AMIGA REVIEW obsah časopisu online!
  Domov     Software     Hry     Obaly     Download  

Rozhovor: Fleecy Moss

ANDREJ BUNTA

Spoluzakladateľ spoločnosti Amino Development. Predstaviteľ projektu KOSH a bývalý zamestnanec Amiga Inc. Člen konzorcia Phoenix, iniciatív ICOA a Second Wind a člen spoločnosti Jaya Minera. Človek s veľkým zmyslom pre komunitu. Škót, žije v USA, má 32 rokov. Vizionár. Fleecy Moss.

Amiga je pravdepodobne najvydarenejšou realizáciou myšlienky domáceho počítača. Zámerom bolo priblížiť ľudom potenciál výpočtovej techniky, aby mohli tvoriť kresliť modelovať programovať skladať hudbu a množstvo ďalších vecí. Z tohto hľadiska, ako vidíš vo svetle nadchádzajúceho tretieho tisícročia, Internetu a paradigmy digitálnej konvergencie ďalší osud myšlienky domáceho počítača?
Ako si vyššie správne podotkol, ideou bolo umožniť ľuďom tvoriť, programovať, kresliť, modelovať, komponovať. Všetko sú to slovesá - slová popisujúce činnosť. To, čo zdôrazňujú je, že Amiga chcela umožniť ľuďom sadnúť si a robiť bez toho, aby sa im stavala do cesty. V tomto zmysle mal byť počítač neviditeľný.
To platilo v rokoch osemdesiatych a bude to platiť i naďalej tým nástojčivejšie, ako sa blížime k budúcnosti. Naša spoločnosť digitalizuje informácie prudkým tempom a zároveň poskytuje nástroje na manipuláciu a interakciu s týmito informáciami.
Zo začiatku je technológia obvykle v dominantnom postavení, kým úloha je jej podradená. Ako technológia dospieva, mala by sa pomaličky skrývať pod povrch a úloha sa stáva prvoradou. Takto by mala vyzerať digitálna informačná revolúcia, ale tá stojí, pretože tradičné počítačové modely sa držia pri živote zubami-nechtami, neschopné evolúcie a bránia bežným ľuďom získať pocit uspokojenia pri narábaní s digitálnym informáciami.
Táto prekážka nakoniec zmizne, ale zhruba ešte ďalšiu dekádu budeme vídať fušerské a polovičaté pokusy. Ktokoľvek, kto pri tejto úlohe uplatní filozofiu blízku Amige, sa stretne s pôsobivými výsledkami. Domnievam sa, že nakoniec sa pojem domáci počítač vytratí. Budú len digitálne služby, či už to má byť Internet, hranie hier, kreslenie, programovanie, komponovanie alebo hocičo iné.

Medzi inými, Amiga Inc. verí, že budúcnosť je v integrácii spotrebnej elektroniky, informačných zariadení a počítačov do domácej siete. Ich pravdepodobným zámerom je v rámci tejto siete poskytovať jednotné rozhranie, resp. prostredie (tvoriace v princípe vrstvu nad operačným systémom) pre všetky pripojené zariadenia. Nazdávaš sa, že toto je prijateľný smer pre Amigu ako takú?
Ako som už skôr povedal - vládnuť budú informácie. Niektorí ľudia si robia srandu z digitálne zjednotenej budúcnosti v tom zmysle, že budete môcť programovať svetelné vypínače alebo rúru. Ale ak akceptujete, že vládnuť budú informácie, musíte sa obzrieť po zdrojoch a konzumentoch týchto informácií. Videá, veže, hodiny, telefóny, televízory, kamery, atď. všetky generujú a konzumujú informácie. Aké ďalšie informácie sa nájdu v dome? Knihy, účty, noviny, domáce úlohy. Toto všetko sa dá digitalizovať a sprístupniť na digitálnej sieti.
Pri súčasnom modeli, ľudia robia rozdiely medzi týmito odlišnými typmi informácií a aktivít: snob zaoberajúci sa renderovaním sa pozerá pohŕdavo na niekoho, kto píše emaily, trvajúc na tom, že systémové požiadavky sú rozdielne - ale sú to len hardvérové a softvérové obmedzenia, ktoré mu dávajú za pravdu. Stále sú to informácie - ak sa tie obmedzenia budú zmierňovať a nakoniec pominú, všetko sa raz zjednotí a splynie.
Toto je pre Amigu tá správna cesta, pretože to je jediná cesta. Fakt, že to ľudia nevidia a škeria sa pri predstave programovateľnej kanvice na varenie ešte neznamená, že to tak nie je. Obava a túžba byť odlišnými tu hrajú veľkú rolu, ale to sa splní bez ohľadu na tieto obavy a túžby. Technológia postupuje dopredu a my ju môžeme len nasledovať alebo sa postaviť na jej čelo.

