Wasted Dreams

LÁHVE

Vzpomínáte si ještě na recenzi na Dungeon Mastera II, tuším ještě v Excaliburu, kde autor tak procítěně psal o tom, jak objevil na redakčním stole DM2 a přetahoval se o něj s ostatními, kteří měli o recenzi zájem také? Já jsem měl dne 9. července 1999 příběh podobný, avšak s tím rozdílem, že jsem se o Wasted Dreams s nikým nepral (každý byl na prázdninách), hru jsem neobjevil na redakčním stole, ale dostal jsem si z rukou Joea a procítěně nic psát nehodlám... ale jinak jsem zažil s Wasted Dreams podobnou příhodu jako kdysi a kdosi s DM2.

Pro CDčko s Wasted Dreams od firmy Digital Dreams Entertainment jsem si jel do redakce. Věděl jsem, že mám na recenzi málo času a navíc mě Tomáš Benda uzemnil zprávou o Amize a Linuxu (ale tu už určitě všichni víte). O Wasted Dreams (dále jen WD) jsem věděl předem z preview, že bude mít pouze ECS grafiku, ale přesto jsem se na WD těšil. CDčko bylo ještě zabaleno ve fólii a nikým nedotčeno (takové panenské CDčko), takže jsem nevydržel muka čekání a rozbalil CD ještě při cestě domů. Obal CDčka nebyl nijak originální a v bookletu byly téměř zbytečné instrukce o ovládání, na které se naprosto v pohodě dá přijít i bez nápovědy přímo ve hře.
Po spuštění hry se přehrála asi pětiminutová animace vypravující příběh hry. Sekvence byla sice celkem kvalitní, ale pořád mi vrtalo hlavou, v kolika barvách byla tvořena. Minimální konfigurace od autorů mluvila jasně: 68000 je, pokud mě paměť nešálí, série od Amigy 600 níže, což jasně dokazuje, že animace, pokud má být na této konfiguraci spustitelná, musí být maximálně v HAMu6... navíc byla animace evidentně pakovaná dosti ztrátovou kompresí. Také mě dost zarážely nároky na paměť celé hry. WD, i když má chodit na 68000 procesorech, vyžaduje 2MB CHIP a 1 MB FAST paměti, což na např. A500 jaksi není možné... také nechápu, proč autoři netvořili hru pod AGA čipy, neboť tímto srazili hodnocení celé hry o obrovský schod dolů...
Když intro skončilo, velmi mě po skoku do menu potěšilo, že by hra měla být i ve slovenštině, tedy aspoň mě to při přečtení slůvka „Slovenski“ v záplavě jiných vyjmenovaných jazyků uvedených v nabídce napadlo. Jaké bylo však překvapení, když na mě po odstartování hry v této řeči začal počítač mluvit podivnou řečí, která by se dala definovat jako změť polštiny a ruštiny s příměsí českého jazyka, napsaného maďarskými překladateli... no nic, pomyslel jsem si. „Slovenski“ asi není to samé co „Slovensky“, ale značí to Slovinštinu, takže jsem přepnul jazyk do angličtiny.
Když už jsem se zmínil o menu, trochu ho rozepíšu. Po stisku klávesy ESC se dostanete do menu, kde si můžete nastavit hru jednoho nebo dvou hráčů, zobrazení v PAL nebo NTSC, vybrat si mluvené slovo, text nebo kombinaci obého, obložit či načíst pozici. Uložené pozice se archivují do systémového adresáře S:, proto doporučuji z vlastní zkušenosti uvolnit místo na tomto partitionu, protože pokud nemáte dostatečný prostor na disku, může se vám stát, že si hru uložíte (počítač nahlásí, že je vše v pořádku) a už nevyvoláte (počítač ohlásí chybně uloženou pozici). Počítejte tedy s tím, že jedna pozice zabere cca. 40300 bytů a můžete uložit až 6 pozic. v menu si dále můžete navolit zobrazení zaměřovače při střelbě, vypnutí varovného signálu, který vám dává najevo, že vás má někdo na mušce, nebo volbu jazyka, ve kterém s vámi bude WD komunikovat (jen textově, mluvené slovo je vždy v angličtině).
Hra začíná naprosto stejně jako její preview s tím rozdílem, že nyní, pokud máte 2MB CHIPky, všechny postavy mluví. U mluveného slova se trochu zastavím. Zpočátku se mi zdálo, že všichni mluví téměř stejným hlasem, ale když jsem ve hře trochu postoupil, zjistil jsem, že postavy myjí nejen jinak zabarvený hlas, ale někteří mají dokonce i ruský přízvuk! Pochopitelně mě nejvíce zaujaly postavy s hlasem, který se nějakým způsobem lišil od ostatních, jako např. opilý kapitán, počítačový ženský hlas v terminálu (mimochodem velmi sympatický ;-)) (sympatický terminál? - pozn. Joe ;-)), zajímavě zabarvené hlasy vetřelců...
