SongPlayer 1.53

BOLESLAV KRISTEN

POŽADAVKY: CPU 68020 a vyšší, OS 3.0 a vyšší, MUI 3.3 a vyšší

Původně jsem psal o verzi 1.45, pak se objevila verze 1.52, tak jsem pouze doplnil další informace, pak mi klekl harddisk, přišla verze 1.53 a já píšu znova nový článek o svém prvním přehrávači nejen formátu MP3.

Jak i předcházející programy, tak i tento má českou lokalizaci. Byla napsána pro verzi 1.45, v 1.52 byly nepatrné změny a v poslední už žádné, tak jsem teď dodělal nový katalog a poslal autorovi. Proto omluvte případné chyby, pokud nebude všechno anglické :(.
Autorem tohoto programu je Stephane Tavenard z Francie. Pokud někomu toto jméno něco říká, tak je to autor knihovny mpega.library. Je asi samozřejmé, že program bude tuto knihovnu vyžadovat, pak ještě ke spokojenosti potřebujete procesor nejmíň 68020, Workbench 3.0 nebo vyšší a hlavně MUI 3.3 nebo vyšší, protože tento program sice nepoužívá skiny, ale je plně MUI kompatibilní. Pro někoho je to výhoda, pro někoho ne. Na přiložených obrázcích můžete vidět, jak si lze SongPlayera upravit dle vlastního vkusu.
Program zvládne spoustu zvukových formátů, od klasických IFF 8SVX, AIFF 8 a 16 bitové a ADPCM4, WAVE 8 a 16 bitové, AU 8 a 16 bitové, MPEG vrstvy I, II, III v normách 1, 2 a 2.5 a CDDA. Ano, čtete dobře, program může přehrávat i hudební CDčka skrze Paulu. Musíte mít ovšem takovou CDROMku, která umí zvládat CDDA. Můžete si pak navolit přes které zařízení budete přehrávat, jednotku zařízení a taky můžete využít přímo nastavení pro CD-ROMku. Dostupné typy CD-ROMů jsou tyto: Sony, Toshiba, Nec, Philips, Yamaha a MCC. Takže můžete využít i Songplayera pro přehrávání hudebních cedéček a netrápit jako v mém případě Asim Tunes.
Tím jsme se ale dostali opět ke konfiguraci. Jak už jsem podotkl, program má nejlépe rozšířené nastavení. Rozepíšu se jenom o tom, co má jiného proti AMPlifieru. Takže hlavní změnou je to, že si můžete nejdřív soubor nahrát do RAMky a aspoň vám nemusí pořád chroustat z harddisku, jak se mi to teď od jistého času děje u AMPlifiera, pořád jsem ještě nepřišel na to, kde mám u něho chybu :(. Můžete taky použít jak XPK tak i AsyncIO. Dá se navolit, jaká tlačítka a jaké údaje (čas, informace z ID3 TAGu, hlasitost atd...) se vám mají zobrazovat v okně. Jak už jsem avizoval, program plně využívá mpega.library, ale můžete si nastavit i AHI. Dále si můžete nastavit okénko, kde se vám bude zobrazovat například využití procesoru nebo VU metr, měřiče úrovně atd. Opět je zde nastavení pro MP3, pouze pro softwarové dekódování. O nastavení pro CDDA jsem už psal výše. Nakonec nastavení jsem si nechal to asi nejlepší a co jsem ještě nikde u žádného přehrávače na Amize neviděl (pokud ale něco takého už bylo, nekamenujte mně, nejsem odborník na hudbu jako např. Wolf). Je to možnost si zapnout okénko s Karaoke! Znamená to, že si můžete nastavit na kolik řádků se bude zobrazovat text písně (max. 2 řádky), navolíte si fonty, použijete text, načasujete správné zobrazování slov písně a můžete si klidně zpívat s Amigou! Možná to zní divoce, ale je to legrace. Nutno vidět v reálu, hlavně když jsem si tak upravil 3 empétrojky a jednomu kámošovi (tvrdý lamer-pc) to ukázal, tak zíral jak blbec. Když skladby hrály a na Workbenchi se mu zobrazovaly sloky písně, nechápal. Řekl jsem mu, že Amiga umí taky rozpoznávat ze souboru slova písně a zobrazit na způsob OCR. Chudák tomu uvěřil, ale aspoň už nerýpe do Amigy a všude prohlašuje, jak je to silný stroj.
No nic, trochu legrace neuškodí. Zase jsem trochu odbočil, takže zpět k editoru. Můžete použít jak vlastní připravený text, tak si ho napsat v editorovém okně, pak jenom správně nastavit čas, nezapomenout zapnout v nastaveních „Okno Karaoke“ a můžete si vychutnávat texty nebo kámoše ;).
Jak AMPlifier, tak i tento program má už v sobě zabudovaný editor ID3 TAGů. Verze 1.52 a 1.53 se od sebe skoro vůbec neliší, jsou pouze odstraněné nějaké bugy. Do budoucna chce autor ještě vytvořit podporu pro jiné zvukové formáty a možná i pro PPC, doplnit více audio efektů. Sám jsem zvědavý, kam až to dotáhne. Poslední verze je ze 17.2.1999. A to autor pracuje na tomto programu už od roku 1994!
Program je giftware, což znamená, že pokud tento program používáte, můžete zaslat autorovi nějaký dárek. Pokud máte dostup na internet, můžete navštívit jeho webovou stránku na adrese: http://perso.wanadoo.fr/stephane.tavenard/, případně ho potkat na IRC, kde má nick Tatav.
Na své konfiguraci přehrávám v opět v malé kvalitě, ale protože ho nemám nastavený na AHI, tak mám zapnuté stereo. Psát se sice dá, ale kopírovat už ne. I tento program je velice stabilní, taky mi ještě nikdy neshodil systém...
Nyní záleží pouze na vás, který program si zvolíte pro přehrávání empétrojek. Do ničeho vás nenutím, vše závisí na konfiguraci vaší Amigy a na tom, který program si oblíbíte. Já často používám obojí, pokud nepracuji na Amize pustím si Songplayer, pokud zběsile přehazuji soubory z místa na místo a hledám, kde ušetřit místo na „novém“ harddisku, použiji AMPlifier. Myslím si, že pro chod MP3 formátu je 030 skutečné minimum.
Na Aminetu naleznete různá vylepšení pro Songplayer, jak jiná tlačítka, úplná nové konfigurace a jiné pluginy. Stačí trošku trpělivosti a hlavně volný přístup na Internet nebo si koupit nové Aminety CD.
Doufám, že se aspoň někomu trošku tyto články líbily, nebo jenom maličko pomohly. Byl bych rád za nějaké maily, nebojím se ani kritiky. Sice nejsem profík v oblasti hudby, ale tyto články jsem v AR postrádal. U dalších jiných (nejenom lokalizovaných) programu se loučí autor (pokud mně neukamenujete ve Voticích).

Výrobce: Stephane Tavenard
Typ: giftware
Cena: -