Myslíš si, že majú morálne právo redefinovať čo znamená Amiga (citujúc Toma Schmidta, terajšieho riaditeľa Amiga Inc.: „Amiga nikdy nebola o počítači. Amiga nikdy nebola ani o operačnom systéme. Vždy bola o tom, ako robiť veci lepšie.“) a pretvoriť ju iba na nejaký druh sieťového rozhrania pre digitálne zariadenia?
To záleží na tom, ako definuješ Amigu - som si istý, že nebudeš nesúhlasiť s citáciou „vždy bola o tom, ako robiť veci lepšie“. Rozhodujúce je to, čo definuješ ako Amigu. Ak sa posadíš pred niečo a to niečo ti dá všetko a ešte aj viac ako tvoja klasická Amiga, tak potom je to Amiga?
V súčasnosti určite definujeme Amigu ako počítač - hardvér a softvér, niečo čo si môžeme kúpiť, zobrať domov a používať. Teraz si predstavte desať rokov vzdialenú budúcnosť, kde všade budú LCD obrazovky. Môžete ísť na letisko a vstúpiť do sveta digitálnych informácií. Prvé, čo bude nasledovať je, že sa vás to spýta, aký štýl chcete - vyberiete si AmigaOS 3.1 - a stane sa. Pracujete teraz na Amige?

Najatie bývalých zamestnancov Apple a vysvetlenie Ricka LeFaivra prečo nakoniec zavrhli QNX Neutrino („Počas rozhovorov s mnohými rozličnými partnermi a potenciálnymi partnermi z tohto priemyslu sme sa stretli s veľmi vlažným prijatím QNX, na ktorý sa všetci dívali ako na proprietárny RTOS. Zároveň sme odvšadiaľ počuli, že spoločnosti sa stavali na podporu Linuxu ako jedinej alternatívy Windows.“) napovedá niečo o „revolučnom“ myslení a pozadí ich vývoja. Aký je tvoj záver?
Linux je módnou záležitosťou a čoraz viac a viac ľudí ho považuje za jedinú reálnu výzvu proti Microsoftu: To vytvára efekt snehovej gule. Ak zvážime úspechy na burze každého, kto sa zapojil do Linuxu alebo to naznačoval, potom dáva zmysel, ak spoločnosť chce zarobiť kopu peňazí a pritom môže využiť výsledky toho celého vývoja spojeného s Linuxom a partnerov tam vonku. Z hľadiska technológie je QNX jednoznačne prvotriedny. Preto sa to stáva strategickým rozhodnutím. Chcete byť úspešný alebo najlepší? Aj keď sa tieto dva aspekty vzájomne nevylučujú, určite je ťažké zabezpečiť ich koexistenciu.

Faktom je, že chceli najať iba ostrieľaných veteránov s minimálne osemročnou praxou v odbore, čo je v ostrom protiklade s mladými radikálmi pôvodného tímu z Los Gatos (Carl mal 25, „Dale Luck vyzeral ako priemerný hipisák z ulice“, ako raz povedal Jay Miner). Aké sú tvoje očakávania, čo sa týka „revolučnosti“ produktu Amiga Inc.?
Revolúcie sú tam, kde ľudia môžu vidieť radikálnu zmenu ich životov. S veľkými obavami som pozoroval, ako Amiga Inc. najíma ľudí, ktorí strávili 10 rokov v tom istom odvetví, aké chceli revolucionalizovať - keď ste v niečom príliš dlho, zvyknete si. Revolúcie majú sklon prichádzať z oblastí mimo hlavného prúdu. Odtiaľ, kde je vývoj poháňaný inými dôvodmi než biznisom. Kedykoľvek by som v zápase postavil desať schopných Amiga-vývojárov proti tamtým „veteránom“, aby stvorili revolúciu.

