Aminet Games

JAN KONEČNÝ

Po sérii Aminetů a Aminet Setů vydává německý distributor Schatzruhe další cédéčkovou kompilaci, tentokrát Aminet Games. Už podle názvu je jasné, že tentokrát půjde čistě o hry. Zatímco na předchozích CD byly pouze částí v jednom adresáři, tenhle kotouček Je opravdu celý zaplněný pouze jimi. Zabírají celou kapacitu disku (tady musím tvůrce velmi pochválit), celkem Jich tu je přes 1600 a rozbalené mají více než 1 GB. 500 mega jsou různé PD, freewary a sharewary včetně demoverzí, dalších 70 mega jsou komerční hry v plných verzích, které jsou na CD Jako bonus. Neuvěřitelných 60 MB má adresář se seznamem a obslužnými programy a zbylých 20 autoři vyplnili užitečnými utilitkami a prográmky, které se můžou hodit, je tu třeba Delitracker. Celý disk je přehledně rozdělen do adresářů, nejpodstatnější z nich, adresář game, je pak rozdělen do dalších deseti podadresářů podle žánrů.

První z nich jsou hry pro 2 a více hráčů. Najdeme tu spoustu klonů Dynablastera, včetně DB samotného, také různé více či méně podařené variace na Tetris, napodobeniny Artillery duel, Gravity Porce a dalších. Nachází se tu i notoricky známá osmibitová hra Bruce Lee, která však bohužel vypadá žalostně. Celkem zdařilá je Firepower, tanková hra pro 3 hráče proti sobě, vyloženě povedená je Saucery, což je něco jako Roketz, ovšem s létajícími talíři a bez gravitace. Dobře se hraje i hra Catapults, kde si každý ze dvou hráčů napřed postaví svůj vlastní hrad a pak si je navzájem ničí katapulty. Příznivce Dynablastera, Master Blastera (ten je tu taky) a podobných her určitě potěší plná verze Blitz Bombers. Spousta z her v tomto adresáři jsou autíčka viděná shora, třeba Automobiles nebo 5-4-3-2-1-0. Také Space taxi a jeho klon Air taxi tu určitě nepřehlédneme. Spousta her je vyloženě úchylných - Kick_em je mlátička s naprosto šílenou (záměrně) grafikou, závod sprint na 100 metrů The race zase patří do kategorie, kde vyhrajete pouze pokud jste ochotni zběsile kmitat joystickem ze strany na stranu a přitom ho pravděpodobně zlomit.
Další adresář obsahuje akční hry. Nevím, podle čeho autoři vybírali pro tuto kategorii, ale je to taková směska. Jsou tu například autíčka Skidmarks, několik dílů Galagy De Luxe, Pacmani, ale i různé puzzle, Space invaders ve všech možných podobách atd. Našel jsem tu několik variant osmibitového tučňáka Penga (na C64 známého jako Petch), většina je povedených, kromě Q-ball 2, která je pekelně rychlá i když jsem vypnul turbokartu. Zajímavý příspěvek do řady pacmanů je 3D Pacman, bludiště očima hlavního hrdiny (také známý už na C64), nebo populární Pacman De Luxe od tvůrce Galagy. Fishy Fishy je také pacman, ale s rybičkami. Celkem hezká autíčka jsou Flaming Engines, nebo známé Internal Combustion. Spousta her jsou variace na Break out, nebo chcete-li Arkanoid. K těm lepším patří Knock out. Superballz je zase jakoby Marble Madness. Mnoho her je napodobením Minesweepera, kterého proslavily Windows jako Lovení min. Moc originalit tu není.
V Board games, neboli ve stolních hrách jsou různá zpracování šachů, karetních her, Backgamona, Monopolů a podobně, za zmínku stojí jedna pěkná sada karet do Klondiku, nazvaná Pretty girls.
Nejvíce z her na disku zabírá drawer Demo, celých 169 MB. Tady je spousta demoverzí komerčních her, vydaných v letech minulých. Jsou to většinou klasické jedno- až třílevelové previews, pro příklad můžu uvést First Samuraj, Speedball, Magic Pockets nebo Settlers, ale i AB3D, Breathless, Capital Punishment a snad všechny hry od Vulcanu. Mít tak od všech plné verze, to by byly žně!
