Rebel - GW24 Solar System - preview

BOLESLAV KRIBTEN

A máme zde demo nové strategie a zase z Polska. Hra se jmenuje REBEL GW24 Solar System. Jedná se o klasickou RTS (real time strategie). Autorem této hry je Grzegorz Skowronski. Hra se již ukázala už asi před rokem, prvotní demo měli kolegové z časopisu Magazyn Amiga. Před několika týdny se objevilo její nejnovější demo na Aminetu.

Instalace
Bohužel se mi hru nepodařilo nikdy pořádně nainstalovat. Při skutečné instalaci se mi to vždy po chvilce hroutilo. Bavil jsem se o tom s autorem a nějak jsme nemohli najít příčinu neúspěšné instalace. A tak jsem hru odložil a nevracel se k ní. Nedávno mně Joe poprosil, ať napíšu nějaké krátké preview a tak jsem se znova snažil ji instalovat a zase nic. Nakonec jsem to nainstaloval na diskety (nutno mít zformátované čtyři diskety, které se mají jmenovat "gw1" až "gw4") a pak jsem to překopíroval na harddisk (nekopírujte poslední disketu, jsou tam jenom informace, které mi zase nejdou spustit :)) a vše už konečně běželo v pořádku.

Požadavky
Autor už má Amigu pouze na emulaci pod UAE, takže minimum bude A1200, 020 a nějaká ta paměť FAST RAM. Buď použijete diskety (čtyři) anebo harddisk, kde vám to zabere kolem 4 MB. Pro spuštění hry potřebujete minimálně 1,5 MB paměti CHIP.

Grafika a zvuk
Grafika je takový horší průměr. Barev na obrazovce se mihne 32. Ale je dosti vyvážená, takže to není zase tak strašné. Ale to pozadí by mohlo být lepší. Je zde i pokus o animaci například stromů, ale je to jen pokus. Hudba je ale tou lepší stránkou hry.

Jak se to hraje?
Hra má už notně ohraný příběh. Na nějaké planetě vznikla vzpoura a tak naše planeta neobdrží tak nutné suroviny, které potřebujeme. Jelikož ty, milý hráči, jsi byl vybrán jako jeden z nejlepších velitelů, leží v tvých rukách přetěžký úkol. Musíš utlumit povstání a zkrotit rebely.
Celá hra je zatím v polštině, ale už jsme se předběžně domlouvali s autorem na české verzi hry. Po tom velmi krátkém intru na vás vyskočí tři tlačítka: ODCZYT (načtení uložené hry), NOWA GRA (nová hra) a DOS (neboli exit). Po zvolení tlačítka "nová hra" začínáte první misi. Úkolem je nasbírat 2000 jednotek MATERIANu a 1000 jednotek BELONu. Máte hlavní centrum, ze kterého stavíte nové budovy. Takže elektrárnu, rafinérii, silo, laboratoř, dílnu pro výrobu vozidel atd. Jelikož zde výstavby a výroby nejsou omezené penězi, ale shromážděnými surovinami, musíte pečlivě a uvážlivě volit postup výstavby. V dílně si vybíráte druh vozidla, který má být postaven. Jedno vozidlo sbírá BELON, druhé zase osekává stromy a tak získává MATERIAN. Pak jsou zde různá bojová vozidla. Ke všem je krátký popis. Vlevo vidíte hlavní lištu, kde nahoře jsou volby (OPCJE). Zde si můžete vybírat mezi uložením nebo načtením nové hry, mise, restart, hudba (zda má být či ne), typem hry (rychlá, pomalá, velmi pomalá). Pak je zde malá mapka a pokud máte radar, tak alespoň víte, kde se nacházíte. Pod mapou vidíte takové tři pruhy. Znázorňují vaše suroviny. E znamená energií, M zase MATERIAN a B jako BELON. Všechny suroviny jsou potřebné pro další výstavbu nebo výrobu. No a dole nacházíte obrázky budov a jejich možnosti (například když kliknete na dílnu a necháte si vyrobit vozidlo, tak pod obrázkem dílny se zobrazuje, jak rychle se vozidlo vyrábí). Pokud kliknete někde na plochu, dostanete informaci o tom, co se tam nachází a v kolika procentech. Jinak ovládání vozidel je úplně stejné jako u předchozích strategií.

Rekapitulace
Pokusím se o malé srovnání se dvěma podobnými a hlavně polskými strategiemi, a to RED MARS a EXODUS (demo). Ve všem suverénně vítězí EXODUS (mám o něm dost informací, ale zatím nemůžu nic prozrazovat) a REBEL je tak něco mezi nimi, takový zlatý střed. Kdyby byl REBEL ukončen dříve, měl by šanci uspět. Teď se jedná jenom o to, zda bude vůbec ukončen. V REBELU je ještě dost chyb, které by se měly co nejdřív opravit. Hlavně je to pomalá reakce vozidel (zobrazování informací) a také jejich "inteligence". Mají problém najít optimální cestu a také se jim ne vždy chce pracovat :) Pokud vám vyhovuje obyčejná grafika, tak čekejte, zda se tato hra dokončí. Pokud si ale chcete pochutnat na vyšperkované grafice a náročnosti, připravte si penízky na EXODUS. Kvůli nedostatku času jsem bohužel odehrál pouze dvě mise a tak moje krátké preview může obsahovat chyby nebo nepřesnosti, za které se omlouvám.

P. S. Celá hra je napsána v AMOSu.