Zdá sa, že Jim Collas mal konkrétny plán, čo by sa malo urobiť s Linuxom, aby sa prispôsobil dnešným požiadavkám multimédií. Hovoril si s ním niekedy nedávno? Budeme o ňom ešte počuť?
Hovorieval som s ním často a bol som ním veľmi nadšený. V niektorých otázkach sa nezhodneme a myslím si, že sa nechal trošku viac uniesť pocitom „záchrancu Amigy“, ale celkovo priniesol svieži vzduch a nebál sa zatlačiť, keď to bolo potrebné. Samozrejme, zatiaľ čo sa vo veľkom biznise vždy hovorí, že potrebujú priebojných a inovativních ľudí, v skutočnosti sa ich boja.
Po jeho odchode sme sa rozprávali, ale domnievam sa, že Gateway ho v niekoľkých klauzulách veľmi dôkladne zaviazal mlčaním a že sa pravdepodobne poberie cestou Joea Torreho - stratí sa na rok alebo dva a bude sa na tom dobre baviť. Ale opäť, možno nás všetkých prekvapí. Bolo by dobré zapamätať si, že hoci Jim bol dobrý chlap, Amiga ja viac ako len jeden chlap a dokonca i teraz prichádzajú ďalší.

Základným kameňom ich predstavy „ako robiť veci lepšie“ sú pravdepodobne AmigaObjects. Nepovažuješ to za pokus vymyslieť vymyslené (pretože podľa všetkého AmigaObjects nebudú ničím iným ako mixom Javy a Jini)? A ako vlastne môžu zabezpečiť look & feel Amigy a vôbec efektívne spracovanie multimédií s nízkou latenciou, ak AmigaObjects budú žiť v prostredí (AOE) na vrchu operačného systému?
Ale ty definuješ Amigu inak ako oni, takže samozrejme budú odlišní. Celá nádhera takej všeobecnej vízie ako „robiť veci lepšie“ je v tom, že to môže znamenať čokoľvek, čo budeš chcieť - vitaj v podnikovom marketingu a public relations.
Od začiatku hovorím, že AmigaObjects nebudú revolúciou. Viac spoločností pracuje na podobnej predstave, sú to napríklad HAVi, Jini, REBOL, NextObjects, Inferno a Elate. Nikto zatiaľ nemá kompletnú architektúru, ktorá by fungovala tak ako by mala, ale nie je to kvôli nedostatku snahy.

Čo sa týka komunikácie medzi počítačmi, ľuďmi a rôznymi ďalšími zariadeniami Jednoducho medzi rôznymi kontextmi), podľa môjho názoru už existuje jedno riešenie a mnohí ďalší ho považujú za naozaj inovatívne, ak nie rovno revolučné. Hovorím o REBOLe.
Nemôžem súhlasiť viac.

Len niekoľko dní po septembrovom zemetrasení v Amiga Inc. si spolu so skupinou Amigistov prišiel s plánom, ako konečne vložiť osud Amigy do rúk komunity. Mohol by si opísať ako a kedy sa zrodil tento plán, kto ho inicioval a kto na ňom participuje a aké sú vzťahy medzi jednotlivými zúčastnenými subjektami? Mnoho Amigistov to vníma veľmi nejasne, ako „len ďalšie úsilie“, prípadne ako reakciu na posledné udalosti v Amiga, Inc.
V poriadku - veci sú tu pomiešané. Skupina, o ktorej hovoríš, sa nazýva Phoenix a je to organizácia vývojárov a významných osobností komunity. Amino je členom Phoenixu, ale nie sme jeho hybnou silou. Organizujú a ťahajú ho dopredu iní.

