Rozhovor s legendou – Zlaté časy Amigy I.ANDREJ BUNTA
„A billion to nothing is just about three; a strange kind of genuis, that
Mehdi Ali.“ Práve ste si prečítali úryvok textu z piesne The ChickenLips Blues, ktorú
zložil Mike Rivers na rozlúčkovej Death Bed Vigil party. V roku 1991, keď sa
Mehdi Ali dostal na čelo manažmentu, bol Commodore prosperujúcou firmou
oceňovanou na 1 miliardu dolárov. Po troch rokoch, v apríli 1994, Commodore
skrachoval. Vyrastal v mestečku Colts Neck, štát New Jersey. O počítače sa zaujíma od
roku 1973, keď mal takmer 12 rokov. Nemal vlastný počítač, ale BASIC sa naučil
za týždeň. Vyštudoval Carnegie-Mellon University v Pittsburghu v obore
Matematika/Informatika, ale študoval i kognatívnu psychológiu. Ovláda štyridsať
programovacích jazykov, ale navrhuje počítače. Rád fotografuje a pracuje s
drevom; má rád vodné športy a trénoval Aikido. Počúva rock a pije Pilsner
Urquell. Dave Haynie. Dave, povedal by si nám, ako si začínal, čo bolo tvoje prvé zamestnanie?
Keď som skončil školu, začal som pracovať v General Electric vo
Philadelphii. Mal som pár ponúk, ktoré ma nezaujali a bol som na pohovore i na
niekoľkých ďalších miestach (Microsoft, IBM). V GE to vyzeralo dosť lákavo,
vábili vás rozprávkami, že budete pracovať na projekte Space Shuttle. To miesto
bolo v skutočnosti otrasné. Bolo jasné, že pracovali na vývoji nukleárnych
zbraní.
Hneď, ako som sa rozhodol odísť z GE, poslal som životopis „hľadačovi mozgov“ a
o dva dni neskôr som dostal odpoveď, aby som ešte v ten deň prišiel na pohovor.
Mal som na sebe oblečenie „protestu proti GE“ (biele rifle a doma vyrobená,
čierna košeľa všetky decká, ktoré prijali spolu so mnou, sa postupne menili na
nevýrazných unavených mužov, tak typických pre GE).
Tak som šiel na ten pohovor. Nakoniec som sa ocitol vo vestibule budovy
rozprávajúc sa s človekom, ktorý vyzeral ako John Lennon. Hovoril som aj s
členom správnej rady Commodoru, a potom zase s tým človekom z vestibulu, ktorý,
ako sa nakoniec ukázalo, bol Bill Herd, hlavný inžinier pracujúci na projekte
„TED“ v Commodore. V pondelok som navštívil Commodore, na mieste som dostal
ponuku a ďalší pondelok som nastúpil. Netušil som, aký dobrý krok to nakoniec
bol. Dokonca mi dali mierne vyšší plat ako v GE. Na čom si pracoval a aké boli tvoje reakcie, keď si prvýkrát počul o
Amige?
V čase, keď sa k nám dostali prvé zmienky o Amige a o záujme Commodoru o ňu,
som pracoval na Commodore 128. Zdala sa byť naozaj úžasná. Prvú sme dostali do
West Chesteru v období „Zorro“ (rok 1984, revízia A1000 so „Zorro“ základnou
doskou v čiernej kovovej krabici; West Chester bolo centrum výskumu a vývoja
Commodoru - pozn. aut.), ale nemohli sme sa k nej ani priblížiť.
