jeho funkci je vyžadována knihovna easyrexx.library), kterým lze program v podstatě kompletně ovládat.

Nedostatky...
I když mě SGrab zcela vyhovuje, našel jsem v něm nějaké „mouchy“. Vadí mi, že nejde použít jiný způsob oznámení dokončení ukládání obrázku, než pouze natvrdo používaná nastavení z editoru Sound ze systémového adresáře Prefs. SGrab neumí korektně grabnout okno, které je částečně překryto jiným oknem. Snímané okno prostě musí být zcela viditelné - přitom program umí sejmout obrazovku, která je zcela v pozadí nebo je částečně stažená dolů. Kuriozitou je, že SGrab nedokáže grabnout své vlastní okno. SGrab dále neumí grabnout kurzor to by se mělo podle vyjádření autora v dalších verzích změnit. Za poslední nedostatek považuji nefunkčnost tooltypu DATATYPE - občas by se hodilo uložit obrázek ve formátu GIF či PNG, na druhou stranu díky alespoň za možnost výběru mezi ILBM a JPEG, většina grabovacích programů umí snímat obrázky jen v IFF formátu.

Zhodnocení
SGrab je rozhodně kvalitní grabovací program, oproti jiným programům stejného zaměření, které jsem kdy používal vyniká SGrab snadností obsluhy - všechny funkce programu jsou soustředěny v GUI programu, které lze ovládat myší i z klávesnice a uživatel se nemusí nazpaměť učit klávesové zkratky pro snímání oken, obrazovek, výřezů... SGrab mě nikdy neshodil systém (na rozdíl např. od WGrabu 1.3, který tak činil až příliš často). Vynikající je možnost uložení sejmutého obrázku do clipboardu, dále... a vlastně proč bych se opakoval, všechny důvody hovořící pro tento program jsem uvedl výše.
Nedostatky nejsou příliš závažné a určitě časem zmizí - autor program stále vyvíjí a dobře se s ním komunikuje. Chcete-li kvalitní grabovací program, je SGrab dobrá volba.

SGrab 1.8

Hodnocení: 7,5 z 10