Colonization

Jiří Brossmann

Víte jak se Amerika stala Amerikou? Ne? Tak já vám to tedy řeknu.

COLONIZATION: Kapitola první
Jednou takhle Kolumbus vypluje na vodu a když ten chlapík v strážním koši zakřičí "Země, země na obzoru," dá příkaz k vylodění. Na pevnině najde nějaké divné lidi a zlato. Nabere obého do sytosti a vrátí se zpátky. Královna se na to podívá a říká: "No, Kryštofe, vypadá to, že se ti to povedlo. Přivez nám toho více." Kolumbus se vrátí na loď, celý zmatený jestli má dovést více zlata nebo Indiánů a mezitím špióni žhaví faxy svých panovníků a dávají domů zprávu o objevu Nového Světa. A tak se na cestu vydají Angličané, Francouzi, Španělové a Holanďané, aby to byli právě oni, kdo ukousne z toho krajíce největší kus. Samozřejmě se nepohodnou a mezitím, co vybíjejí Indiány mají čas i sami na sebe. Nakonec v Novém Světě zbude jen jeden druh kolonistů, pokud nepočítáme tu hrstku Indiánů kteří se dali na alkohol, a ti se rozhodnou, že nebudou králi platit žádné daně a vyhlásí si nezávislost. Krále to samozřejmě naštve a zorganizuje trestnou výpravu, která má ty nezbedníky přivést k rozumu. Jenomže armáda se pořád nevrací a nevrací, takže to nakonec vzdá a ... a vy vypnete počítač a s pocitem dobře odvedené práce jdete ve čtyři ráno spát.
Tak tohle všechno se vám může stát, pokud si nedáte pozor, a začnete hrát Colonization (z čistě nacionálních důvodů dále jen Kolonizace). Jak jste již určitě pochopili je Kolonizace strategie. Je to s podivem kolik jich v poslední době vzniká, kolik jich má na svědomí Microprose a jak se všechny (no všechny ne, ale je jich hodně) snaží simulovat události alespoň z části pravdivé (viz. Voyages of Discovery nebo Fields of Glory). Pokud doma máte kameru, můžete teď použít funkci zoom, a na Kolonizaci se podívat trochu blíž.
Čeho si všimnete hned po spuštění hry je, že si otevře vlastní obrazovku. Pravda, to sice dělá většina her na Amize, ale jen málokterá si otevře obrazovku s depth-gadgetem (to tlačítko v pravém horním rohu, kterým se obrazovky přehazují). Pokud máte dostatek paměti objeví se na obrazovce ještě nějaký podklad. Pak si určitě všimnete malého okna, ve kterém si můžete zvolit jazyk ve které hra poběží (ne všichni umí anglicky - i když čeština tu pořád ještě chybí). To už ve vás začnou hlodat pochybnosti. Zvolíte tedy svůj oblíbený jazyk a čekáte co bude dál. A ouha! Objeví se další okna a vám už začíná být pomalu jasné, že Microprose naprogramovali asi první hru, která je kompletně systémová - včetně zobrazování a ukazovátka myši.
Až se dostatečně vyřádíte posunováním oken a nastavováním jejich velikostí, budete možná chtít hrát. Inu i tady je Kolonizace velmi příjemná. Jednotky (univerzální označení čehokoliv, co se může pohybovat) se hýbou plynule - na novou pozici neskočí, ale pěkně na ni plynule "přijedou", což způsobí drobné zpoždění, které zabrání překlepnutí. Obrázky reprezentující jednotky jsou sice malé (hra běží v Loresu), ale jsou pěkně nakreslené, a po chvilce mžourání na obrazovku pochopíte o jaký typ jednotky jde. Pokud by vám to nebylo dost