Prvýkrát som si ju dobre prezrel na CES v januári 1985 v Las Vegas. Pracovali
sme na Vianoce i na Nový rok, aby sme 25 počítačov C128 dostali do takého stavu,
že vyzerali byť pripravené na odoslanie. Hlavným problémom bol čip 8563, čo bol
80 riadkový zobrazovací čip zdedený z projektu „Terminál pre C900“. Jednoducho
nebol dobre zosynchronizovaný so zbernicou C128. C900 bola lacná pracovná
stanica s procesorom Z8000 (1.6-bitový procesor, omnoho lepší ako x86) navrhnutá
tak, aby na nej bežal Coherent, klon UNIXu. S rozlíšením v megapixeloch a v tej
dobe Commodorom vyvíjaným blitterom stanica C900 mierila skôr na Sun ako na IBM.
Na konci výstavy sme sa (my všetci z Commodoru) museli zúčastniť prezentácie vo
veľkom hotelovom apartmáne, kde nám ukázali A1000. OS ešte nebol hotový, ale
predvádzali „hardcoded“ demá Fields, Boing! a Robocity; boli ohromujúce predtým
ešte nikto nikdy nevidel niečo také na osobnom počítači. Posadali sme si dokola,
pili sme pivo a presviedčali sme Dava Needla a niekoľkých ďalších ľudí od Amigy,
z ktorých som vtedy ešte nikoho nepoznal, aby Amigu otvorili. Ako to vtedy vyzeralo v Commodore?
Jack Tramiel chcel odísť a založiť si alebo kúpiť svoju vlastnú počítačovú
spoločnosť, takže si zaumienil opustiť Commodore v najväčšom možnom chaose.
Mnoho ľudí hovorí o Jackovi zlé veci a ako manažér bol naozaj ťažký prípad, ale
počítače chápal ako svoje povolanie. Myslím si, že toto bol kľúč k jeho úspechu
- manažérov (alebo aspoň väčšinu z nich), ktorí po ňom nasledovali, nezaujímalo
či predávajú počítače, farebnú vodu alebo elastické sťahovačky z lykry, kým
zarábali veľké prachy. Jack taktiež počúval inžinierov a dobre vedel, kto pozná
odpovede a kto nie, a teda koho sa oplatí počúvať. Málokto z ďalších manažérov
počúval niekoho iného okrem svojho ega. Mimochodom, hovorí sa, že Commodore v tom čase pracoval na vývoji
supertajného počítača s MC68000. Je to pravda?
Na jeseň 1983 sa rozhodne hovorilo o utajenom projekte 68000 zriadenom na
neurčitom, odľahlom mieste. Potom, ako Jack v januári odstúpil, to nikto viac
nespomínal. Keď Jack oznámil, že prevzal Atari, väčšina ľudí, ktorí mohli
pracovať na projekte 68k, sa zjavila tam, v Atari. A predstavte si naše
prekvapenie, keď Atari ST debutovalo a vyzeralo ako zlá imitácia architektúry
C900. Stretával si sa vtedy s ľuďmi ako Jay Miner, Carl Sassenrath, -RJMical,
Dale Luck alebo David Morse?
Počas tých rokov som spoznal Dala Lucka a RJ Micala, i keď žili na opačnom
pobreží, a teda sme sa nikdy nemohli často stretávať. Boli to tí najlepší a
najzábavnejší ľudia v branži. Jay bol skvelý chlap. Stretol som sa s ním
niekoľkokrát, ale najviac času som s ním strávil na DevCone v Paríži v roku
1990, kde sme svetu predstavili A3000. Viackrát som s ním večeral. Naozaj
zaujímavý človek. Takže, keď ľudia ako Jay, RJ, Dale alebo Jim Mackraz mohli
povedať niečo dobré o mašinách, ktoré som navrhoval, bola to naozaj odmena.
S Carlom a s mnohými ostatnými sme sa poznali veľmi dobre podľa mena a prípadne
cez email, takže to bolo trochu zvláštne, keď ste prvýkrát stretli osobu, s
ktorou ste si rok či dva dopisovali. Bola to sranda pracovať Commodore? Prečo?