Časťou plánu je tvoja a Billova nová spoločnosť ktorú ste nazvali Amino. Je Amino už oficiálne zaregistrovaná spoločnosť Dlhoročný nadšenec Amigy, Giorgio Gomelsky, ktorý stál pri zrode alebo participoval na všetkých iniciatívach podporujúcich účasť komunity (prvá iniciatíva, IAS, vznikla ešte v roku 1994), podporuje netradičné modely riadenia firmy. Bude Amino spoločnosťou využívajúcou takýto inkluzívny model, zahŕňajúci a aktívne podporujúci komunitu?
Amino je spoločnosť, ktorú sme vytvorili spolu s Billom, aby sme realizovali plány, ktoré sme sformulovali počas pôsobenia v Amiga Inc., ale ktoré oni nikdy nepoužili, a aby sme poskytli kompletné riešenie pre digitálnu konvergenciu. Časťou toho je vývoj špičkovej platformy, ktorá, ako dúfame, zdedí a ponesie ďalej ideály klasickej Amigy a komunity.
Sme si vedomí, že komunita je obrovským prínosom akejkoľvek platformy a že model spoločnosť-zákazník nedokáže zužitkovať takúto výhodu. Akokoľvek, vývoj platformy a radu produktov je nákladná záležitosť a navyšovanie takého kapitálu, ktorý je k tomu potrebný, lepšie vyhovuje tradičnému modelu. Pre Amino chceme to najlepšie z oboch svetov. Aby sme to dosiahli, máme v úmysle komunite ponúknuť toľko zo spoločnosti, koľko je len možné. Keď budeme v spoločnosti vlastniť balík akcií a dúfajme, že to bude kontrolný balík, uvidíme maximálnu synergiu štruktúry založenej na komunite, a zároveň to bude platformu chrániť pred zvyčajnými nebezpečenstvami podnikania ako prevzatie firmy, bankrot a uprednostňovanie trhu pred morálkou.

Budete základné imanie navyšovať cestou špekulatívneho kapitálu a máte už nejakých investorov? Nie je to príliš riskantný plán?
Áno, budeme, a nie, nie je. Všetko je riskantné.

IBM nedávno uvoľnilo kompletné plány a špecifikácie CHRP kompatibilných systémov a Motorola zverejnila plán vývoja siahajúci od dnešných procesorov G4 až po generáciu G7. Ako súvisia vaše obchodné zámery s plánom Phoenixu vytvoriť novú platformu?
V rámci Phoenixu bola vytvorená skupina zaoberajúca sa referenčným hardvérom a my na tom participujeme. Súčasťou našej distribuovanej stratégie je, že sa budeme sústrediť iba na softvér a hardvérových partnerov necháme sústrediť sa na hardvér, aby sme všetci mohli pracovať na svojich vlastných cieľoch, zatiaľ čo budeme využívať výhody spoločného postupu.

Amino by chcelo nadviazať na odkaz a tradície Amigy dodatočnou „amigifikáciou“ Neutrina. Váš plánovaný produkt, nazvaný AmIE (Amiga Interactive Experience), by mal poskytnúť a rozvinúť look & feel Amigy. Mala by to byť nadstavba Neutrina, zachovávajúca plnú kompatibilitu s originálnym Neutrinom? Môžeš ho bližšie špecifikovať?
QNX je jedným z partnerov, s ktorými rokujeme, ale tam vonku sú ďalší partneri a alternatívy. Ako som už skôr povedal, úspešná budúcnosť musí byť ukotvená v základných kompetenciách, v opačnom prípade by sa jedna zo spoločností mohla pokúsiť získať dominanciu a la MS alebo Commodore, a tak sa stať jedinou príčinou zlyhania. Napríklad, ak by sa QNX rozhodlo vyvinúť celý softvér samostatne, potom by sa komunita dostala do presne takej istej pozície ako predtým. Vieme, v čom sme dobrí - skúsenosti užívateľov a komunitný vývoj - a na to sa s tými pravými partnermi budeme sústrediť.

AmIE by malo byť inšpirované koncepciami l2++, KOSH a HAVi. Na akých paradigmách má stáť AmIE a aké sú jeho základné stavebné prvky?
Konfigurovateľnosť, sloboda, kreatívnosť, neviditeľnosť, univerzálnosť. Oddelené abstrakčné vrstvy počítajúce s peelingom a prestavovaním. Empirické, dynamické, založené na interakcii. Tak technofóbne alebo technofilské ako požaduje užívateľ.

Čo s chýbajúcimi vlastnosťami Neutrina ako napríklad koncepcia obrazoviek alebo datatypov?
Neuvažujeme v rovine Neutrina alebo akéhokoľvek iného produktu. Uvažujeme v rovine totálneho zážitku, a potom postupujeme nadol. Nechceme sa upísať nijakým modelom, ktoré by nás neskôr mohli zviesť na určité cestičky alebo by nás zaťažili nedostatkami a kompromismi. Nájdeme si partnerov, ktorí dodajú tie súčasti, ktoré potrebujeme, aby sme mohli vytvoriť náš produkt.

