Quake potřetí

SAGITARIUS

Dnes se nebudu rozepisovat o Quake hře, ale o Quake engine. Ten byl totiž napsán tak univerzálně, že umožňuje v množství amatérských i profesionálních editorů vytvářet téměř libovolné prostory, zbraně, protivníky a další atributy hry, vše podle libostí. Výsledkem pak může být něco, co má s původním kvejkem jen hodně málo společného. Engine, který byl zkonvertován pro Amigu je udělán natolik dobře, že podporuje i tyto externí datapacky. Důkazem jsou i následující recenze na čtyři z nich (plus jeden původní z originálního CD). Jsou to datapacky Hipnotic, Malice, Omicron a Rally. Takže popořadě:

Hipnotic
Tuto hru bych asi nejlépe přirovnal k Hereticu. To znamená, že jak interiéry, tak většina nepřátel jsou ve stylu středověký hrad a jeho nemrtvé osazenstvo. Různí duchové, ďáblíci, zombie a jiná havěť, kterou bych rozhodně poblíž hřbitova nechtěl potkat, (ale kterou taky jo, že?) se prohání po hradbách, nádvořích, točitých schodištích a katedrálách s vykládanými okny, jen aby vám ublížili. Pravda, najdou se mezi nimi i mírně modernizovaná strašidla. Ale přeci jenom si myslím, že raketomet nebo motorová pila nepatří mezi standardní vybavení strašidel našich předních hradů. Ale proti gustu...
Proti tomu váš hrdina disponuje také slušným arzenálem palných a plamenometných zbraní, plus jedna palica hromobijka (vážně, buchar jak od Vikinga, když se s ním oženete po nepříteli, tak z něj jdou blesky na všechny strany s dost velkým dosahem).
Jinak je to ale klasický styl Quake: Projít všechny prostory, mačkat na čudlíky a okopávat zdi, abyste našli tajné místnosti, sbírat nové zbraně a munici do nich, občas nějakou tu lékárničku když vám záporáci udělají bebíčko, no a samozřejmě hlavně jejich eliminace (slušný výraz pro zamordování za doprovodu stříkající krve a létajících končetin). Ale to už dnes nikoho nepohoršuje, když to vidí každý den v televizi...
Takže je to něco jiného, ale pouze pro nadšence. Jinak je to stále to samé, jenom v bleděmodrém...

Malice
Tento balík je asi nejzajímavější a nejpropracovanější. Už třeba jenom úvodní příběh příjemně navodí atmosféru chaosu budoucnosti: Píše se rok 2230 a vy jste nájemný zloděj pracující pro undergroundovou organizaci B.O.S.S. bojující proti technokratickému monopolu TAKAHIRO INDUSTRIES (klasická hero-story). Ale u věrnosti pouze jedné straně asi nezůstane, alespoň soudím podle názvů některých misí, např. „B.O.S.S. Headquarters“ - že bych si tam šel pro odměnu?
Ale příběh není to hlavní, co dělá tuto hru velmi zajímavou. Jde především o doplňkové technické vybavení, které váš hrdina během misí může používat: tak třeba co se může často hodit je průzkumná sonda. Jednoduše si počkáte někde za bukem, vyšlete sondu, a z jejího pohledu můžete nerušeně prošmejdit postavení čekajících nepřátel, které posléze anihilujete. Něco podobného má tuším Descent 2. Další užitečnou hračkou je hoverboard. Jedná se o jakýsi levitující raketový skateboard (kdo zná „Návrat do budoucnosti 2“, ví o čem mluvím). Velice užitečné udělátko, umožňuje vám se pohybovat mezi nepřáteli rychlostí téměř dvojnásobnou, než když běžíte. To pak ani nestačí kroutit hlavami (pokud nějaké mají) a zaměřovat na vás své zbraně. Ovšem chce to jistý cvik, je to děsný fofr (já jsem si na něj netroufl). Další pomůcky jsou pro podvodní sporty. Tady už nemusíte na hladinu, kdykoliv vám dojde dech, jako v klasickém Quakovi. Zaprvé tu máte na pomoc zařízení s názvem „scuba gear“. Nevím jak je to v překladu, ale asi bych to nazval „podvodní skútr“. Umožňuje vám se pohybovat pod hladinou mnohem rychleji, než když normálně plavete, a navíc je vybaveno zásobníkem vzduchu (deset jednotek, jedna odhadem na půl minuty). S tím už se dá někam doráchat. A pokud vám ani toto nestačí, pak si můžete nastoupit do miniponorky (pokud teda nějakou najdete). V ní je doba pohybu neomezená. Ale zase se všude nevejde... Ten externí pohled ale stojí za to (jako u Titaniku). Sice jsem pro vaše potěšení tuto ponorku grabnul, ale vzhledem k obecně špatné viditelnosti pod vodou se obavám, že ze souboru obrázku dodaných s recenzí nebude vybrána. Posledním nezbrojním doplňkem ve hře je padák, určený ke zdolávání velkých výškových rozdílů bez újmy na zdraví.
Všechny tyto doplňky (další ve zbraních) dělají tuto hru rozmanitější a zajímavější. Kdo nezkusí, asi neuvěří. Ale rozhodně to stojí za to!