Bola to sranda pre množstvo dôvodov. Prevládali kamarátske vzťahy - boli sme
priatelia a spolupracovníci. V halách sme bojovali s detskými pištoľkami, v
labákoch hrala rocková hudba, v piatok sme mávali dlhé obedy, v lepších
obdobiach nás manažéri zásobovali pivom a pizzou, aby sme boli šťastní a
pracovali dlho do noci. Udialo sa množstvo príhod, niektoré z nich sú
zaznamenané vo filme „The Deathbed Vigil and other tales of digital angst“,
ktorý som natočil.
Najlepšie z toho všetkého asi bolo, že neexistovali nejaké obmedzenia.
Neexistovalo žiadne čakanie na Microsoft, kým nastolí nejaký choromyseľný
štandard. To je dôvod, prečo Amiga je skôr „umením“ ako výsledkom skupinového
návrhu, ako je to bežné u moderných počítačov. Pracovali tam fanatický nikdy nespiaci šialenci, ktorí pracovali dňom i
nocou bez jedla, s očami červenými od neustáleho sedenia pred monitorom?
Áno, tak to tam naozaj vyzeralo. Boli tam ľudia, ktorí pracovali prakticky
24 hodín denne, 7 dní v týždni. Niektorí prichádzali o šiestej ráno, niektorí o
šiestej večer. Nanešťastie to vyzerá tak, že DNA vytvorila moje telo i myseľ, a
tie vyžadujú spánok. Pracoval som na tom a dnes zhruba každých 24 hodín
potrebujem 3 až 4 hodiny spánku. V minulosti som pravidelne pracoval aspoň jednu
noc v týždni, po celé tie roky. Práve kvôli takýmto dôvodom som si nechával pod
stolom spací vak.
Práca na Amige bola pre mňa často všetkým. Ak som doma (keď už všetci ostatní
spali) práve nepracoval, tak som na Amige programoval alebo písal články alebo
odpovedal na emaily a prispieval do diskusných skupín. Ako sa rodili tie najlepšie a najbláznivejšie myšlienky a nápady?
Bill Herd a ja sme mali vo zvyku brať si papiere z práce do Margaritas
(mexická reštaurácia), rozložiť ich po stole a pokračovať v práci pri jednom
alebo dvoch krčahoch dobrého piva. Raz sme tam spolu s Gregom na servítkach
navrhli A4091 (SCSI radič pre A4000 - pozn. aut.).
Kreativita často prichádza tak, ako by to nikto nečakal. Pracovali sme na A3000,
prišli nové Buster čipy, a všetko fungovalo, len Bridge karta nie. Henri Rubin
spanikáril a hneď na druhý deň požiadal o lietadlo plné Nemcov, aby nám prišli
pomôcť. Trápil som sa s tým celý deň, ale musel som odísť k zubárovi. Nemci
prileteli, ponúkli sa, že sa na to pozrú, tak som odišiel.
V rýchlosti približne 130 km/h som sa rútil dolu diaľnicou 322 v mojom starom
červenom Fiere, rádio hučalo, cítil som sa perfektne, čo sa všetkého týka (pod
Henriho tlakom, chronicky unavený, v krvi nebezpečne nízka úroveň kofeínu a
alkoholu), a zrazu som to mal: absolútne presne som vedel, kde je problém.
Keď som sa vrátil, žiadni Nemci v dohľade. Vybral som Bridge kartu, urobil malú
zmenu a vrátil som ju späť. A čo sa nestalo, tadá, už to fungovalo. Spustil som
teda test Bridge karty a išiel som domov. Podľa všetkého, keď sa vrátili (odišli
sa najesť a ubytovať), boli ohúrený. Na druhý deň bola sranda, každému som musel
vysvetľovať, v čom bol problém, atď. Tvoje najšťastnejšie obdobie v Commodore?
