Rozhovor: Fleecy MossANDREJ BUNTA
Pri jubilejnom 50. výročí Amiga Review by sa žiadalo vysloviť slová
optimizmu a nádeje do budúcnosti. Žiaľ, nad územím Amigy sa stále zmráka,
pohľad na pochmúrnu oblohu neveští nič dobré a vo vzduchu sa mieša
elektrizujúce napätie so zápachom hniloby. Z nedohľadna dolieha zvuk tlmeného
hrmenia. Prinesie zatiaľ stále vzdialená búrka svieži vzduch a vyjasní sa
temná obloha? Dnes uzavrieme rozhovor s jednou z osôb, ktoré možno poznajú
odpoveď.
Ako ste pokročili za posledný mesiac?
Máme jednu špekulatívnu investorskú skupinu, ktorá práve veľmi
podrobne študuje náš obchodný plán. Sú veľmi nadšení, ale nikto vám
nedá milióny, kým si nebude absolútne istý. Dobré je, že väčšina ľudí,
ktorí si prečítali náš obchodný plán, a mnohí z nich sú pritom seniori
s pár desiatkami rokov skúseností, nám hovorí, že ich až zamrazí, keď
si začnú pomaly uvedomovať, ako môže a ako by mala vyzerať budúcnosť a
počítače.
Veľmi rád by som povedal termín, ale ak som sa niečomu naučil, tak tomu, že
do cesty sa nám môže postaviť čokoľvek a ja nechcem, aby ľudia čakali na
termíny podobne, ako som ja spolu s ostatnými čakal na všetky tie ostatné
zmeškané termíny.
Našli ste partnera, ktorý vám poskytne kernel. Môžeš už prezradiť
jeho meno? Aké sú pravidlá hry kto bude kontrolovať vývoj kernelu v budúcnosti?
Áno, našli sme partnera - sledujem ich už dlhšiu dobu a som z nich veľmi
nadšený, pretože som ich našiel pri spriadaní budúcich plánov pre KOSH.
Ich produkty obsahujú mnoho z toho, čo sme chceli zakomponovať do nižších
vrstiev KOSH. Odvtedy, čo sme s nimi začali jednať, sa nám pozdávajú čoraz
viac.
Čo sa týka kontroly - majú produkt, ktorý pokrýva spodok až stred. My máme
produkt, ktorý pokrýva stred až vrch. Budeme pracovať spoločne, pretože naše
trhy nie sú striktne oddelené a tam kde sme, budeme profitovať obaja.
Ak nemôžeš odkryť identitu vášho partnera, môžeš aspoň povedať
či je to známa firma a na aký trh sa zameriava? Je to mladá, začínajúca
firma alebo spoločnosť ktorá už získala vo svojej oblasti určitý kredit?
Sú vysoko uznávaní, nielen za ich produkty ale aj pre ich prístup,
podporu a vzťahy so zákazníkmi. Podrobne sme sa rozprávali s ich partnermi a
zákazníkmi a všetci o ich produkte len básnili. Tešia sa, ako komunite
rozdajú obrovské množstvo demo programov.
Súhlasí váš partner s takouto schémou: váš partner <-> Amino
<-> OEM firmy?
Hoci oddelene, budeme sa vzájomne stimulovať. Tam, kde sa bude vyžadovať
spoločná prezentácia a postup, budeme pracovať spoločne.
OSSL (QNX odmietlo takúto schému vývoja... Kde bol problém?
To už je minulosť. Nevylučujeme budúcu spoluprácu, majú excelentný
produkt.
Aký je teda obchodný plán Amina? Čo presne mienite dodávať?
Interface? Experience? Celú softvérovú architektúru? Referenčné plány
hardvéru?
Víziou Amina je poskytnúť riešenie totálnej digitálnej konvergencie.