Do akej miery je zainteresovaný Carl Sassenrath? REBOL by mal byť jedným z troch základných prvkov architektúry AQUA. Bude Carl hlavný dizajnér celej architektúry pozostávajúcej z Neutrina, REBOLu a AmIE a tiež API?
Carl je zamestnaný prácou na REBOLe a pomôže nám s jeho vývojom a integrovaním, pretože my k nemu tiež niečo pridáme.

Váš plán sa skladá z „vĺn“. Čo vyplaví prvá vlna a aký je váš krátkodobý plán, aby ste zamedzili ďalšiemu zmenšovaniu už tak malej komunity?
Keď už budeme mať všetko zaistené, pôjdeme rovno k vývojárom a spýtame sa ich, čo od nás očakávajú. Po Amiga Inc. im zostala v ústach veľmi nepríjemná chuť a my im musíme dokázať, že ich budeme plne podporovať a že ich úspech je našou prioritou. Zároveň vybudujeme úzke a korektné vzťahy s tlačou a užívateľskými skupinami, a tak zabezpečíme zdravý, produktívny a obojsmerný tok komunikácie, ideí a kritiky.

Veľká časť komunity je po všetkých tých rokoch nádejí, sklamaní, prázdnych prehlásení a ohlásených ale nikdy nedokončených produktov znechutená a zmätená. Nebojíte sa, že ak ste ohlásili vznik Amina a Phoenixu teraz, a pritom nemáte ešte nič hmatateľné v rukách, pretože všetko je zatiaľ vo fáze plánovania a rokovaní, že vlastne nepriamo podporujete nedôveru vo vaše úsilie?
Áno, dotýka sa nás to. Naším zámerom nebolo odhaliť našu prítomnosť, dokiaľ by sme nemali niečo v rukách, a ako stále opakujem, ľudia by mali ostať voči nám obom a hocikomu ďalšiemu, kto by ponúkal budúcnosť, veľmi skeptickí, kým si nebudú môcť pozrieť, dotknúť sa a kúpiť si ohlásený produkt. Ozvali sme sa len preto, že nás veľmi trápi tá hlboká depresia, ktorá po Collasových a Schmidtových prehláseniach rozorvala komunitu. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Môžeme stále sklamať - nič ešte nie je vytesané do skaly a nič negarantuje náš úspech. Robíme to najlepšie, čo môžeme.

Mnoho Amigistov považuje tvoje predošlé aktivity (JMS, ICOA, KOSH) za neúspešné. Teraz ich odpísala aj Amiga Inc. - jednoducho mnohí už majú naozaj všetkého dosť Ak má váš plán uspieť budete potrebovať podporu celej, už tak dosť malej komunity. Ako a čím chcete presvedčiť týchto ľudí, aby sa pridali na vašu stranu?
Musia presvedčiť samých seba a pochopiť, že toto je komunita a súčasť života mnohých ľudí, nielen trh. Môžeme ich presvedčiť len produktom a to je to, o čo sa my práve snažíme.