Asi neskoré osemdesiate a začiatok deväťdesiatych rokov. Vtedy som si mohol
byť istý, že máme skutočnú skupinu pracujúcu na Amige 3000 a budúcnosť sa zdala
byť aspoň na rok po dokončení A3000 skutočne žiarivá vďaka mašinám A1000+ a
A3000+ založených na Pandora (AA) čipsete, ktoré mali byť následne nahradené AAA
mašinami. Samozrejme, Mehdi Ali to všetko zničil, ale bola to pekná chvíľa, kým
trvala. Bol manažment v rokoch 1991/1993, ktorý viedol Mehdi Ali a Bill Sydnes,
naozaj taký hrozný?
Ako som raz povedal, tí ľudia neboli schopní ovládať počítač a už vôbec nie
riadiť počítačovú spoločnosť. Vlastne, oni sa absolútne nehodili na akýkoľvek
druh podnikania. Sydnes bol úplne a dokonale nekompetentný. On sa ani nesnažil
pochopiť, čo je to Amiga - bol to chlap odchovaný na PC (v IBM podľa všetkého
viedol projekt PC jr, čo bol jeden z mála totálnych neúspechov IBM). Keď sa
dostal na čelo vývojového oddelenia, zrušil všetky nádejné projekty, zámerne
zastavil vývoj všetkých pripravovaných produktov a v podstate robil také
neuveriteľné veci, a teraz VÔBEC nepreháňam, keď vyhlásim, že moja mačka Boggins
by vývoj viedla lepšie. Naozaj zrušili všetky vývojové projekty predošlého manažmentu?
Absolútne. Na jar roku 1991 sme mali vo vývoji dva projekty, ktoré mali
skončiť ako reálne produkty pripravené do výroby v apríli 1992. Jedným bola moja
Amiga 3000+, prvý AA systém. Druhým bola Amiga 1000+, ktorá by znamenala koniec
A3000. Toto bola úplne nová, nenákladná architektúra na základe procesorov
68020/68030, ktorú navrhol Joe Augenbraun. Myšlienkou bolo pripraviť 25Mhz
systém s AA, SIMM slotmi pre Fast RAM a IDE harddiskom v cene asi 800 dolárov,
čo by v 92 bola úplne bomba. Keď v lete 1991 Sydnes prevzal vývoj, projekt
A1000+ bol úplne zrušený a A3000+ bola degradovaná na „AA vývojovú platformu“.
Ďalším príkladom je A500 verzus A600. Predtým ako prišiel Sydnes, George Robbins
pracoval na naozaj lacnej Amige, ktorú nazval A300. Nepoznám detaily, ale bola
veľká asi ako C64 a viem, že George pracoval na nejakom super lacnom internom
genlocku. Keď prišiel Sydnes, A300 zmutovala na A600, ktorá stála o 75 dolárov
viac, pričom podľa väčšiny ľudí ponúkala menej ako A500.
Už to bolo dosť zlé, ale Sydnes a Ali zrušili aj A500. Ak sa dobre pamätám, po
prvýkrát v histórii Commodoru sa stalo, že výroba produktu, ktorý sa stále
úspešne predával (500 tisíc počítačov za rok), bola zastavená. Počet predaných
Amíg rýchlo klesal. AA mašiny prišli neskoro, a to len preto, že ich uvedenie
bolo zámerne zdržané. Ale to nestačilo. Ali a Sydnes neverili v AA, a tak
neobjednali dostatočné množstvo súčiastok. Preto v najdôležitejšom období, na
vianoce roku 1992, bolo množstvo Amíg A600, ktoré nikto nechcel a málo A1200, čo
boli v skutočnosti dobré počítače. Ak sa dali zohnať.
Toto bola príčina, ktorá vrhla Commodore do ekonomického víru, z ktorého už
nebolo návratu. Tak vznikli 350 miliónové straty, a preto v roku 1993 nezostali
žiadne peniaze na iné produkty, čo spoločnosť v roku 1994 položilo.
