Super Skidmarks

Jiří Brossmann

Už jste někdy viděli krávu na kolečkách? Ne? Tak to určitě ještě nemáte Super Skidmarks.

Na Zemi jsou v podstatě dva druhy lidí: ti co ovládají Basic a ti ostatní. A protože ACID Software Basic ovládají, rozhodli se napsat si svůj vlastní - Blitz Basic. No a když už mají programovací jazyk, nic nebrání tomu, aby na softwarový trh chrlili jednu bombu za druhou. Jednou takovou určitě jsou Super Skidmarks - nová verze legendárních závodů autíček.
Hned po spuštění hry si můžete zahrát. Tedy ne že by se hned spustily závody k těm se dostanete až po zdolání rozsáhlých preferencí, ale na obrazovce se objeví taková malá renderovaná kulička, která se pořád otáčí a hupsá z jednoho konce obrazovky na druhý. Na každé straně obrazovky máte malé placky a těmi můžete kuličku odrážet a udržovat ve hře. Pokud vás už vás tahle zábava přešla, můžeme se podívat na nastavení.
Čeho si hned všimnete jsou položky pro propojení více Amig po modemu. Pokud tedy chcete s přáteli uspořádat mezinárodní mistrovství nic vám nebrání. Pak si budete asi chtít vybrat s jakým dopravním prostředkem se budete po závodní dráze pohybovat. Na výběr máte několik základních typů jako je Porsche, formule, nebo již zmiňovaná kráva. Jízdní vlastnosti jednotlivých vozidel se liší, takže je dobré zvážit jaké auto si vybrat na jakou dráhu (podle mých zkušeností je nejlepší to úplně první). Dráha je také další položka v nabídce. Závodišť je hodně (v diskové verzi 4 diskety) a některá jsou tak propracovaná, že vypadají jako souboj žížal. Abyste se v té motanici cest neztratili, jsou na povrchu nakresleny šipky, které ukazují kam máte jet. Protože jsou ale lidé různí, do nesprávného směru se vlastně jet nedá - hra vás tam nepustí. Po několika okruzích si všimnete, že na cestě zůstávají nějaké podivné fleky. Po pár dalších kolech vám dojde, že to jsou stopy pneumatik, které v zatáčkách odhazují bahno a dělají rýhy do vozovky. Velmi pěkné. Někteří lidé mají rádi vysoké rozlišení. Pokud k nim patříte můžete se vrátit do hlavní nabídky místo Loresu si zapnout Hires. Zvýší se ovšem nároky na paměť, stejně jako v případě, že nastavíte každému účastníkovi závodu jiné auto. Hru jsem zkoušel na CD32 a na A1200 s nějakou tou pamětí navíc. Na dvanáctce to chodilo bez chyby, ale u CD32 se přednastavení aut chovalo nějak podivně.
Až vás přejde počáteční euforie a už se vám nebude chtít jezdit samotným, pozvete kamarády, narazíte pár lahví a v dobré náladě zapnete počítač. Nahrajete Super Skidmarks a začnete hrát ve více lidech. K normální Amize se vměstnají čtyři - dva joysticky a dva na klávesnici. Pokud patříte k zámožnějším, a máte doma na joysticky továrnu, můžete si podle návodu v manuálu postavit rozbočku, která vám umožní připojit ještě další dva. Máte-li sestaven tým závodníků, musíte se ještě rozhodnout, jak vlastně bude hra ve více lidech probíhat. Buď bude nejlepší jezdec stahovat ostatní za sebou dopředu tak, aby všichni byli na jedné obrazovce, nebo může jet každý sólo - pak se obrazovka rozdělí na několik částí. Při tomto režimu je téměř nezbytné, aby hra jela v Hiresu, a připravte se na to, že pokud vás bude více než dva, bude mít každý na obrazovce jenom takovou úzkou "nudli", ve které toho moc neuvidí (ale to vůbec nevadí, stačí když poznáte které auto je vaše, a na kterou stranu to vlastně jedete). Osobně mám raději první verzi, protože u té se nechám až k cíli táhnout, a pak několika dobře mířenými nárazy zatlačím prvního za sebe... Pokud jezdíte jednotlivé závody, všimnete si, že rychlost jízdy není nijak závratná. Jestliže vám to vadí, doporučuji vyzkoušet závody regulérní. U těch se rychlost zvyšuje rapidně, a u formulí dokonce tak, že sotva se dotknete plynu, už jste v nějaké zdi. Počítačem ovládaní borci však i při nejvyšších rychlostech jedou s přehledem prostředkem cesty. Myslím, že by neškodilo, kdyby se i oni alespoň občas nabourali. Velmi zajímavé je rovněž projíždění zatáček. Pokud se vám to povede a zatáčku vyberete nejmenším možným obloukem, dostanete se zaručeně do vedení, protože počítač vede svoje auta pořád co nejvíc ve středu dráhy. Ale má to háček - pokud se jen trochu dostanete do smyku a zadek auta vám "ustřelí" mezi ostatní, skončíte za zatáčkou na posledním místě. Je to způsobeno taky tím že jakmile se zamotáte, a nemáte ovládání dostatečně "v krvi" zpanikaříte a otočíte se nechtěně nesprávnym směrem. V tady by chtěla hra ještě trochu "doladit".
V manuálu najdete několik dobrých rad kromě již zmiňovaného návodu na výrobu rozbočovače je tu také takové malé desatero - doporučuji přečíst, Je z něho alespoň vidět, co jsou autoři vlastně zač. Kromě těchto drobností dopsal do návodu někdo také celkem obsáhlou stať o tom, jak si vyrobit vlastní prototypy autíček v Imagine. Někde na disku, prý je konvertor a předhotovený projekt. At jsem CD prohledával jak jsem chtěl, nic takového tam nebylo.
Se Super Skidmarks se budete určitě dobře bavit. Hra je velmi dynamická a jízda má spád. Chce to jen dvě věci - pořádně se naučit auta ovládat (vhodná je k tomu první trať, která je celkem jednoduchá), a mít velkou zásobu ovladačů.

Super Skidmarks

89 %

Grafika: 88