Ale toto nemá byť konvergencia ako ju definujú ostatní - rečami o hriankovačoch
a chladničkami pripojenými na Internet. Narážame na konvergovanie všetkých
druhov informácií k digitálnemu formátu, ktorý existuje v rámci jediného
kontextu - takého, v ktorom je kráľom užívateľ, ktorý môže interagovať,
spracovávať, manipulovať a vytvárať. Vo veľkej miere je tu prítomné počítačové
snobstvo a veľký strach, že všetky schopnosti a znalosť počítačov sa
stanú menej hodnotnými, ale pravdou je, že tento bájny nový digitálny svet
sa stane svetom virtuálnej mágie, v ktorom sa užívatelia budú môcť priučiť
tejto mágii iba toľko, koľko budú sami chcieť.
Náš obchodný plán má dva roviny - starať sa a horliť za komunitu umelcov,
vývojárov, odborníkov, kutilov a digitálnych dobrodruhov; a poskytnúť OEM
firmám a nezávislým výrobcom hardvéru (IHV), ktorí budú vyrábať budúce
digitálne systémy, súbor technológií na základe nášho modelu digitálnej
domácnosti (Domestic Digital Habitat, DDH: domácnosť, ktorá konzumuje a vytvára
digitálny obsah - pozn. aut.). Naša "priekopnícka" komunita bude za
pomoci najmodernejších technológií raziť cestu vpred a tieto potom dospejú
do línie produktov DDH.
AQUA zaistí modularitu riešenia, ktoré bude možne použiť vcelku alebo po
častiach. V súčinnosti s našimi partnermi budeme presadzovať hardvérové
štandardy, ale chceme, aby náš produkt bežal všade.
Máte už časový plán, ako budete postupovať?
Naším prvým míľnikom je priekopnícky trh, rozchodenie vývojového
systému, zapriahnutie komunity do práce, využitím Billových kontaktov a
schopností previesť ľudí na našu stranu a potom postupovať k prvej zákazníckej
verzii. V pozadí bude nasledovať DDH proces.
Mohol by si stručne opísať váš kernel, ak je to možné? Drží sa
normy POSIX? Ktoré procesory podporuje?
Všetko veľmi dobré otázky, ktoré vám pomôžu bližšie ho určiť, naštartovať
nekonečné špekulácie a prípadne odpísať ľudí. Len buďte trpezlivý.
Je to sebestačné (self-hosted) prostredie ako QNX/Neutrino? Čo vývojové
nástroje? Existuje pre to aspoň Code Warior?
Má štandardné vývojové programovacie nástroje ako i jedno veľmi pekné
IDE.
Je známe, že máte záujem do vašich firemných štruktúr priamo zapojiť
komunitu (inkluzívny model riadenia firmy). Oproti tomu iniciatíva Phoenix sa
spolieha na bežný model: QSSL je súkromná firma, 100 % akcii vlastní samotná
spoločnosť a rozhodne ich neplánujú nikomu predávať takže komunita nemá
šancu priamo ovplyvňovať dianie vo firme, ani ho kontrolovať.
Bol toto neuralgický bod vašich rokovaní?
Chceme, aby komunita vlastnila toľko z Amina, koľko je len možné. To bol
účel mojej ponuky, keď som komunite dával možnosť investovať na úrovni
rizikového kapitálu, ale malo to veľmi chabú odozvu. Teraz musíme ísť
cestou rizikového kapitálu, oni budú vlastniť určité percento a budú
sledovať IPO, aby im peniaze pribúdali. Máme v úmysle zabezpečiť, aby
Amiga-komunita dostala všetku pomoc, akú dostať môže, aby neskôr mohla získať
akcie.
Okrem toho my budeme vždy pracovať s komunitou. Je to NAŠA NAJVÄČŠIA VÝHODA,
ale na rozdiel od Gatewayu chápeme, že sme služobníkmi komunity a vynaložíme
všetko možné úsilie, aby sme sa stali tretím pilierom trojice užívateľ,
vývojár a dodávateľ platformy. Nádejame sa, že predložíme presvedčivý
dôkaz nášho záväzku v momente, ako sa pohneme ďalej.
S akou komunitou budete pracovať o dva-tri roky?