jasné, můžete se podívat do COLONIZOPEDIE, kde jsou popsány všechny jednotky, včetně všeho ostatního co můžete ve hře potkat. Doporučuji COLONIZOPEDII prostudovat hned o startu první hry, i když je mi jasné že je to nošení dříví do lesa. Hra jde ovládat několika způsoby: zaprvé - můžete použít malé okno ve kterém jsou namalovány šipky; za druhé numerickou klávesnicí, na které rozložení kláves odpovídá šipkám ve zmíněném okně, nebo za třetí myší ukážete kam se chcete dostat a jednotka už tam dojede sama. Pokud už máte postavené nějaké kolonie, můžete ještě zkusit klávesu "G", která vám nabídne seznam těch, které ovládáte (nebojte se, až vám tak tři nepřátelské mocnosti vyhlásí válu, nebude jich zase tolik).
Co dělá Kolonizaci Kolonizací jsou kolonie (ha, to je věta). Když nějakou aktivujete, prozíravě se vyčistí obrazovka (to samé se stane při vstupu do evropského přístavu) a objeví se okno kolonie. Co obsahuje vidíte na obrázcích a ještě se k tomu vrátím později, zatím tedy jen zběžně. Většinu tohoto okna zabírá pohled na kolonii. Máte tu zobrazeny budovy které jsou postaveny a před nimi také kolonisty kteří v nich pracují. Napravo je malé okno, které ukazuje devět políček mapy, která kolonie ovládá. Na Amize sice nemáte tak pěkný pohled na kousek mapy jako u PC, ale na druhou stranu - alespoň se v tom dá vyznat. Pod tím vším jsou tři menší okénka, kam se zobrazují lidé zdržující se v okolí osady, lodi okupující přístav a okno nejvíce vpravo má několik významů (rovněž je popíšu dále). Úplně dole je seznam toho, co bylo v kolonii natěženo, nebo vyrobeno. Pokud aktivujete přístav v Evropě, můžete udělat několik věcí. Nejprve patrně prodáte zboží které přivezete ze zámoří, koupíte si další loď, naverbujete nějaké ty osadníky a pokud vám zbudou ještě nějaké peníze necháte si je vycvičit. Pak loď znovu pošlete na cestu do Nového Světa. Jako každá správná obrazovka, má i ta kolonizační menu. V nich najdete, kromě již zmiňované COLONIZOPEDIE, spoustu zajímavých věcí. Pokud vám nevyhovuje stálé zobrazování nápověd, můžete si je vypnout v Game Options, chcete-li vyhlásit nezávislost, prosím, poslužte si, a pokud vás hra už omrzela odejděte raději v klidu do důchodu. Z menu si rovněž můžete navolit hudbu, která se bude přehrávat. A že je jich tu požehnaně. Pokud některou z nich preferujete, můžete si ji sami zapnout - jinak se přehrávají náhodně. Rovněž ostatní zvuky které hru doprovázejí jsou velmi bohaté - například po dokončení nové stavby, po útoku skalpů chtivých Indiánů, či jiných neméně radostných událostech.
Na závěr první kapitoly musí přijít hodnocení: Kolonizace se velmi dobře hraje a je hodně propracovaná. Potvrzuje to i fakt, že ji lze spustit na Workbenchi. To ovšem žádá své. Hra požaduje ECS, a podle mě také rychlejší procesor protože čekat na vygenerování nového světa žádá železné nervy. Rovněž čekání na tahy protivníků občas zdržuje, ale alespoň se můžete dívat jak se pohybují. Jinak není hře co vytknout. Splňuje všechny požadavky na udělení Czech Made. Vlastně ne - není česká. Ale to je jiný problém...