Keď nastúpil Lew Eggebrecht, mnou podporované projekty za vlády Sydnesa (AAA
prototyp, A4091, DSP karta, architektúra Acutiator) sa stali oficiálnymi. Ale
Eggebrecht nebol vodca, nemal žiadnu víziu, nevedel bojovať. Hádam, že to bol
jeden z tých pôvodných ľudí od IBM-PC, čo podľa všetkého bolo dôvodom vysokého
platu a rešpektu, ktorého sa mu dostávalo medzi blbmi ako Ali, ale nie medzi
tými, ktorí skutočne trávili čas navrhovaním architektúr počítačov, takže ste
nevedeli, či sa máte smiať alebo dolámať tomu človekovi všetky kosti za to, že
nás 15 rokov preklínali takým biednym a očividne zle pozliepaným hackom ako
pôvodné PC. Odbočil som... Bolo ešte možné zvrátiť beh udalostí po Aliho a Sydnesovom „manažmente“, a
tak zabrániť krachu Commodoru?
Ako sa hovorí, nebolo to nič také, čo by sa nedalo zvládnuť použitím stroja
času a účinnej pušky. Ale vážne, dosť o tom pochybujem. Jednoducho už nezostali
žiadne peniaze na výrobu nových produktov, tým menej na ich vývoj. Napríklad,
niekoľkí Gregovi ľudia navrhli nový 68040/68060 modul. S týmto modulom by Amiga
4000 bola na 25Mhz takmer dvakrát rýchlejšia, pričom bolo možné osadiť 040 na
40Mhz alebo 060 na 66Mhz. Ale čo bolo úplne najlepšie, vďaka zákazníckym
hradlovým poliam by tento modul bol veľmi lacný. Čo boli podľa teba tie najdôležitejšie momenty, ktoré neskôr prispeli ku
krachu Commodoru?
Technológia žije z investícií. Vývoj čipov je nákladnejší ako vývoj
systémovej architektúry, systém je drahší ako software a software tiež nie je
zadarmo. Ešte pred Alim a Sydnesom Commodore nereinvestoval svoje zisky (bolo to
úplne šialené, keď Ali mal väčší plat ako šéfovia firiem IBM, Compaq, DEC alebo
Apple) a na trhu neexpandoval. Kto bol/je podľa teba väčší diabol - Ali alebo Gates?
Pre celý priemysel? Očividne Gates spôsobil viac škody. Na druhej strane, čo
sa týka morálky, Ali bol určite väčší „diabol“. Gates môže mať ego veľké ako
štát Washington, ale bledne v porovnaní s Aliho egom. Obávam sa, že Gates je ako
Tramiel - vie ako predávať veci a vie, kedy ma počúvať ostatných. Ali sa správal
tak, ako keby počúvať niekoho iného bolo prejavom slabosti. Obklopil sa idiotmi,
ktorí hovorili iba „áno“, čo je najkratšia cesta do pekla. Mimochodom, Carl má na Aliho jednoznačne iný názor (pozri AR č. 30 - pozn.
aut.). Zaujímavý kontrast. Myslíš si, že má takýto názor preto, že z Commodoru
odišiel veľmi skoro (v roku 1985), a neskôr pre Commodore pracoval iba externe
(na zmluvu), takže nepoznal podmienky, ktoré tam vládli?
Presne. Veľmi, veľmi zriedka sa ukázal vo West Chesteri. Ako zmluvný partner
bol mimo, nevidel, ako Ali nakazil celú spoločnosť. Hej, ja som si to tiež
všimol až vtedy, keď prišiel robiť bordel do vývojového oddelenia.
(Pokračovanie v budúcom čísle.) Vytlačiť článok
Pozn.: články boli naskenované ako text a preto obsahujú aj zopár chýb. Taktiež neručíme za zdrojové kódy (Asm, C, Arexx, AmigaGuide, Html) a odkazy na web. Dúfame, že napriek tomu vám táto databáza dobre poslúži.
Žiadna časť nesmie byť reprodukovaná alebo inak šírená bez písomného povolenia vydavatela © ATLANTIDA Publishing
none
|