Zostatok dnešnej komunity sa rozdelí: niektorí budú podporovať Phoenix,
niektorí zostanú pri OS 3.5, niektorí skončia (skončili) s Amigou úplne. Všetci
budú používať (alebo už používajú) nejaký iný OS a klasická Amiga
bude len hobby. Prečo by o taký dlhý čas mali zmeniť svoje rozhodnutie a
preorientovať sa na AQUA?
Amiga-komunita sa môže rozísť rôznymi smermi. My dúfame, že ich presvedčíme,
že náš je ten najlepší. Ostatní to budú robiť rovnako. My budeme veľmi
nadšení vidiac, ako sa Amigisti, ktorí prešli na Mac, PC alebo Linux, vracajú
do hniezda. Veríme, že máme produkt, cestu a budúcnosť, ktoré ich privedú
späť. Taktiež vieme o obrovskej nespokojnosti s MS medzi užívateľmi, vývojármi,
OEM firmami a nezávislými výrobcami hardvéru a softvéru. Sú ochotní od nás
prijať nové riešenie.
Nezáleží na tom, kam pôjdeme, my sa budeme snažiť zachovať hodnotu a
ducha komunity, ale toto je obojstranný proces. Dúfame, že keď budeme mať
čo oznámiť, Ľudia sa na to pozrú, rozdelia sa, budú klásť otázky,
posmievať sa, chváliť, smiať sa na nás a s nami. Takto fungujú komunity.
Teda veríte, že vývojári a užívatelia sa o dva-tri roky vrátia a
zvolia si AQUA ako preferovaný systém?
Veríme, že to zaberie rok. Naše riešenie, partneri a budúcnosť sú tak
neodolateľné.
AmigaOS 3.5 dovtedy ťažko uživí vývojárov a ťažko uspokojí všetky
potreby užívateľov. To znamená, že vývojári aj užívatelia budú používať
nejaký iný a DOSTUPNÝ OS čoraz viac a viac...
Presne. Preto musíme začať konať rýchlo.
Ak časť existujúcej komunity chce pokračovať v tradíciách Amigy,
ale zároveň chce perspektívnu budúcnosť nemá veľmi na výber. Mnohí
technickejšie založení sa rozhodnú pre Phoenix jednoducho preto, sú časovo
obmedzení a z krátkodobého hľadiska sa nerysuje žiadna iná realistická
alternatíva.
Čas je rozhodujúci. S výnimkou peňazí a ešte jednej veci sme pripravení
už viac ako mesiac.
Je váš partner priaznivo naklonený predstave inkluzívneho modelu firmy
a aktívnej účasti komunity?
Sú veľmi naklonení komunite a ohlasy ich klientov naznačujú, že naozaj
rozumejú tomu, že ich úspech závisí od úspechu ich klientov.
Ak teda majú pochopenie pre vašu víziu, budete stavať na tom, čo sa už
predtým navrhovalo v rámci KOSH? V zmysle organizačno-štrukturálnom: odlišné
druhy akcii pre vedenie, vývojárov a užívateľov, systém odmeňovania
pomocou kreditov, rozdeľovanie zisku, atd.
Z technického hľadiska pôjdeme tým smerom ako KOSH. Organizačne to bude
zložitejšie, pretože sme nútení prejsť štandardným systémom rizikového
kapitálu. Budeme to konzultovať s komunitou, aby sme zistili, ako môžeme
najlepšie zaujať svoje miesto v trojici.
Zodpovedá koncepcia zvoleného kernelu myšlienke "The Object
Sea" (princíp výstavby operačného systému, ktorého doslova každý
komponent je samostatným objektom, čo umožňuje užívateľovi nakonfigurovať
poskladať si taký OS, aký požaduje pozn. aut.), ktorú v rámci KOSH
presadzoval Dave Haynie?
Keď si budete môcť prečítať technickú dokumentáciu ku kernelu,
pochopíte, prečo som ním taký nadšený a prečo ho chceme použiť. Ako som
už skôr povedal, KOSH je spôsob, akým chcem postupovať. Pre mňa to začalo
OASYS-om (Open Amiga SYStem - pozn. aut.), potom KOSH-om a teraz to bude pokračovať
Aminom. Chceme zapojiť komunitu a naša web-stránka, orientácia na komunitu a
interakcia s komunitou bude odrážať, ako veľmi si komunitu vážime.