Styl hry je zajímavý, i když mě příliš nevyhovuje, a sice akční adventura. Nejsem žádný zručný pařan akčních her a kombinacím akční hry s adventurou se snažím vyvarovat, nicméně i když je WD místy poněkud náročná na akci (docházení energie či nedostatek střeliva mi často zvýšilo při hraní adrenalin, zvláště první část hry, kde na vás střílí téměř každý, je celkem náročná. Musím však upřesnit, že hra je více akční než adventure, protože pokud vám dojde střelivo či energie, jdete do kytek a když máte již energie málo, pomalu nepoužíváte nic jiného než funkci „load“. Naštěstí je možné v různých místech obnovit energii či doplnit střelivo, což hře přidává na originalitě. Celou hru vás provází postavy alienů, kteří jsou z velké části proti vám a postavy lidí, kteří občas přátelstvím také zrovna neoplývají. Zajímavé je i chování postav. Někteří lidé po vás střílí, jakmile je nějakým způsobem zradíte (někoho vyprovokuje to, když po něm začnete střílet, někoho to, že na něj jen zamíříte a někdo do vás ihned pálí možná jen proto, že se mu prostě nelíbíte.
Jak jsem řekl, hra není AGA, ovšem i tak je grafika velmi slušná a různorodá a barvy jsou zvoleny tak, že si jejich malého množství při samotném hraní ani nevšimnete. Animace je kapitolou sama o sobě, neboť všechny pohyby postav (možná až na chůzi a plavání hlavního hrdiny, popř. hrdinů, protože hra podporuje i hru dvou hráčů) jsou velmi plynulé a velmi, opravdu VELMI reálné. Už jen fakt, že téměř každý vámi sestřelený alien či člověk spadne na zem v jiné poloze těla, mě dost nadchnul a při troše zručnosti s joystickem či klávesnicí (lze přepnout) můžete z těl alienů nebo jiných postav, které se vám nelíbily, vytvořit efektní hromádku mrtvol, z nichž každé leží v jiné poloze.
Zvuků je ve hře víc než dost. Cvakání, nabíjení zbraně (mimochodem, kdybych nevěděl, že všechny zvuky jsou ze sbírky firmy Vulcan, řekl bych, že právě tento zvuk je vykraden ze hry Hired Guns), zaměřování, střelba, bublání, vrzání, bouchání... prostě celá škála. Hudba není v této hře bohužel tvořena tracky, ale mody, což se také vymyká dnešnímu standardu, protože hudba není obvykle tak kvalitní. Ale zase na druhou stranu neruší a působí jako podklad do druhu krajiny, ve které se zrovna pohybujete. Občas také začne hrát akčnější muzika, když se něco stane a když proti sobě nějakým způsobem přilákáte pozornost nepřátelských zbraní. Někdy se spustí muzika, když něco klíčového použijete nebo když se něco závažnějšího stane, což velmi dodává na atmosféře.
Ve hře se pochopitelně najdou i chybičky, jako například to, že při pokusu někoho oslovit musíte nalézt správnou pozici, aby se vám ukázala ikonka komunikace. Další negací (možná je to záměr) jsou občas velmi nenápadné dveře nebo ukryté předměty, ale grafika naštěstí není složitá nebo nepřehledná, takže všechny předměty jsou většinou dobře vidět a lze je i slušně identifikovat.
Ve hře WD zavítáte do různých zajímavých lokací, které opravdu pěkně zavání futurismem. Tajné podzemí, laboratoře, různé zbraně, futuristické bary atd. Hodně lokací v této hře a vůbec občas atmosféra některých prostor mi čas od času připomínala atmosféru hry DreamWeb (temná zákoutí ulic a místností). Atmosféry hry je tedy zvládnuta na jedničku!
Je škoda, že na recenzi nemám tolik času a že jsem se ještě příliš daleko nedostal, tudíž nemohu říci nic o příběhu, který hru doprovází, ale opominu-li negace typu ECS grafika, nekvalitní intro animace, nepřítomnost tracků na CD a chybějící slovenská verze hry, kterou zřejmě autoři do hry nestihli přidat, jedná se o celkem kvalitní, i když zbytečně graficky degradovanou hru v zajímavém stylu. Pokud se do hry opravdu „zažerete“, vydrží na hodně dlouho a kdyby vás náhodou omrzela, zkuste si hru ve dvou hráčích a je opět na nějaký ten čas o zábavu postaráno.

85 %

Typ: akční adventure
Výrobce: Digital Dreams Entertainment, 1999