Hry z Aminetu V. - Kuličkiáda

BOLESLAV KRISTEN

Dnes se podíváme na typy her, kterým vévodí kulička. Taková malá kulatá věc a kolik je s ní radosti! I hry na Aminetu nezůstaly opomenuté a když zapomeneme na všelijaké verze Arkanoidů, tak stále ještě zbývá dostatek různých kuličkových her. Některé jsem už vzpomněl v mém prvním článku této série, tak už je zde nebudu uvádět. Také nelze zapomenout na různé formy Tetrisu v podobě kuliček, jako třeba Outfall (můj nejoblíbenější), Minskies anebo teď nová hra Virtual Ball Fighters. Ale už vás nejspíš nudím, tak raději začneme.

Kulki
Začnu netradičně polskou hrou. Autorem je Krzysztof Koziarek z Pruszkowa a hra má status cardware, čili můžete poslat pohlednici, pokud se vám tato hra líbí. Hra úspěšně poběží i na UAE nebo A600. Co je cílem hry? Musíte získat co nejvíce bodů. Body získáte tak, že ukládáte kuličky vertikálně, horizontálně anebo diagonálně tak, aby se dotýkalo nejméně pět kuliček stejné barvy. Když se vám to podaří, nejenom se přičtou body, ale i tyto kuličky zmizí. Po každém tahu, když se vám nepodaří nějakou pětici odstranit, přibudou vám náhodně další kuličky, které dopředu vidíte v levém dolním rohu jako NASTEPNE (další). Hra se končí, když kuličky obsadí celou obrazovku.
Tato hra je napsána v AMOSu a je celá v polštině. V guide si třeba můžete přečíst o tom, co to je LÁSKA (polský "láska" znamená krásná ženská :)). I když je hra popsaná jako betaverze, je velice stabilní a nikdy se mi nezhroutila.

SameGame
Jedna z mých nejoblíbenějších her z dnešní nabídky, můj tajný favorit. Z obrázků vidíte opět jenom kuličky. A to ještě jenom ve třech barvách (škoda že vycházíme černobíle - pozn. Joe :)). a k tomu je jimi zaplněné celé pole. To jako už je konec, aniž jsme začali hrát? Aha, zde musíme zase ty potvůrky kuličky odebírat a tak vyčistit celou plochu. No jo, ale sama jedna nejde, ale dvojice už jdou, bohužel bez bodového zisku. Ale když vezmu tři a více, už nějaké ty body mám. A můžu si i vybírat, kterou partu kuliček spolu se dotýkajících si vyberu. Ejhle, po odebrání kuliček se ty nad nimi skutálejí dolů nebo se bokem přitisknou k sobě a tak tvoří další kombinace. Hmm, asi budu muset nějak tak kombinovat, aby mi na konci nezůstala ani jedná kulička, ale není to zase také lehké, jak to od počátku vypadalo. No nic, nová hra a jedem znovu, musím se přece do tabulky nejlepších (hiscore) zase zapsat.
Tak takhle by se dala charakterizovat tato hra, kterou vytvořili kluci z Crew-92. Ani nevím, kterou verzi vlastním, ale na Aminetu je zase nejnovější. Hra má status freeware a podle autoru je koncipovaná na hře o stejném názvu z Macintoshe. Pokusím se v blízké době dodělat český katalog, takže hra bude s vámi komunikovat známým jazykem.

Diamond Fever
Dnes poslední z nabídky kuličkopodobných. Verze 1.81 byla vytvořena v den mých narozenin :). Hru vytvořil Ronald Mayer z Rakouska a pokud se nepletu, je to první zde recenzovaná hra, která pochází od našich jižních sousedů. Hra má status PD/shareware.
Hra by se dala přiřadit i do her arkanoidního typu, ale je v něčem trochu jiná. Zde vás otravuje kulička, která poletává nahoru a dolů a vůbec se nechce uklidnit. K tomu ji ještě musíte ovládat joystickem, a to pouze buď vlevo anebo vpravo. A aby toho nebylo zase tak málo, ještě ta potvůrka kulička mění barvy na příslušných cihličkách a samo sebou ničí pouze ty cihličky, které jsou stejně barevné. A k tomu jsou zde i ještě různé pasti, příslušné klíče a jiné věci. No a po každé páté úrovní obdržíte heslo pro vstup do dalšího levelu. Hra má i tabulku nejlepších, takže se vaše výsledky započítávají. Co k tomu ještě dodat, hra je zajímavá, závisí na vaší zručnosti. Velice mi připomíná hru, kterou jsem kdysi hrával a ta se jmenovala Bangboo. Takže komu se ta hra líbila, bude i DF. Ale DF zas není tak dobrý jak BB, hlavně po grafické stránce.
Hra je v němčině, jakožto i guide, ale naštěstí readme je ještě v angličtině. Bohužel se mi nepodařilo grabnout obrázek.

Máte dobrou paměť?
No a jelikož dnešní díl je o trochu kratší, dovolil jsem si ještě přihodit dvě hry, které s oblibou hraje moje přítelkyně. Vyznačují se úplně stejným principem, ale každá je zpracována trochu jinak. Her, které zkoušejí naši paměť, je dostatek, až jsou to logické anebo třeba takové pexeso (ThinkMania, MindMaster). Zde nám počítač předvádí své tahy a my musíme papouškovat po něm.

Simon97
Z dnešních dvou nabízených jednoznačný favorit v naší rodině. Autorem je již nám známý Richard DawnBringer Fhager, autor třeba DawnVideoPoker. Hra je freeware a její velikost je pouhých 64kb! Ale v jednoduchosti je krása (nebo to byla síla? - pozn. Joe). Po spuštění na vás čeká šok, jelikož se objeví 4 velká kolečka, různě barevně zbarvená (červená, žlutá, zelená a modrá) a na nich nakreslené šipky. Najednou to udělá "píp" a jedna barva blikne. Na vás tedy je, abyste ten klik opakovali a stiskli příslušnou klávesu (hraje se klávesách se šipkami). Po úspěšném stisku počítač zase opakuje první tah a přidá druhý a vy zase opakujete to samé. Tak to jde pořád, pokud se nespletete, za což se ozve nepříjemný zvuk. Můj rekord činí 25 zapamatovaných tahů a bratr jich má 27. Všiml jsem si, že hru hráli i na párty v Ratiboři.

TouchMania
Zase freewarová hra z roku 1994. Autorem je Thomas Schwoppe z Německa. K této hře již grabnutý obrázek mám a tak zde nevidíte pouze čtyři barvy, ale celkem jich je zde až 12! Každá barva má svůj specifický zvuk, někdy až odporný. A tak zase musíte si zapamatovat správnou kombinaci a opakovat ji. Zde si ale můžete i nastavit obtížnost. Pro opravdové šílence doporučují MADNESS, zblbnutí stoprocentně zajištěno :). I tato hra vás může chytnout, třeba skrze zajímavou ikonku, příroda RULEZ! :)
Pro dnešek by to stačilo, těším se na další pokračování aminetových her, příště už dáme kuličkám klid. Díky WENDYmu za pomoc!

57 ( 11-12 / 2000 )
56 ( 9-10 / 2000 )