Ako je na tom teraz KOSH - pracuješ na tom? Alebo máme tomu rozumieť
tak, že KOSH je "liaheň" ideí a koncepcií pre Amino?
Nosné idey KOSH-u klíčili v mysliach mnohých Amigistov a neamigistov dlhý
čas. Ja som zobral svoje a vložil som ich do OASYS ale hneď ako som si
uvedomil, kam Schindler smeruje, resp. nesmeruje, pokúsil som sa naštartovať
KOSH. Postupne ako som hovoril s Billom, a ako sa KOSH vyvíjal, začínalo byť
očividné (v každom prípade aspoň mne), že existuje vôľa KOSH - alebo
jeho nosné idey - zrealizovať. Pri organizácii KOSH-u som nebol až taký aktívny,
ale pracoval som na jeho realizácií. Môj stôl, lap-top a bloky na písanie sú
zaplnené diagramami a poznámkami k potrebným súčastiam. Veľkú časť z
nich môže dodať náš partner, ďalšiu časť môže zabezpečiť REBOL.
KOSH nebol nikdy liahňou, ale miestom pozdĺž rieky dobrých myšlienok. Ako
napredujeme, odnášame si tieto myšlienky so sebou.
Čo si myslíš o tejto analógii: QSSL <-> Phoenix <-> TAC;
Amino + váš partner <-> KOSH <-> TAC (TAC - Team Amiga Central, http://owlnet.net/tac).
Amino zamýšľa vyrábať skupinu produktov na spôsob KOSH. TAC je zreteľným
portálom pre komunitu. Chceme pracovať s komunitou.
Zhrňme to. Amigistom, ktorí nehodlajú v najbližšej dobe presedlať na
BeOS, Linux alebo Windows, teoreticky zostávajú ešte štyri možnosti: Prvou
je cesta Amigy, Inc. Môžeme len hádať čo prinesie, ale mnohých to už
naozaj netrápi, čo nie je žiadne veľké prekvapenie. Zostáva len zvedavosť
..
Nemyslím si, že EXISTUJE cesta Amigy, Inc. - to, čo budú ponúkať,
vyzerá ako objektový toolkit - pravdepodobne si ho budete môcť kúpiť alebo
stiahnuť z Internetu ako akúkoľvek inú aplikáciu.
Druhou možnosť je klasická cesta, reprezentovaná Haage&Partner a
ich AmigaOS 3.5. Niektoré zdroje tvrdia, že H&P zvažuje budúce verzie
alebo upgrady, pričom by mohli voľne nasledovať Apple a to, čo urobili s
klasickým MacOS pre 68k. Má to perspektívu?
OS 3.5 nie je ich - je Amigy, Inc., takže to bude závisieť od nich. Áno,
je tam potenciálna cesta. Dúfame, že budeme s H&P v budúcnosti
spolupracovať a máme veľký rešpekt voči ich práci.
Aký máš vlastne názor na Open Source AmigaOS iniciatívu? Olaf Barthel
a Holger Kruse vytýčili základné problémy s tým spojené (mnohé časti kódu
sú buď patentované alebo licencované tretími firmami, vývojové nástroje
obdobne - pozn. aut.) a obaja s touto iniciatívou nesúhlasia.
Ja som to vždy podporoval, odkedy bolo jasné, že pravdepodobne lepším
riešením, ako dostať Amigu ďalej, je využitie alternatív. Amiga-komunita
je naozaj tým jediným faktorom, ktorý urobil klasický AmigaOS takým hodnotným
a úspešným a je len správne, že by sa mal postúpiť komunite. So Stevom
som sa bavil veľmi detailne a zhodneme sa na veľkom rozsahu problémov týkajúcich
sa open sourcingu klasického AmigaOS.