COLONIZATION: Kapitola druhá
V druhé kapitole si povíme něco víc o ovládání Kolonizace. Jakmile vysadíte své osadníky na pevninu, můžete je nechat postavit novou kolonii. To provedete buď z menu Orders/Build Colony, nebo klávesou "B". Jakmile je kolonie postavena objeví se její okno. Tam si můžete vybrat, jaké činnosti se budou vaši osadníci věnovat tak, že na dvakrát kliknete na obrázek osadníka. Objeví se okno s možnými specializacemi. Pakliže si vyberete, kolonista se automaticky přiřadí na některé políčko ovládané kolonií, nebo přímo domu, ve kterém bude zpracovávat suroviny. Ty jsou v dolní řadě obrázků v levé polovině. Pravá půlka jsou produkty (jsou tam i některé věci které se zpracovávat nedají - například kůň...). Okno, ve kterém jsou pod sebou obrázky domu, pušky a kladiva má více významů. Pokud aktivujete domeček, ukáže se všechno, co kolonie těží nebo vyrábí. Puška ukáže nevyužité jednotky, a kladivo počet vyrobených kladiv. Kladiva se společně s nástroji používají ke stavbě nových budov a zařízení. Výrobu můžete změnit malým tlačítkem CHANGE, které ukáže co všechno mohou vaši kolonisté postavit a s akými náklady. Pokud potřebujete něco rychle dokončit a máte dost peněz, můžete si rozestavěnou budovu koupit tlačítkem BUY (toto platí v anglické verzi). Pokud budeme postupovat ve stejné výšce doleva, narazíme na okno, ve kterém se zobrazují lodě a povozy které jsou v kolonii. Krabice, které se otevřou po příjezdu lodi (povozu) symbolizují volné kapacity. Do každé bedny vejde 100 tun zboží, nebo jedna skupina osadníků. Do lodi přesuneme zboží tak, že na jeho ikoně podržíme levé tlačítko a po změně šipky na zaměřovač přetáhneme zboží do volné bedny. Pokud chcete s lodí odplout musíte tak udělat z mapy. Posíláte-li z kolonie nějaké osadníky ven, musíte je nejprve postavit před ohradu. Po příjezdu lodi do Evropy, můžete prodat zboží které dovážíte z Nového Světa - opět ho z lodi přetáhnete na ikonu. Na ikoně jsou napsány dvě ceny: první je prodejní (za tu zboží prodáte) a druhá nákupní. Nákupní je většinou větší. Pokud na vás král uvalil daň, pak se při prodeji zobrazuje v horní části okna. Zvýšení daně se ubráníte tím, že uspořádáte "party" - t.j. nahážete zboží do moře. Pak ovšem musíte zaplatit velmi vysokou pokutu, abyste je mohli opět v Evropě prodávat. Nové kolonisty naverbujete tlačítkem RECRUIT. Na loď budou vzati první na molu (bude jich tolik, aby vyplnili nákladní prostor lodi. Tlačítkem PURCHASE můžete koupit novou loď, nebo dělostřelectvo. Lodi se liší nejen cenou, ale také dojezdem a kapacitou. Nejlepší je asi galeona. Poslední tlačítko je TRAIN, a tím můžete nechat své osadníky vycvičit na univerzitě. Stejného efektu dosáhnete, pokud pošlete necvičené kolonisty mezi Indiány, nebo jestliže si postavíte školu. Pokud nechcete obchodovat jen v Evropě, můžete povozy, nebo lodí dopravit zboží také Indiánům. Ti nakupují hlavně rum, cigára, koně a zbraně. Poslední dvě položky jim moc nenabízejte, pokud nechcete, aby pro vás zabíjeli jiné evropany. Toho dosáhnete tak, že do indiánské vesnice pošlete kněze, a zaplatíte nějaký poplatek. Pokud Indiáni konvertují na víru, pošlou vám pravděpodobně jednu jednotku jako projev vděčnosti. Ve hře jsou samozřejmě i další vymoženosti, ale na ty už nezbývá místo, a chci ještě pohovořit o strategii. Mě se nejvíce osvědčila metoda, kdy po založení kolonie nechám jednoho osadníka farmařit, a druhého těžit dřevo (Lumberjack). Pak rychle přivezu dalšího kolonistu, což mi umožní postavit kolem osady ochranou zeď (Stockade). Pak vyrábím skladiště nebo pilu, která zdvojnásobí výrobu kladiv. Potom už je osada vybavená k základnímu přežití a můžu postavit lepší obranu, nebo jiné potřebné stavby. Hned ze začátku si dvě jednotky rezervujte jako bojové nejlépe dragouny (koně+pušky) a nechte je vyhlazovat malé, neopevněné kolonie cizinců. Neútočte ze začátku na Indiány - jsou dost nepříjemní. Při výběru národností si zkuste pročíst jednotlivé charakteristiky - například Španělé mají +50% útočný bonus, takže jsou velmi vhodní.
Tolik tedy ke Kolonizaci. Věřím, že se u hry dobře pobavíte, a rychle těm ostatním dobyvatelům ukážete, zač je toho loket.

Colonization

92 %