Omicron
O tomto se popravdě moc napsat nedá. Předně, tento datapack neupravuje prostředí hry, jako spíše logiku, funkce a některé zvuky. Neobsahuje žádný vlastní PAK soubor a spouští se s defaultním z QUAKE classic (takže při spuštění na první pohled nepoznáte žádný rozdíl). Veškeré změny jsou nadefinované v souboru progs.dat (asi 850 KB) Dokumentace k těmto změnám je dosti obsáhlá a jejich nastudování a otestování by zabralo několik dní. Navíc si nejsem jistý, zda Amiga verze enginu takovéto změny podporuje. Jedná se například o úpravu síťové hry pro 16 hráčů (místo standardních 8), vylepšení umělé inteligence protivníků (těch počítačových ;), jejich lepší kooperace, nebo třeba již zmiňované předělávky zvuků. A uznejte sami, takovéhle změny se dost těžko hledají (zvlášť když sesíťování je spíš obvyklé pro podnikové využití počítačů, a tam se, to si přiznejme, Amiga moc často nevyskytuje).
Takže suma-sumárum, těžko recenzovat něco, o čem si nejsem jistý že to někde najdu...
Jinak je to Quake.

Rally
Toto je příklad právě toho, jak málo to může mít něco společného s originálním Quakem. Klasické automobilové závody se skákáním přes překážky, brozením vodou, vytlačováním soupeřů z dráhy a závodění v tunelech, na mostech a otevřených tratích (pravda, ne s moc velkým výhledem, ale to většinou nemají ani naturzávody), to vše obohaceno o využívání zbraní a opravářských souprav nalézaných na trati ala klasický QUAKE. Se slzou v oku jsem zavzpomínal na staré amigácké Super Cars, kde to sice bylo z nadhledu, ale jinak velmi podobné. Ovládání je řešeno dost zajímavě (alespoň pro mě, ale nejsem odborník). Když totiž pomocí ať už myši nebo klávesnice změníte směr, změní se pouze úhel vašeho pohledu a auto se poté snaží po odpovídajícím oblouku srovnat do tohoto směru, aby jste opět hleděli dopředu. Při couvání jede vždy rovně, ať už koukáte kamkoliv. Chce to trochu natrénovat, ze začátku se pěkně otlučete (zvláště když se otáčíte o 180°, to si užijete :)). Ale dá se na to zvyknout. Když pak ale v deathmatchi s auty kroužíte kolem sebe, a snažíte se soupeře dostat do zaměřovače vašich raket, má to něco do sebe. Jiná věc je, že se mi samotná hra zdála o dost pomalejší než u samotného QUAKE (zvláště při více protivnících ve výhledu), ale to jsem pozoroval u všech těchto modifikovaných sad. Při mnou používaném rozlišení 320x250 dost často klesalo FPS na méně než 5. Ale většinou se to dalo snést. Toto je jediný vážnější škraloup na jinak špičkovém automobilovém simulátoru. Need for Speed to samozřejmě není, ale to snad ani nikdo nečeká. Rozhodně si s ním užijete dost zábavy, aby to stálo za to.

57 ( 11-12 / 2000 )
56 ( 9-10 / 2000 )
55 ( 7-8 / 2000 )