Treťou možnosťou je migrácia smerom k Neutrinu a pravdepodobne novej
hardvérovej platforme. Pre túto možnosť hovoria: - reálny OS: Neutrino -
rastúca podpora iniciatíve Phoenix, ktorá sa zameriava práve na Neutrino -
Pudia ako Carl Sassenrath, Dave Haynie, =RJ= Mical (všetci z nich si uvedomujú
technickú ako aj trhovú neperspektívnosť AmigaOS a považujú Neutrino za
hodnotného nástupcu), Olaf Barthel, Wolf Dietrich, Mick Tinker, atd. Ďalej, dátum
vydania Neutrina sa blíži (testovanie beta verzie pre x86 už začalo) a sú
šance, že platforma PowerPC sa konečne odlepí od zeme.
Ak má niekto ten najlepší produkt na svete, je to márne, pokiaľ všetko,
čo tým dosiahne, je presťahovanie 50 tisíc Amigistov na inú platformu, ktorá
zostane na 50 tisícoch. Rozšíriť ju na 1 milión alebo 10 miliónov vyžaduje
oveľa viac ako len dobrú technológiu. V minulosti sa už mnohokrát ukázalo,
že technológia zvyčajne nie je hybnou silou marketingového úspechu.
Poslednou možnosťou je vaša cesta. Vaše riešenie konkuruje Neutrinu,
ktoré podporuje Phoenix (PHX). Ľudia ako Dave Haynie, ktorý boli v minulosti
aktívny v rámci KOSH, teraz podporujú Phoenix. Môžeš to komentovať?
Rozprával som sa s Daveom. Podporuje OSSL/PHX, pretože je o tom viac
informácií a vyzerá to tak, že produkt je na spadnutie. My sme zatiaľ veľa
nepovedali, pretože nechceme, kým nebude mať všetko pripravené. Hneď ako
sa rozbehnú plány a investície a odštartuje nový produkt, potom je čas,
aby sa ľudia rozhodli. Som veľmi priaznivo naklonený konceptu PHX. Len nie
som naklonený ich rozhodnutiu upnúť sa na jediný kernel.
Tvojím stanoviskom je, že ľudia by mali počkať a potom si vybrať
cestu, ktorou pôjdu. Ale vy teraz nemáte nič alebo zatiaľ nemôžete nič
prezradiť To isté platí pre Phoenix, ale oni sú bližšie k reálnemu
produktu než ktokoľvek iný. Aký máš na to názor ako konkurenčná strana?
OSSL/PHX hovorí, že sú bližšie reálnemu produktu. My vieme od prvého
dňa, ako dlho bude trvať, kým dostaneme von vývojové a neskôr užívateľské
stroje. Dátum prvého dňa však závisí od zabezpečenia dostatku financií a
to nielen na šesť mesiacov, ale na dobré tri roky, aby sme splnili plán, ku
ktorému sme sa zaviazali. V opačnom prípade je možné, že by sme do šiestich
mesiacov vybuchli a zmietli tak so sebou i zvyšok komunity. Nechystáme sa dávať
žiadne sľuby, dokiaľ si nebudeme istí, že sa komunite môžeme úplne čestne
zaviazať.
Veľmi radi by sme spolupracovali s PHX, ale naše produkty a plány sa nebudú
zakladať na ONX.
Amino je práve v procese rokovaní s investormi rizikového kapitálu. To
potrvá zhruba mesiac. Až potom môžete konečne postaviť tím a začať s reálnym
vývojom. Myslíš si, že je rozumné predpokladať že zostávajúci vývojári
budú čakať povedzme ďalší rok, používať zastarané Amigy a pozorovať
ako im trh mizne pre očami? To isté platí o užívateľoch...
Náš partner už má vývojový systém. Už sme kontaktovali mnohých z nášho
tímu a dostali sme od nich prísľub. Sme už do toho celí diví. Chápeme, že
vývojári potrebujú niečo konkrétne a že potrebujú jesť. Chápeme, že užívatelia
potrebujú produkt. Hneď ako sa pohneme, budeme zverejňovať naše pokroky a
pokroky všetkých tých, ktorí sa k nám pridajú. Nebude to prípad
"uvidíme sa o 12 mesiacov" bude to interaktívne, budete môcť priložiť
ruku k dielu, zúčastniť sa vlastne o tom by mala byť ozajstná komunita. Keď
raz vietor naduje plachty, dúfame, že nadšenie vydrží, kým konečne
dosiahneme zem.