Na ilustráciu jeden príklad. Mnohí z tunajších Amigistov sú prinajmenšom skeptickí, keď sa diskutuje o iniciatívach ako Arise, ICOA, JMS alebo KOSH. Prirodzené je, že niektorí preberajú názory na dianie, či už súčasné alebo minulé, od Amigistov, ktorí naozaj niečo dokázali a majú v našej komunite dostatočný kredit. Príkladom môže byť Filip Dokšanský alias Fido, talentovaný a skúsený český programátor 3D hier. Je autorom dvoch komerčných titulov (Testament I a II) a v súčasnosti pracuje na špičkovej 3D hre - Enforce - pre Amigy s PowerPC. Fido ešte cez leto kontaktoval Billa McEwena kvôli ohlasovanej podpore vývojárov zo strany Amiga, Inc, ale stretol sa s nezáujmom. Výsledkom je, že nielen Fido má už toho dosť a viac ho nezaujíma, čo sa deje v Amiga Inc. alebo o čo sa snažíte vy s Billom, ale nezaujíma to ani mnohých ďalších, ktorí Fida rešpektujú. Ja osobne spolu s Petrom Krenželokom vaše úsilie podporujeme, ale obávam sa, že takých je málo.
Ale taký je život. Bol by som prekvapený. keby to Bill povedal, pretože to neznie ako Bill; ale pointou je, že čím viac sa popálite, tým ďalej si sadnete od ohňa. Fido a to, čo dokázať, urobilo na mňa veľký dojem a určite by som chcel, aby sa zapojil do akéhokoľvek vývojárskeho programu pre Amino. Obnova komunity v spolupráci s komunitou bude jedným z našich kľúčových cieľov, ale dokým nebudeme môcť zaručiť, že máme peniaze, aby sme sa mohli pohnúť dopredu. nie je žiadny dôvod s tým ani len začínať. Jedným z dôvodov, prečo som sa rozišiel s Amiga Inc.. bolo, že som neustále vysvetľoval Schindlerovi a Havemosemu, že to nie je len zamestnanie človeka, ale že je to často ich život a že je nemorálne zaobchádzať s ľuďmi takým spôsobom. Ale na tom vo veľkom biznise nezáleží. Musíte byť súčasťou komunity, aby ste to pochopili a to je i dôvod; prečo mám vieru iba v tých ľudí z komunity, ktorí pracujú na krajšej budúcnosti. Ale na ceste nás čaká ešte veľa nástrah. Máme odhodlanie.. Ale to niekedy nestačí.
Opäť, budeme musieť počkať a uvidíme.

Ďakujem.

Poznámka: Fleecy Moss na otázky odpovedal na prelome septembra a októbra.

Vytlačiť článok



Pozn.: články boli naskenované ako text a preto obsahujú aj zopár chýb. Taktiež neručíme za zdrojové kódy (Asm, C, Arexx, AmigaGuide, Html) a odkazy na web. Dúfame, že napriek tomu vám táto databáza dobre poslúži.

Žiadna časť nesmie byť reprodukovaná alebo inak šírená bez písomného povolenia vydavatela © ATLANTIDA Publishing



none

AMIGA REVIEW

57 ( 11-12 / 2000 )
56 ( 9-10 / 2000 )
55 ( 7-8 / 2000 )
54 ( 5-6 / 2000 )
53 ( 3-4 / 2000 )
52 ( 1-2 / 2000 )
 
51 ( 12 / 1999 )
50 ( 11 / 1999 )
49 ( 10 / 1999 )
48 ( 9 / 1999 )
46-47 ( 7-8 / 1999 )
45 ( 6 / 1999 )
44 ( 5 / 1999 )
43 ( 4 / 1999 )
42 ( 3 / 1999 )
41 ( 2 / 1999 )
40 ( 1 / 1999 )
 
39 ( 12 / 1998 )
38 ( 11 / 1998 )
37 ( 10 / 1998 )
36 ( 9 / 1998 )
35 ( x / 1998 )
34 ( x / 1998 )
33 ( 1-2 / 1998 )
 
32 ( 11-12 / 1997 )
31 ( 9-10 / 1997 )
30 ( 7-8 / 1997 )
29 ( 6 / 1997 )
28 ( 5 / 1997 )
27 ( 4 / 1997 )
26 ( 3 / 1997 )
25 ( 2 / 1997 )
24 ( 1 / 1997 )
 
23 ( 12 / 1996 )
22 ( 11 / 1996 )
21 ( 10 / 1996 )
20 ( 9 / 1996 )
18-19 ( 7-8 / 1996 )
17 ( 6 / 1996 )
16 ( 5 / 1996 )
15 ( 4 / 1996 )
14 ( 3 / 1996 )
13 ( 2 / 1996 )
12 ( 1 / 1996 )
 
11 ( 12 / 1995 )
10 ( 11 / 1995 )
9 ( 10 / 1995 )
8 ( 9 / 1995 )
7 ( 7 / 1995 )
6 ( 5 / 1995 )

ATLANTIDA NEWS

5 ( 3 / 1995 )
4 ( 1 / 1995 )
 
3 ( 11 / 1994 )
2 ( 9 / 1994 )
1 ( 7 / 1994 )
0 ( 5 / 1994 )