Nejmenší adresář tvůrci nazvali Gag, a jsou v něm takové čtyři malé blbůstky, které ani nestojí za řeč. Všechno dohromady to má totiž nějakých 200 kB.
Naopak za zmínku stojí Jump-n-run. Tohle jsou totiž ty hry, kterými se Amiga kdysi proslavila a kterým se říká arkády. Tady jsou všechny ty skákačky, plošinovky a sbírání diamantů, jako je třeba pěkný klon Great Gianna sisters (nebo Super Mario Brothers) Fayoh, několik Boulder Dashů nebo předělávka osmibitového Space Cadeta. Také se tu nachází několik Froggerů.
Nejvíc her najdeme v adresáři Misc, což jsou zřejmě ty kousky, s jejichž zařazením si autoři nevěděli rady. Řekl bych, že tady se nachází to nejcennější, protože to jsou hry s originálními nápady. Třeba netradiční boj proti virům Core Wars, bourání města příšerami Crunch, Crumble & Chomp, simulátor jízdy na koni Enquiry, oblékací papírové panenky (!) AmiKiss, rybaření Freshwater fishing fun, nebo různé naučné hry, třeba topografie světa (zvlášť pěkný Grokworld). Také tu najdeme porty na některé PC hry, např. Hexena.
Role je adresář pro RPG a adventury. Ten mě obzvlášť potěšil, protože obsahuje moje oblíbené hry Space station 13 a Epsilon 9 od Edmunda Claye a také několik dílů řady Black Dawn, o které jsem před časem přišel při havárii hadru. Je tu spousta kvalitních adventur a strategií, z posledních let třeba The Shepherd nebo Legend of elves.
Shoot jsou samozřejmě střílečky. Spousta z nich jsou různí Space Invaders, zbytek většinou samé jednoduché (až bezduché) hry. Je tu i populární Extreme violence a hlavně skvělá Cybernetix. I zde najdeme několik úchylek, jako Cow Wars, kde proti sobě dva hráči střílí krávy, nebo Shoot the Sheep, kde všechno plyne už z názvu. Ona vůbec ovce je ve hrách na Amize poměrně dost oblíbená oběť.
V draweru Think jsou hlavo lamy a logické rychlíky, z těch nejznámějších Hydrocis, různé verze Sokobana, Tetris, piškvorek a dalších. Velmi pěkná je hra Bloog, jejíž úplně základní princip je Sokoban, nicméně skvěle zpracovaný. Zajímavá je Elderi, která je obdobou PCčkových Warlords.
Poslední adresář jsou hry do Workbenche, různé blbinky vesměs OS friendly. Jsou tu různé klony Breakoutu, šestnáctky, pěkný je WB Pet - tamagoči do vašeho WB, i když se svým objemem 825 kB a procesorovým časem, který si zablokuje i zvukové kanály si myslím, že spustit si ho na pozadí je luxus.
Dárek navíc, který na žádném disku ze série Aminetů nechybí, je adresář Bonus. V něm jsou čtyři plné verze komerčních her - Gloom 3, Max Rally, Xtreme racing a Gamers delight. Na první tři jste měli možnost si přečíst recenze v našem časopise, poslední je kolekce dalších 70 her, které před časem vyšly na samostatném disku.
Abych to nějak shrnul: celé CD se skládá hlavně z PD her, spousta z nich jsou klasiky. Protože jde o výběr z Aminetu, je hodně z nich sharewarových, tzn. neúplných verzí. Nicméně i těch plných je tu obrovské množství. Ovládací engine je naprosto perfektní, chodí přes Amigaguide a má spoustu provázaných vyhledávacích a třídících funkcí. Stačí si vybrat ze seznamu hru, kliknout na ní a ta se vám sama rozbalí do zadaného adresáře, případně se rozbalí do RAMky a spustí přímo z CDčka. Když jí pak abortnete, uvolní paměť a sama se z ní smaže. CD obsahuje i seznam CELÉHO Aminetu, který nyní zabírá v přepočtu 40.000 disket. Investice do koupě tohoto disku se určitě vyplatí, jsou to hodiny a hodiny dobré zábavy za málo peněz. Vřele doporučuji! Objednat si můžete na adrese Schatztruhe, Veronikastrasse 33, D-45131 Essen, Germany, nebo info@schatztruhe.de, případně na webu www.schatztruhe.de.

Ještě přehled jednotlivých složek disku:

Adresář: Velikost: Položek: Obsah:
2play 81 MB 140 Hry pro 2 a více hráčů