Z vášho pohľadu dávate vôbec alternatívu zostávajúcim Amigistom? O
aký trh vlastne bojujete, resp. kam mierite?
Z nášho pohľadu - áno. Mnohí z mojich najlepších priateľov sú vývojári
pre Amigu a pozoroval som viacerých, ako sa im pred očami rozsypali ich sny v
dôsledku nečinnosti a nedbalosti v posledných rokoch. Rád cez noc spím a
nemohol by som, ak by som si myslel, že som podviedol komunitu. Nanešťastie,
urobiť to poriadne vyžaduje čas, prostriedky a solídny plán. Tak ako v
dobrom vývoji platí, že ak investujete čas do štádia návrhu, mnohokrát
sa vám to vráti v štádiu testovania a odlaďovania. O to sa práve teraz snažíme
my.
Na záver by si nám mohol povedať niekoľko slov o sebe. Čo sú tvoje
životné "drogy"?
Futbal, víno, príroda, ženy, veci, ktoré mi dávajú pocit, že žijem.
Tvojich päť najobľúbenejších filmov...
Silent Running, Blade Runner (directors cut). Takmer všetky francúzske
(Biela, modrá, červená; Delikatesy; City of lost children). Všetko od bratov
Coenových (Fargo, Big Lebowski). Piano.
Seriálov...
Červený trpaslík, Čierna Zmija, Between the Lines (britská šou z
policajného prostredia), Babylon 5, The Clangers.
Skupín...
Bush, Counting Crows, Radiohead, Opera, Oasys.
Pív...
Len päť??? Wadworths 6X, Burton Ale, Old Peculiar, Dorchester IPA,
Hardingtons.
Hier...
Cannon Fodder 1, Dune, Quake 2, Diablo, Baldurs Gate.
Tvoje najobľúbenejšie knihy a autori?
Anna Kareninová (Tolstoj) je tá najlepšia kniha, akú som kedy čítal.
D.H. Lawrence. Turgenev. Dickens: Hard Times - skvost. Neuromancer bol výborný,
ostatné je odpad. Terry Pratchett. Douglas Adams. Hocičo od Sheri Tepper.
Iné hobby alebo športy?
Futbal, futbal a futbal. Lyžovanie. Orientačné závody. Počítačové
hry. Záhradkárstvo. Opíjanie sa s kamarátmi. Nie je nič lepšie ako ísť
ku kamarátovi na dobré jedlo, zabaviť sa, pokonverzovať a vypiť niekoľko
fliaš dobrého vína.
Tvoje vyznanie?
Som taoista alebo sa aspoň snažím byť.
Skús tridsiatimi slovami charakterizovať seba a o čo sa vo svojom živote
snažíš.
Len sa chcem zobúdzať šťastný, že žijem a nechcem chodiť spávať,
pretože by mi mohlo niečo ujsť.
Čo je tvoja dominantná vlastnosť?
Stále ma niečo ženie.
Nakoniec, chcel by si nám povedať niečo, čo sa ťa žiadny novinár ešte
nikdy neopýtal?
Rád nosím šaty.
Naozaj? Chuderka Evie. (Evie je dcérka fleecyho - pozn. aut.)
Ona nosí moje kopačky, takže je to spravodlivý biznis.
Akokoľvek, želám vám, tebe a Billovi, naozaj veľa šťastia.
Ďakujem ti za tvoj čas a záujem. Sme veľmi blízko a ja umieram túžbou
podeliť sa o toto všetko s vami a s celou komunitou. Dúfame, že budeme v Kolíne
s nejakými dobrými správami.
Vytlačiť článok
Pozn.: články boli naskenované ako text a preto obsahujú aj zopár chýb. Taktiež neručíme za zdrojové kódy (Asm, C, Arexx, AmigaGuide, Html) a odkazy na web. Dúfame, že napriek tomu vám táto databáza dobre poslúži.
Žiadna časť nesmie byť reprodukovaná alebo inak šírená bez písomného povolenia vydavatela © ATLANTIDA Publishing
none
|